Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

ZAPISI I SJEĆANJA GORANA PELAIĆA (87) – Boris Papandopulo: Stvaralaštvo okrunjeno „Prstenom“

GORAN PELAIĆ / Foto: Screenshot, Cantus, HLZ21. lipnja 2021. 00:04
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

Da život piše romane, odavno je poznata izreka. Čini mi se, već pomalo i otrcana. Tamo negdje, baš u ovo vrijeme, 13. listopada 1989., kod Glavne pošte, baš tamo ispred onih stepenica, dolazi mi ususret Boris Papandopulo.

Tekst se nastavlja nakon oglasa

Isuse Bože, pa je li to moguće? Ne mogu se baš pohvaliti da sam brz, da se snalazim u trenutku, ali tog trena sam reagirao… U trenu!

„Moje poštovanje Maestro, tako mi je drago to Vas vidim, a oduvijek sam želio…“

-Pa tu smo, blizu kazalište. Je li vam tamo odgovara?

„O da, baš fini ambijent“

Mislim se, pa je li se ovo meni život osmjehnuo, koja slučajnost…Tek tako sresti čovjeka, gromadu od čovjeka, jednog od najvećih…Najvećeg!

Život piše romane, a ja razgovaram s čovjekom koji piše sonate, opere, concertina…Čak i u devetom desetlje­ću života. Njegovo je djelo izuzetno i prati ga još od njegovog rada veza­nog za pjevačko društvo »Ko­lo« u Zagrebu, daleke 1929. godine, pedagoškog rada u Gradskoj muzičkoj školi u Splitu, dirigentskog i skla­dateljskog rada u raznim sredinama, na velikim i ma­lim pozornicama...

Svjetla velikih opernih kuća, premijere i gužve ve­legrada zamijenio je Boris Papandopulo s mirnoćom dalmatinskog priobalja. U Tribunju kraj Šibenika! Vikendaškoj koloniji umjetnika pridru­žio se prije deset godina i Maestro, sačekujući ne sa­mo duga topla ljeta, već i proljeća, jeseni i zime - os­luškujući šumove i udare mora.

boris_papandopulo(1)
GALERIJA
Kliknite za pregled

Balet Poljičkoj Republici

Radni dan Borisa Papandopula započinje izlas­kom sunca jednosatnim svi­ranjem klavira. A zanimljivo je napomenuti da je 25. ve­ljače ove godine Maestro napunio 83 godine života. U preko šest desetljeća umjetničkog rada, na svim pod­ručjima ostvario je repre­zentativna djela našeg glaz­benog stvaralaštva, ne sa­mo zbog iskrenog umjetnič­kog nadahnuća nego i zbog besprijekornog oblikovanja svih glazbenih formi, koje su uvijek poprimale virtuoz­na obilježja.

- Navikao sam se na disciplinu tako da mi uopće ne padaju teško rana ustaja­nja, prebiranja po klaviru i obavezan sedmosatni rad­ni dan. Da nije bilo teške operacije prije godinu dana, vjerojatno bih već stigao na­praviti mnoge stvari - kaže maestro Papandopulo.

Vaše glazbeno stva­ralaštvo odavno je okrunje­no. Sada se, međutim,  vra­ćate na »Prsten«. Što nam to novo pripre­mate i kojim povodom?

-Obično ne volim go­voriti o onome što trenutno radim, ali kad već znate i na­slov, »Prsten« će, ako bude zdravlja, biti balet posvećen Poljičkoj Republici. Vjeru­jem da će već sljedeće go­dine biti izveden na Split­skom ljetu. Prošle godine sam imao tešku operaciju i još sam umoran od svega toga, tako da malo sporije radim. Osim toga, ne koriste mi ni naočale, ni povećala, pa muku imam s pisanjem. Vjerujem da će sve biti na vrijeme gotovo.

Na Splitskom ljetu bili ste prisutni godinama, kao dirigent, kao skladatelj. Tu je izvedena, Između ostalog, i Vaša ope­ra »Marulova pisan«. Za­nima me Vaš sud o domaćoj operi i do­maćim autorima?

-Znate što, opera je problematična stvar. Ona ni­je preživjela. Dapače! Nove opere publika nekako ne prima. Naši stvaraoci pak malo pišu. Ako malo bolje pogledate naše operne ku­će, uglavnom izvode »Eru« i balet »Ohridska legenda«, a sve ostalo publika više ne prima. Postoji po mom miš­ljenju neka averzija prema domaćoj produkciji. Imam dojam da čim se stave na pult note domaćeg autora, muzičari odmah dobiva­ju osip. Opera se piše mje­secima, pa i godinama. Silvije Bombardelli napisao je »Bakonju fra Brne« i čujem - ne ide. Ali nije greška u au­toru. Svi su protiv domaćeg stvaralaštva jer naša publika, navodno,  više voli slušati Verdija, Čajkovskog. U svo­je vrijeme, na praizvedbi, pro­pala je i »Traviata« i »Seviljski brijač«... Moja »Marulova pisan«, zamišljena je kao svečana predstava, opera iz doba Marulićeva života, za koju je libreto napisao po­kojni prof. Rabadan. Bila je izvedena na Peristilu 1970., s namjerom da se svake go­dine s tom operom otvori Splitsko ljeto. Sve se otvara s »Aidom«, razni festivali i u Splitu, i u Puli, i u Veroni. Svi s »Aidom«. Zašto ne s domaćom operom? Mis­lim da je to bila dobra, sve­čana opera. Išla je dva puta i pohranjena je u arhivi. Više se izgleda isplati dati »Aidu« nego »Bakonju« ili »Juditu«.

