S lijepim vremenom na naše ulice, točnije trotoare, izlazi sve veći broj romobila. Niste ni svjesni njihove prisutnosti dok ne projure tik uz vas. Samo što vas ne okrznu dok se žure. A uvijek žure. Naravno, mislimo na one električne romobile koji su posljednjih godina postali jako popularni. Iako se stalno upozorava na opasnosti koje to prometno sredstvo nosi sa sobom, mnogi i dalje voze bez kacige ili jure kao sumanuti.
„Nedavno sam vidjela momka, ne znam koliko bi mu moglo biti godina, 16-17, ide cestom na romobilu, juri ispred auta, a u ušima slušalice. Kacigu nije imao na glavi. Čekala sam na zeleno svjetlo na semaforu za pješake, i baš kad sam zagazila na pješački njemu je već bilo debelo crveno, samo je projurio kroz križanje kao da je jedini na svijetu. Dva automobila morala su skrenuti da ga ne pokupe i prava je sreća da nije došlo do lančanog sudara. Momak je bio u šoku, ispričavao se vozačima koji su u čudu gledali. Shvatio je da je prošao kroz crveno, samo se nadam da je iz ovoga nešto i naučio“, priča nam Splićanka nedavnu (ne)zgodu iz prometa. A to je samo jedan dio ponašanja vozača romobila koji jure gdje stignu.
Oči i na leđima
Ukoliko hodate trotoarom, morate imati oči i na leđima i niti slučajno skrenuti sa svoje putanje prije nego se osvrnete oko sebe. Može vam se dogoditi da odjednom „dopilotaju“ i zabiju se u vas.
„Kad god šetam psa, moram se osvrtat iza leđa da vidim nailazi li kakav romobil ili bicikla. Pas voli njuškat pa krene čas na jednu, čas na drugu stranu tako da nam se znalo dogoditi da nas zamalo pregazi neki od junaka na romobilu. Ima onih koji koriste zvonce, no mnogi ne znaju čemu ono služi“, priča nam druga sugrađanka.
Iako su zakonom propisane kazne za one koji ne nose kacigu, mnogi i dalje voze bez zaštite na glavi. Ukoliko je nemaju, predviđena je kazna u visini od 30 eura. Vozači romobila (ili osobnih prijevoznih sredstava, kako ih se naziva) moraju biti u slučaju smanjene vidljivosti označeni reflektirajućim prslukom, reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. I za kršenje toga je na snazi kazna u visini od 30 eura. Također, noću bi (ali i u slučaju smanjene vidljivosti danju) na osobnom prijevoznom sredstvu trebalo biti upaljeno svjetlo bijele boje na prednjoj strani te crvene boje na stražnjoj. Za to je predviđena kazna u visini od 60 eura.
Korištenje slušalica u ili na oba uha nije dozvoljeno, a propisana je sankcija u visini od 30 eura za to. Također, nije dozvoljeno romobil ostaviti bilo gdje. Ukoliko ga se ostavi bez nadzora na površinama za kretanje vozila i pješaka, može se platiti kaznu u visini od 130 eura.
Zabranjeno je i da se vozač romobila jednom rukom pridržava za drugo vozilo, a isto tako i vući predmete koji ga mogu ometati dok upravlja svojim vozilom. I za to je previđena kazna u visini od 30 eura. Ukoliko se dva ili više vozača kreću u skupini, moraju se kretati jedan iza drugoga. Ukoliko se toga ne pridržavaju, prijeti im kazna u visini od 60 eura.
Evo kuda bi trebali romobili
Inače, električni romobili dužni su kretati se biciklističkom stazom tamo gdje ona postoji (kazna za nepridržavanje toga je 60 eura). Ukoliko biciklistička staza ne postoji, onda se mogu kretati površinama namijenjenima kretanju pješaka, ali moraju paziti na sigurnost drugih sudionika u prometu.
U slučajevima kada ne postoji mogućnost kretanja romobila biciklističkom stazom ili površinama za kretanje pješaka, mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom. Potrebno je kretati se što bliže desnom rubu kolnika. Autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila romobili se ne smiju kretati te je za to predviđena kazna u visini od 60 eura.
Zanimalo nas je i u koliko slučajeva su osobna prijevozna sredstva odnosno romobili sudjelovali na prometnicama Policijske uprave splitsko-dalmatinske. Gledali smo razdoblje od početka godine do posljednjeg dana mjeseca svibnja.
Tako je ove godine u prvih pet mjeseci bilo 18 nesreća s ozlijeđenim osobama, dok ih je u istom razdoblju prošle godine bilo svega 7. Od tih 18 nesreća, u njih 9 su ljudi zadobili teške tjelesne ozljede, 8 lakše, dok je jedna nesreća prošla bez ozljeđivanja. Godinu ranije bilo je troje teško ozlijeđenih te četvero lakše.
„Od početka godine do danas vozači osobnog prijevoznog sredstva na području Splitsko-dalmatinske županije počinili su 186 prekršaja iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama“, kazali su nam iz PU splitsko-dalmatinske.