Krenulo je!
Sezona se u Splitu tek zagrijava, ali temperature među turistima već rastu. I to ne (samo) zbog sunca. Tijekom jučerašnjeg dana stupili smo u kontakt s turistom koji će iz Splita otići s ne baš lijepim iskustvom. Ne, nije razlog previše ljudi na Rivi, niti nesnosna gužva na splitskim ulicama ili u trajektnoj luci. Nije ni cijena kave od 3,50 €.
Razlog je vožnja od oko 2 kilometra, prema riječima našeg sugovornika, naplaćena 38 eura. Da, dobro ste pročitali... Turist je htio samo doći do smještaja. Ništa posebno, samo kratka gradska vožnja, bez prtljage, bez stajanja, bez panoramskog razgledavanja.
Da budemo precizniji i točniji oko udaljenosti, koristili smo Google Maps, koji pokazuje – od točke ukrcaja do odredišta – točno 2,6 kilometra.
- Bio sam na splitskoj Rivi i krenuo prema Istočnoj obali, u smjeru hotela gdje sam odsjeo. Nažalost, imam ožiljak na lijevom stopalu, zbog čega ne mogu hodati na veće udaljenosti, posebno ne po vrućini i u gužvi - započeo je svoju priču turist (podaci poznati redakciji portala Dalmacija Danas) te dodao:
U tom trenutku sam spazio taksi, i pomislio da bi bilo lakše i brže sjesti, nego se vući kroz grad. Zaustavio sam vozača, rekao kamo idem i sjeo na stražnje sjedalo. Ni u jednom trenutku nisam pitao za cijenu. Priznajem, to je bila moja greška, ali nisam očekivao da će vožnja tako kratke relacije biti naplaćena kao da sam išao do Trogira - ispričao nam je.
Navodi da je udaljenost do hotela bila je vrlo kratka, jedva nešto više od dva kilometra, kao što smo i prilakazali na Google Maps.
'Ostao u šoku kad mi je vozač na kraju vožnje rekao..'
A cijena objavljena tek na kraju, kad su kotači već stajali, a putnik bio pred svršenim činom. Protest? Nema koristi.
- Kasnije sam, da budem siguran, provjerio na Google, oko 2 kilometra. Zato sam ostao u šoku kad mi je vozač na kraju vožnje rekao da trebam platiti 38 eura. Pokazao mi je račun na mobitelu, platio sam i otišao, ali ostao je stvarno ružan dojam – zaključio je razočarano.
Kako je vidljivo iz računa, vožnja je završena 11. lipnja u 18:40:51, kada je i izdan račun. Međutim, na samom računu nije navedena niti kilometraža niti trajanje vožnje, što dodatno otežava provjeru opravdanosti naplaćene cijene.
- Iako je jasno da je riječ o prijevari, gubitak tog novca za mene nije samo financijski problem. Više me zabrinjava loš dojam koji takve situacije ostavljaju na turiste. Želim upozoriti druge na ovaj problem s kojim se mogu suočiti u Splitu jer mislim da ovakve stvari štete ugledu grada - rekao je naš sugovornik.
Ceh prijevoznik nam je komentirao spomenuti slučaj
U povodu ovog slučaja, za Dalmaciju Danas izjavu je dao Milivoj Topić, predsjednik Ceha prijevoznika Obrtničke komore Split.
Potvrdio je da, iako je iznos koji je turist platio nesrazmjeran usluzi, sve može biti formalno zakonski ispravno, ako vozač posjeduje potrebne dozvole i licencu.
Topić upozorava da se ovakve situacije događaju svakog ljeta, a kao glavni problem ističe činjenicu da ova djelatnost u Hrvatskoj nije adekvatno regulirana, za razliku od većine članica Europske unije.
U nastavku prenosimo njegovu izjavu u cijelosti:
- Nažalost po stranku koja je imala neugodno iskustvo, sve je, zakonski gledano, u potpunosti ispravno.
Gospodin je izdao račun i naplatio iznos koji smatra odgovarajućim za svoju uslugu. U ovom trenutku ne možemo sa sigurnošću potvrditi posjeduje li navedeni vozač taxi dozvolu, licenciju te jasno istaknut cjenik u vozilu.
Ako su ti uvjeti ispunjeni, tada je i sama naplata formalno u skladu sa zakonom.
