Nova pravila Europske unije mogla bi značajno podići cijene novih automobila u Hrvatskoj, osobito onih koje hrvatski građani najviše kupuju. Razlog za to je što će se prostrožiti mjerenje emisija CO2, pa će na hrvatskom tržištu porasti i trošarine koje se računaju i temeljem tih emisija. U to su uvjereni članovi saborskog Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu koji su zato početkom svibnja uputili dopis Ministarstvu financija, piše Novi list.
U dopisu Odbor »izražava konstataciju da će uslijed promjene metodologije za izračun emisija CO2 doći do poskupljenja cijena osobnih vozila, što će u konačnici destimulirati hrvatske građane u kupnji novih osobnih vozila te negativno utjecati na sigurnost cestovnog prometa«, potvrdili su za Novi list iz službe za medije Hrvatskog sabora. »U skladu s tim, članovi Odbora uputili su zahtjev Ministarstvu financija – Poreznoj upravi za usklađenjem trošarina kako ne bi došlo do porasta cijena novih osobnih vozila, a naročito onih koji su najčešći na hrvatskim cestama.
Mnoga vozila bi mogla "skočiti u višu kategoriju"
I u zaključku sa sjednice Odbora upozorava se na mogućnost poskupljenja osobnih vozila »zbog toga što sustav oporezivanja motorna vozila svrstava u porezne razrede i temeljem emisija CO2«. Pritom Odbor napominje da nema ništa protiv prijedloga nove EU uredbe – o kojem su raspravljali i koji bi trebao pridonijeti smanjenju štetnih emisija – nego ih brinu samo trošarine.
Na potencijalni problem s trošarinama na sjednici Odbora upozorio je SDP-ov zastupnik Saša Đujić tijekom rasprave o hrvatskom stajalištu o novoj EU uredbi. Đujić je tada u raspravi istaknuo da će novi način mjerenja CO2 pokazati povećane emisije po svakom vozilu i da bi zato mnoga vozila mogla »skočiti u višu kategoriju« pa bi za njih i trošarina bila veća.
– Stroža mjerenja znače da će svi automobili imati više emisije CO2. Najniža klasa auta ući će u viši razred i to će značiti značajno poskupljenje, kazao nam je jučer Đujić koji očekuje da će Ministarstvo financija »korigirati razrede kako bi vozila i po novom mjerenju ostala u istim razredima«. Na taj način »nema nikakvog troška«. - kaže SDP-ov zastupnik, jer bi »trošarine ostane iste kao dosad«.
Carinska uprava: "Prerano je za analize utjecaja na cijene"
Iz Carinske uprave potvrdili su za Novi list. da su primili dopis saborskog Odbora te da pripremaju odgovor na njega.
- Nesporno je da WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) predstavlja unaprijeđeni način testiranja, koji će osigurati daleko točnije podatke o stvarnoj potrošnji goriva i emisijama CO2, čime će i kupci motornih vozila, odnosno potrošači raspolagati jasnijim pokazateljima kod odluke o kupnji. Prema svim informacijama iz relevantnih izvora, nedvojbeno je da će WLTP sustav dovesti do većih emisija CO2 od dosadašnjih mjerenih prema NEDC-u (New European Driving Cycleu) premda je još prerano za bilo kakve konkretne analize utjecaja jer ni sami proizvođači ne raspolažu potpuno preciznim informacijama, poglavito uzevši u obzir da puna primjena stupa na snagu 1. siječnja sljedeće godine. - odgovorili su iz Carinske uprave.
Dodali su i da Carinska uprava "kontinuirano i intenzivno prati rezultate primjene WLTP-a te u tom smislu neposredno surađuje s uvoznicima novih motornih vozila u RH i njihovim udruženjima te komunicira i s predstavnicima nadležnih institucija u drugim državama članicama EU-a."