U HGK - Županijskoj komori Split održana je stručna rasprava „DIESELGATE“ i strategija plina u prometu. Tema je obuhvatila problematiku upotrebe diesela u Europi i tržište potrošnje prirodnog plina i ukapljenog naftnog plina (UNP) u Hrvatskoj.
Nazočne dalmatinske tvrtke i javne institucije pozdravio je predstavnik Sektora za energetiku i zaštitu okoliša HGK, Igor Grozdanić koji je predstavio koje su bile glavne smjernice potrošnje prirodnog plina i ukapljenog naftnog plina u RH do 2016/17. godine. Istaknuo je stabiliziranje tržišta i rast potrošnje UNP-a u Hrvatskoj u posljednje 4 godine te kontinuirani rast izvoza ukapljenog naftnog plina. „Proizvodnja UNP-a je skoro dvostruko veća od njegove potrošnje u RH. Stoga je ova rasprava organizirana s ciljem prepoznavanja prednosti korištenja alternativnog goriva za vozila cestovnog prometa, uz naglasak na mogućnost korištenja novih tehnologija s osvrtom na stanje i tendencije razvoja prometa u Europskoj uniji i Hrvatskoj. UNP-e je 100% hrvatski proizvod i njegova će potrošnja u prometu sljedećih 5 godina sigurno rasti“ rekao je Grozdanić.

Zamjenik predsjednika Zajednice za ukapljeni naftni plin HGK, Josip Kelemen predstavio je „DIESELGATE“ kao početak novog odnosa prema automobilskoj industriji u svijetu i u Republici Hrvatskoj te njegove dosadašnje posljedice. „Do afere Dieselgate nije bilo poznato da Europa jedina u svijetu koja ima 70% voznog parka na dieselsko gorivo, dok su ostale zemlje imale puno manje (SAD 1%, Kina 2%). Prema zadnjim podacima, 87% uvezenih automobila u RH je na dieselsko gorivo. Potrebno je preispitati povlašten status diesela na tržištu, ukinuti povlastice za uvoz dieselskih vozila, utjecati na javnu politiku prema prometu te poticati uporabu alternativnih goriva“ istaknuo je Kelemen.
Robert Mrvčić iz tvrtke KD Autotrolej d.o.o. iz Rijeke dao je primjer dobre prakse predstavljajući rezultate uporabe kombinacije goriva diesel-plin i stlačenog prirodnog plina u autobusima javnog prijevoza grada Rijeke. „Od 2013. do 2017. godine tvrtka je nabavila 40 autobusa na stlačeni prirodni plin (SPP), izgrađena je i otvorena punionica te radiona za održavanje i popravak SPP i UNP vozila, a sve s ciljem smanjenja emisija u sektoru prometa javnog gradskog prijevoza“ rekao je Mrvčić .
Predsjednik Zajednice za ukapljeni naftni plin HGK i direktor tvrtke B. I. L. d.o.o., Fažana Branimir Palunko predstavio je pregradnju dieselskih motora na plinski sustav te njihova iskustva i suradnju s javnim gradskim prijevozom grada Rijeke koja prednjači u korištenju SPP-a i UNP-a u javnom prijevozu RH.
Ladislav Brešković iz tvrtke Lisana komerc d.o.o., Kaštel Novi osvrnuo se na iskustva s korištenjem UNP-a u Dalmaciji te padom ugradnje plina u vozila posljednih godina.
Nakon izlaganja razvila se konstruktivna rasprava te su dani prijedlozi za bržu i kvaliteniju implementaciju plina u brodskom prometu poput uvođenja mobilnih jedinica za punjenje plina, koje bi bile smještene na otocima i u marinama i sl. Također je iznešen prijedlog da se u raspravu uključe i predstavnici Ministarstva prometa i veza u vezi Pravilnika o uvođenju UNP-a u brodski promet.
Zaključeno je da je potrbno više ovakvih rasprava i da je potrebno do jeseni s predstavnicima Grada Splita i resornih Ministarstava ponovno razgovarati u Splitu te organizirati javnu tribinu o ovoj temi, a prije toga održati zajedničke sastanake s resornim ministarstvom i lokalnom samoupravom.