Split u srcu

U Tribunju, Maestro, sve izgleda jednostavnije. Daleko od Verdija, Bombardellija, velikih scena. Zar ne?

-Da, daleko sam od svih tih velikih zbivanja. lako nisam Dalmatinac, ne bih mogao živjeti bez mora. Osim toga, tu je i Krešimir Baranović, Ljiljana Molnar-Talajić, Mija Aleksić... Oni dolaze povremeno, a ja sam tu stalno, dočekujem ih, po­zdravim na povratku.

Ja ću ostaviti ovdje svoje kosti i nije mi žao.

A i Split Vam je svo­jevremeno bio prirastao srcu. Sjećate se splitskih dana?

-Kako da ne! Meni je Split još uvijek u srcu, samo on je sada veliki grad. U raz­doblju od 1935. do 1938. go­dine živio sam u Splitu, dje­lujući kao dirigent pjevačkog društva »Zvonimir« i kao profesor u Gradskoj muzičkoj školi. Bilo mi je ja­ko lijepo. To je bilo moje prvo poznanstvo s Jadra­nom. Uglavnom sam radio sa »Zvonimirom«,  i ljudi su to lijepo primili. Kakvi su to glasovi bili! Šteta što u ono vrijeme nije bilo magneto­fonske vrpce da se zabilježi.

Pročitao sam najavu da televizijska »Cabaletta« nastavlja o te­mi: »Opera XX stolje­ća«. Ovaj put će biti riječ o domaćoj operi. Vjerojatno Vam, ipak, neophodni prozor u svijet pruža mali ekran?

-Moram priznati da mi je nekad televizi­ja predstavljala puno više. Prije sam je radije gledao, a danas samo slušam o Ko­sovu, Kini, Rusiji… Ljudi se ubijaju, sve je to vrlo muč­no. Ja najradije gledam do­bar film ili dramu. Naravno, nezaobilazne su glazbene emisije, i dosta pratim natje­canja mladih. Koliko mi imamo glazbenih talenata, koliko ima zrelih mladih umjetnika da čovjeku ostane samo da se divi. Sretan sam da ima  mladih ljudi koji se  vrlo ozbiljno bave glazbom.

Koga biste mogli izdvojiti od tih mladih glazbenika?  

-Teško bi mi bilo nekoga izdvojiti. Ima ih puno. Toga prije nije bilo. Izgleda da je drugi i drugačiji pristup u radu s njima. Sada se, očito je, od njih više zahtijeva pa i oni više daju. I pedagogija je uznapredovala. Naravno, svi ne mogu biti solisti kao Pogorelić, jer takvi se rijetko rađaju, a tu je i druga škola, drugačija disciplina. Raduje me ovakav glazbeni pomladak.

Možda i ja jednoga dana zahvaljujući njima - izađem iz »škafetina«?

