Udruženje građevinskih inženjera Splita (UGIS) danas će na panel raspravi analizirati tehničko rješenje prometnog izlaska iz splitske Gradske luke koje će prezentirati sam autor i njihov član Miroslav Jakovčević, dipl.ing.građ, a za portal Dalmacija Danas njegov kratki pregled pripremio je predsjednik UGIS-a Marko Bertolino, dipl.ing.građ.
Izmaknuti temu iz političkih ralja
"Kao strukovna udruga koja okuplja ovlaštene inženjere građevinarstva, znači stručnjake na svom području djelovanja struke, osjetili smo dužnost izmaknuti temu iz političkih ralja, jer politika nas ne zanima, te sagledati tehničke mogućnosti rješenja problema, potrebna sredstva, realnost rješenja u pogledu imovinsko-pravnih odnosa, potrebnih koraka za realizaciju, te dati svoj stručni sud.
Činjenica je kako je problem izlaska vozila iz Gradske luke tijekom ljetnih gužvi odista realan problem za građane i goste, te je ujedno i sigurnosni problem u slučaju bilo kakvog incidentnog događaja. Prilikom velikih gužvi pristup interventnim vozilima je u potpunosti onemogućen, što na svu sreću do sada nije dovelo do tragičnih posljedica.
Trenutačna prometna regulacija i uopće prometne mogućnosti postojeće prometne infrastrukture prometovanja su ograničene suženjem (dvije vozne trake se spajaju u jednu) pred mostom poviše željezničke pruge na Bačvicama čime se uzrokuje uspor prometa, te se posljedično stvaraju duge kolone, te vozila po 45-50 minuta izlaze s trajekta, bez da su se uopće uključila u prometovanje. Od vozila koja su u zoni ulaska u luku isto dolazi do uspora, te se kolone javljaju i na pristupnim cestama.
Izlaz iz Gradske luke sa dvije vozne trake
Predloženo rješenje omogućava odvoz preko dviju voznih traka iz Gradske luke, čime je broj prometnih traka s kojima se promet dovodi u luku jednak broju prometnih traka kojima se promet izvodi iz luke. Važno za predloženo rješenje je to što je izvedivo u nekom realnom roku (godinu dana za ishođenje dozvola, u slučaju odluke o prilagodbi prostornog plana), te gradnja koja bi trajala cca 6 do 7 mjeseci. Rješenje nije ovisno o imovinsko-pravnim kočnicama, jer je zemljište ili u vlasništvu Republike Hrvatske ili u vlasništvu Grada Splita, te samo tehničko rješenje nije komplicirano za izvedbu.
Predloženim rješenjem se južno od postojećeg Autobusnog kolodvora trasira prometnica, koja vodi na istok, preko željezničke pruge, ulazi u jedan umjetni tunel, te izlazi u Bijankinijevoj ulici.
Tunel je trasiran ispod Bregovite ulice, a izlazni portal je na rubu Bijankinijeve ulice, kako je prikazano gornjom slikom.
Kako bi se visinski postigla mogućnost prometovanja vozila koja se priključuju u Bijankinijevu ulicu, dodaje se istočni trak u koji se priključuju vozila iz smjera Jadranske ulice i prilaza Braće Kaliterna, koji omogućava pravilno trasiranje prometnica.
Rješenjem se omogućava i formiranje parkirališta od 180 parkirnih mjesta na razini sadašnjeg platoa željezničke stanice. Ulaz i izlaz s parkirališta je smješten prije umjetnog tunela. S platoa parkirališta skale vode uz umjetni tunel do razine Bregovite ulice.
Uklapanje rješenja u postojeće prometne pravce, u punom profilu bi zahtijevalo i uklanjanje dijela objekta u Bijankinijevoj ulici, preko puta 2. Policijske postaje. Ali, čak i sa zadržavanjem čitavog gabarita zgrade (zgrada je u ruševnom stanju), može se omogućiti prometovanje bez uspora, ukoliko se kamionska vozila s prikolicama i autobusi preusmjere u lijevi vozni trak, a manja vozila (osobna, kombiji i slično) u desni. Potrebno je samo popraviti radijus krivine ispred 2. Policijske postaje, a kako je prikazano slikom.
Time je tehničko rješenje zadovoljavajuće te pruža realno rješenje problema. Procjena vrijednosti radova je cca 20 milijuna kuna, što je novac koji je moguće lako organizirati na razini Grada, Države i Hrvatskih cesta. Dodatni plus predloženog rješenja je mogućnost prenamjene umjetnog tunela u neki prodajni prostor, kao što su Kalete na Splitu 3, u slučaju dugoročne strategije Grada Splita i nekog drugog budućeg rješenja.
Voljni svojim znanjem i utjecajem stati na raspolaganje gradskoj vlasti
Grad Split je u posljednje vrijeme napravio veliki korak uključivši stručnjake iz Društva Arhitekata Split kao dionike postupka prostornog planiranja, te oni već neko vrijeme pripremaju izmjenu temeljnog gradskog akta kojim se regulira gradnja – prostornog plana Grada Splita, a sukladno informacijama iz Banovine, planira se anketni urbanistički natječaj predmetnog područja. Rješavanje problema s javnom raspravom, te natječajima koje provode dionici struke u gradu u potpunosti podržavamo.
Stručna i tehnička rješenja ne smiju imati politički predznak, te nam nije drago miješanje politike u struku. UGIS je udruga koja dugi niz godina okuplja stručnjake građevinske struke, a nažalost nismo bili dionici procesa u kojima se daju rješenja važna za Grad Split zadnjih 20-ak godina, kada su se vlasti mijenjale, a problemi ostajali isti.
Mišljenja smo kako bi se trebalo uključiti i UGIS u navedene procese, te smo voljni svojim znanjem i utjecajem stati na raspolaganje gradskoj vlasti, a sve za dobrobit naših građana i daljnji napredak grada. Jednako tako, mišljenja smo kako je važno unaprijed sagledati infrastrukturne probleme, dati optimalna rješenja, te buduće infrastrukturne koridore uvjetovati u natječajima, kako bi predložena rješenja bila optimalna. Moramo biti svjesni kako bilo kakav sadržaj predstavlja i određene potrebe za infrastrukturom, i to ne samo prometnom, nego i infrastrukturom vode, kanalizacije, električne energije. Grad Split zahtijeva jednu dugoročnu strategiju razvoja, koja nažalost nije izrađena do sada, a na osnovu kojeg će se definirati globalni razvoj grada."
Predsjednik Udruge građevinskih inženjera Split
Marko Bertolino, dipl.ing.građ.