Nažalost, realnost na terenu pokazuje da ovakvi iznosi nisu rijetkost, već predstavljaju svakodnevicu. Unatoč našim višegodišnjim naporima i apelima prema Ministarstvu, regulacija ove djelatnosti nije provedena po uzoru na države članice Europske unije, čije smo modele predlagali.
Činjenica je da ovakav zakon, kakav imamo, ne postoji u ostatku EU, što našu zemlju pretvara u prostor za nemile scene kakvima svjedočimo svakog ljeta.
'To je svakodnevica s kojom se suočavamo'
Korisnici taksi usluga sve češće su šokirani cijenama i kvalitetom usluge koje su omogućene ovakvim zakonodavnim okvirom. To je svakodnevica s kojom se suočavamo, u jeku sezone i s najezdom taksi vozača koji dolaze na našu obalu, često bez stvarne kontrole i provjere kvalifikacija.
Ceh prijevoznika Obrtničke komore Split i dalje će ustrajati na tome da se ova djelatnost uredi na kvalitetan i europski način, s jasno definiranim pravilima i bazom za izračun cijena temeljenom na struci, a ne na samovolji pojedinaca upitne legalnosti - rekao je za portal Dalmacija Danas Milivoj Topić.
Šokantna razlika u cijeni: Taksi vs. Aplikacije za vožnju
Zanimalo nas je koliko bi ista vožnja koštala da je turist koristio popularne aplikacije za prijevoz poput Ubera ili Bolta.
Prema cijenama u trenutku pisanja članka, koje su otprilike bile iste i u vrijeme spomenute vožnje, vožnja od 2,6 kilometara preko Ubera u klasi UberX koštala bi oko 5,50 eura, dok bi vožnja u klasi Comfort iznosila oko 7,48 eura.
Što se tiče Bolta, aplikacija ima točno određene lokacije na kojima vozači mogu preuzeti putnike, pa nije bilo moguće odabrati točno istu lokaciju kao kod turista, već približno 30 metara niže u luci. Cijena za ovu vožnju iznosila bi oko 4,80 eura za standardnu klasu, odnosno 7,60 eura za Comfort. Vrijeme čekanja za Bolt bilo bi oko 11 minuta za standardnu, odnosno 3 minute za Comfort klasu.
Za usporedbu, u trenutku pisanja ovog teksta, čekanje na taksi bilo je oko 4 minute.
Ove aplikacije omogućuju transparentne i unaprijed poznate cijene, što putnicima štedi neugodne situacije poput one koju je doživio naš sugovornik. Možda se vozači spomenutih platformi neće složiti sa ovom izjavom, ali razlika u cijeni pokazuje koliko su taksi tarife u ovom slučaju daleko od realnih i fer cijena, što dodatno potvrđuje opravdanost pritužbi turista i potrebu za većom transparentnošću i regulacijom u ovom segmentu usluga u Splitu.
Pokušaj kontakta s vozačem bez uspjeha
- Nema smisla. Split je tako lijepo mjesto. Ne dopustite da uništite ugled grada. Važan je za turizam. 38 eura je pljačka - zaključio je za portal Dalmacija Danas. Također ističe da će učiniti sve da ovo iskustvo dopre do šire javnosti i van granica Lijepe naše.
Pokušali smo stupiti u kontakt s vozačem koji je obavio spomenutu vožnju, no do trenutka objave ovog članka nismo uspjeli dobiti njegov odgovor.
Ljetna kronika (ne)ugodnih vožnji
Nažalost, slične priče svake godine obilježe početak sezone. Taksisti sve češće, a čast izuzetcima, iskorištavaju neinformiranost turista, posebno onih koji ne koriste aplikacije za prijevoz. Kad se vožnja završi šteta je već učinjena.
Na redakcijski email (info@dalmacijadanas.hr), kao i Whatsapp broj +385 99 532 6645 stižu brojni upiti i pritužbe, kako od ogorčenih turista, tako i od domaćih građana, koji su nakon korištenja taksi usluga zatražili objavu računa s izrazito visokim, često nesrazmjernim cijenama u Splitu, ali i šire.
"ODERALO" ŠVEĐANE: Taksist im put od Zadra do Splita naplatio 3250 kuna
I za kraj! Oprez, Splićani i gosti asfalt je vruć, ali cijene su još vrelije.