U doba inflacije i sve većih životnih troškova, mnoge usluge koje su još donedavno bile dio svakodnevice polako postaju luksuz. No to se, začudo, ne može reći i za taksi prijevoz. Vožnje putem aplikacija poput Ubera i Bolta ostaju iznenađujuće pristupačne – barem one kojima smo i sami svjedočili i to u gradu podno brda Marjan i bliže okolice.
Dok građani sve teže podnose poskupljenja osnovnih životnih potreba, vožnja gradom za svega nekoliko eura postaje dostupna gotovo svima – ponekad i povoljnija od autobusne karte.
Upravo tome svjedočili smo u poslijepodnevnim satima srijede, o čemu smo već pisali.
Nakon našeg članka o vožnji Uberom od Žrnovnice do Splita koja je izazvala brojne reakcije zbog iznimno niske cijene, svega 6.76 eura, kontaktirao nas je jedan od vozača koji svakodnevno prevozi putnike na području Splita i okolice.
Uz niz fotografija stvarnih vožnji, iznio je svoju stranu priče i upozorio na ozbiljne probleme s kojima se suočavaju vozači ovakvih platformi.
- Evo sada objavite javno za koliko novca mi Uber vozači vozimo po Splitu, našem gradu. Konkretno, vožnja od centra Splita do Mutograsa u Podstrani, duga 14 kilometara, naplaćena je samo 7.90 eura. Na fotografiji računa vidi se i cijena s napojnicom od 2 eura, pa je ukupno putnik platio 9,90 eura. Vožnja je trajala 16 minuta, srećom bez uobičajenih gužvi prema Omišu.
A sad, kad se ta cijena raščlani: Uber uzima svoju proviziju, zatim ide PDV... i što na kraju ostane nama vozačima? Ništa. Sramota - priča nam vozač (podaci poznati redakciji portala Dalmacija Danas).
- Vozio sam četiri Britanake iz hotela u Podstrani do centra grada. Vožnja je trajala 25 minuta i prešli smo gotovo 15 kilometara. Cijena? Samo 8,77 eura – i to zato što sam ih pričekao na benzinskoj postaji. Da nismo stajali, iznosila bi svega 7,53 eura. Kad se to podijeli na četvero putnika, ispadne 2 eura i 20 centi po osobi - govori i dodaje:
- Je li to normalno? Više se isplati taksijem nego autobusom.
Cijena autobusne karte do Podstrane kupljene kod vozača iznosi 2.,50 eura. Ako se kupi unaprijed, u biljetarnici, na kartomatu ili online, košta 1.25 eura.
- Ali budimo realni, tko od stranaca to kod nas kupuje tim putem? Pogotovo u večernjim satima, kada su te opcije često nedostupne. Na kraju im je isplativije uzeti taksi, a mi vozači opet ispadnemo najjeftinija opcija u gradu - smatra naš sugovornik.
Vratimo li se na trenutak na pristupačnost cijena taksi vožnja unatoč inflaciji, moramo naglasiti da on ima i svoju drugu stranu, onu manje vidljivu široj javnosti.
Naime, niske cijene koje korisnicima djeluju kao povoljan luksuz, vozače stavljaju u sve nepovoljniji položaj. To je razlog zbog kojeg nas je kontaktirao vozač koji je odlučio otvoreno progovoriti o stvarnim brojkama – i o stvarnosti koja stoji iza aplikacija koje svakodnevno koristimo.
Uber u Hrvatskoj uzima proviziju od 25% od ukupnog prihoda vozača po vožnji. Ovaj postotak odnosi se na iznos koji putnik plati za uslugu, a provizija se obračunava prije nego što vozač plati poreze i druge obveze. Nakon što se od tog iznosa odbije Uberova provizija, vozač je obvezan platiti sve poreze, prireze i doprinose u Hrvatskoj, uključujući PDV ako je njegova tvrtka ili obrt u sustavu PDV-a. Važno je napomenuti da se porezi plaćaju na cijeli iznos vožnje, a ne samo na iznos koji vozač zaprimi nakon odbitka provizije - piše u medijima.
Podsjetimo, 2. veljače u Splitu je održana prosvjedna vožnja taksi vozilima, koju je organizirao Sindikat vozača platformi Hrvatske. Kolona automobila krenula je s parkinga na Lovrincu, a završila kod Sv. Frane u centru grada. Na okupljanju koje je prethodilo prosvjedu, vozači su jasno izrazili nezadovoljstvo lošim radnim uvjetima pod platformama Uber i Bolt – niskim cijenama, visokim provizijama i nepostojanjem socijalne sigurnosti.
Ovo su nam pritom rekli vozači Ubera i Bolta:
- S Plokita do Trogira vožnja košta 12,91 eura, a onda će korisnik reći da smo mi bezobrazni jer ne želimo voziti po toj cijeni. Uber i Bolt se rugaju našem zdravom razumu. Nažalost, među nama ima premalo vozača koji mogu ispravno izračunati trošak, pa neki neodgovorni vozači završe s minimalnom zaradom. Doslovno nas gledaju u oči i smiju nam se dok nas tretiraju kao budale.
Od Zoranićeve ulice kod Starog Hajduka do Bilica u Solinu, na udaljenosti od 8,2 kilometra, cjenik koji uključuje dodatne usluge iznosi 4,86 eura, a nakon odbitka troškova goriva, amortizacije i ostalih izdataka, vozač ostvari zaradu od samo 1 do 2 eura -kazala su nam tada dva vozača.
U trenutku pisanja ovog članka odlučili smo provjeriti aktualnu cijenu vožnje od Obale Lazareta u centru Splita do Grljevačke ulice u Podstrani – upravo one relacije koju je, prema vlastitim riječima, naš sugovornik vozio za svega 5.84 eura.
Za vožnju od Obale Lazareta do Grljevačke ulice, koja je otprilike 10 kilometara duga i traje oko 15 minuta, ovo su cijene na Bolt i Uber aplikacijama...
U vremenu kada većina usluga poskupljuje, paradoksalno je da prijevoz privatnim automobilom može biti najjeftinija opcija – ali samo za putnika. Za vozače, to je sve češće znak da sustav u kojem rade nije održiv.
Zato ono što korisnicima izgleda kao zgodna i povoljna usluga, u pozadini može značiti borbu za preživljavanje – borbu koju sve više vozača odlučuje ne šutjeti.