Papandopulo, Boris, hrvatski skladatelj i dirigent (Bad Honnef, Njemačka, 25. II. 1906  Zagreb, 16. X. 1991). Potomak ugledne obitelji Strozzi (baka Marija Ružička-Strozzi, ujak Tito Strozzi), koja je njegovala kazališnu i glazbenu umjetnost. Majka mu je bila Maja Strozzi-Pečić, cijenjena sopranistica, a otac ruski plemenitaš Konstantin Papandopulos. Diplomirao je kompoziciju 1929. na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi B. Berse. Dirigiranje je učio na Novom konzervatoriju u Beču (1925–28) kod Dirka Focka. Bio je zborovođa pjevačkoga društva Kolo (1928–34) i dirigent Društvenog orkestra Hrvatskoga glazbenog zavoda u Zagrebu (1931–34), zborovođa pjevačkoga društva Zvonimir u Splitu (1935–38), potom u Zagrebu zborovođa Kola (1938–46), dirigent (1940–45) i ravnatelj (1943–45) Opere te dirigent Simfonijskog orkestra Hrvatskoga krugovala (1942–45). Nakon II. svjetskog rata dirigirao je Operom u Rijeci (i bio njezin direktor 1946–48., 1953–59), potom Operom u Sarajevu (1948–53), Zagrebu (1959–65) i Splitu (1968–74). Istodobno je bio gost-dirigent u kazalištu Komedija u Zagrebu te Opere u Kairu. Neko je vrijeme djelovao i kao glazbeni pisac i kritičar (1931–38). Godine 1965. imenovan je redovitim članom JAZU. Ostavio je opsežan opus s više od 400 djela. Pisao je za sva glazbena područja: orkestralnu (simfonije, simfonijske pjesme, suite i dr.), koncertantnu (velik broj solističkih koncerata) i komornu glazbu (od toga 6 gudačkih kvarteta, Concerto da camera i dr.), solističke skladbe (posebno za glasovir, s poznatom Contradanzom), glazbeno-scenska djela (opere, balete) i kantate, filmsku glazbu (npr. Bakonja fra Brne F. Hanžekovića, 1951; Pustolov pred vratima Š. Šimatovića, 1961), sakralne skladbe (Hrvatska misa u d molu, Muka gospodina našega Isukrsta, Osorski requiem i dr.) te skladbe za glas ili zbor (Ljubavne pjesme, Svatovske, Dodolice i dr.). Visoka razina skladateljskoga zanata i trajna znatiželja prema novomu omogućile su Papandopulu da nadvlada estetičke i ideološke rascjepe svojega doba. Premda je isprva deklarativno pristajao uz nacionalni stil i folklor, Papandopulov je skladateljski izričaj u osnovi antiromantičarski i neoklasicistički. Njegov virtuozni neoklasicizam, specifična novobarokna motoričnost i ponekad hindemithovska zvukovnost najbolje se očituju u skladbama kao što su Sinfonietta iz 1938. ili pak Concerto da camera iz 1929. Uporaba folklora u njegovu opusu nikada nije ostala na razini pukih harmonizacija pučkih napjeva, nego je rušila tradicionalne forme i stvarala slobodne ciklične oblike (npr. zborski ciklus Svatovske, 1924., ili pak IV. gudački kvartet, 1950). Pritom je posezao za arhetipskim slojevima i različitim tradicijama (dalmatinsko pučko crkveno pjevanje, osmoglasnik ili gregorijanski koral). To je posebno vidljivo npr. u Slavoslovijama za soliste, zbor i orkestar (1927) ili u Muci gospodina našega Isukrsta za muški zbor (1936). Otvoren za nove glazbene pojave, Papandopulo je rabio i dodekafoniju (Osam studija za klavir, 1956; Konjanik, 1961; Koncertna muzika, 1965). Njegov opus pripada u sam vrh hrvatske umjetničke glazbe XX. st. Dobio je Nagradu »Vladimir Nazor« za životno djelo (1968). Citiranje:
Papandopulo, Boris. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, <http://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=46514>.

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
0
Haha
0
Nice
0
What?
0
Laž
0
Sad
0
Mad
0
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
Hrvat kupio auto u inozemstvu i ostao šokiran kada je stigao u servis, cijeli slučaj je završio na policiji
2
min
Hrvat kupio auto u inozemstvu i ostao šokiran kada je stigao u servis, cijeli slučaj je završio na policiji
Obišli smo splitsku peškariju, evo što je sve u ponudi
11
min
Obišli smo splitsku peškariju, evo što je sve u ponudi
Pravi subotnji šušur na splitskom Pazaru, provjerili smo što se nudi
31
min
Pravi subotnji šušur na splitskom Pazaru, provjerili smo što se nudi
VIDEO Advent u Solinu: Kuliš zapjevao pred prepunom Gradinom, večeras stiže Maja Šuput
41
min
VIDEO Advent u Solinu: Kuliš zapjevao pred prepunom Gradinom, večeras stiže Maja Šuput
FOTO Svečano otvoren Advent: Zmijavci zasjali u blagdanskom ruhu
53
min
FOTO Svečano otvoren Advent: Zmijavci zasjali u blagdanskom ruhu
NAJČITANIJE VIJESTI
  • Tragedija na Kupresu: Iznenada preminuo bivši načelnik Perica Romić (41), iza njega ostalo petero djece
    Tragedija na Kupresu: Iznenada preminuo bivši načelnik Perica Romić (41), iza njega ostalo petero djece
    19. prosinca 2025. 17:12
  • Stipe u 3 ujutro “posudio” biciklu i cijeli Omiš nasmijao do suza!
    Stipe u 3 ujutro “posudio” biciklu i cijeli Omiš nasmijao do suza!
    19. prosinca 2025. 13:14
  • Hajduk skinut s trona: Njemački klub srušio rekord s Poljuda
    Hajduk skinut s trona: Njemački klub srušio rekord s Poljuda
    19. prosinca 2025. 22:07
  • Legendarni fast food se zatvara nakon 38 godina
    Legendarni fast food se zatvara nakon 38 godina
    19. prosinca 2025. 21:56
  • Splićane uznemirio dim i vatrogasna vozila, saznali smo što se dogodilo
    Splićane uznemirio dim i vatrogasna vozila, saznali smo što se dogodilo
    19. prosinca 2025. 16:18
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
Copyright © 2017-2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.