Kako je nedavno najavljeno, radovi na tunelu koji vodi na most koji će premostiti rijeku Cetinu u tjesnacu između Omiša i Zakučca dolaze u točku u kojoj se zbog sigurnosti pješaka i vozila mora zatvoriti cesta koja povezuje Omiš i Zakučac.
Za stanovnike je od danas organiziran prijevoz brodom koji ih prevozi prema Omišu i obrnuto.
Zatvaranjem ceste komunikacija centra Omiša i mnogih sela njegovog zaleđa u potpunosti se prekida u periodu od barem tri mjeseca. Ovo će zatvaranje itekako značajne učinke na život i rad ljudi koji svakodnevno koriste tu prometnicu. Zatvaranjem ceste prisiljeni su voziti okolo 50 i više kilometara što iziskuje i vrijeme, ali i novac.
Sudeći prema Građevinskoj dozvoli koju smo analizirali možda se moglo napraviti više.
Zanimljivo je napomenuti i da su nakon svih propusta u dogovaranju projekta u listopadu
2020. u Omišu održani prosvjedi građana zbog planiranog zatvaranja ceste kojoj su uz
građane - nazočili i predstavnici vlasti Grada Omiša.
Odgovor Grada Omiša: "Mi smo tek stranka u postupku"
Omišom i Poljicima su počeli kružiti letci gdje se proziva Grad Omiš zbog loše prometne povezanosti Poljica i Omiša. Grad Omiš naglašava kako je on tek stranka u postupku te da je investitor taj koji je odgovoran za organizaciju prometa kako prije i nakon zahvata tako i tijekom privremene prometne regulacije za vrijeme izvoženja radova.
"Poštovani,
budući se ovih dana na području Poljica mještanima dijele letci u kojima se želi prikazati da je Grad Omiš propustio riješiti problem prometne povezanosti poljičkih naselja s centrom grada u postupku ishođenja lokacijske i građevinske dozvole u nastavku iznosimo sljedeće očitovanje:
Na početku je potrebno naglasiti kako oni koji dijele mještanima navedene informacije apsolutno ne poznaju ovlasti i nadležnosti u postupcima izdavanja građevinskih dozvola.
Prije svega investitor gradnje spomenute ceste (tzv. Omiška obilaznica) je tvrtka Hrvatske ceste d.o.o. koja je odgovorna za organizaciju prometa kako prije i nakon zahvata tako i tijekom privremene prometne regulacije za vrijeme izvođenja radova.
Grad Omiš, u navedenom je projektu tek stranka u postupku i kao jedinica lokalne samouprave jedno od javnopravnih tijela koje izdaje posebne uvjete tijekom ishođenja građevinske dozvole. Kao javnopravno tijelo, Grad Omiš može izdavati posebne uvjete vezane za zaštite javnih površina, uvjete zaštite nerazvrstanih cesta, uvjete priključenja na nerazvrstanu cestu i sl., a ne uvjete vezane za regulaciju i odvijanje prometa na državnim cestama koje nisu u njegovom vlasništvu ni nadležnosti.
Svako je drugačije postupanje Grada Omiša kao javnopravnog tijela u postupku izdavanja građevinske dozvole NEZAKONITO, neosporno bi izazvalo dodatne zastoje u ionako sporom postupku ishođenja akata za građenje sa izvjesnim sudskim sporovima i u budućnosti bi moglo izazvati velike financijske troškove za Grad uz neizostavno dodatno kašnjenje u izgradnji nastavka obilaznice. Dakle, jedinice lokalne samouprave (u ovom slučaju Grad Omiš) mogu imati (utvrditi) posebne uvjete samo u slučajevima kada se građevina (u ovom slučaju spojna cesta -obilaznica) priključuje na nerazvrstanu cestu, tj, prometnicu kojom upravlja Grad, a ovdje se radi o prometnom priključku dijela obilaznice na državnu cestu tj. prometnicu kojom upravljaju Hrvatske ceste.
Grad Omiš itekako je bio svjestan problema prometovanja državnom cestom DC70 prilikom nastavka izgradnje obilaznice i o tome je u više navrata upozoravao odgovorne u Hrvatskim cestama i Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. U svrhu rješavanja ovog problema organizirana je i tematska sjednica Gradskog vijeća Grada Omiša na kojoj su bili i predstavnici Hrvatskih cesta i na kojoj je usvojen jedinstven stav svih prisutnih.
Pontonski prijelaz preko Cetine i premošćivanje rijeke korištenjem trajekta - odbijeno
Kao najprihvatljivije rješenje, Grad Omiš zagovarao je izgradnju tunela kroz Lisičinu sa izmještanjem dijela postojeće ceste DC70, što bi ostalo u prometnoj funkciji i nakon izgradnje obilaznice, čime bi se izbjegla opasna mjesta na postojećoj cesti DC70 (stalna opasnost od odrona kamenog materijala sa litice). Na taj bi se način riješila dva podjednako bitna prometna problema pristupa Gradu: uz izgradnju obilaznice dobili bismo i kvalitetan i siguran pristup Omišu iz smjera Gata. U tu smo svrhu Izmjenama i dopunama Prostornog plana Grada Omiša (izrada u tijeku) predvidjeli navedene koridore tunela i dijela ceste te ih također zatražili u Izmjenama i dopunama županijskog prostornog plana. Navedeni su koridori izbačeni iz prostornog plana Grada Omiša na jednoj od zadnjih sjednica Gradskog vijeća Grada Omiša prije lokalnih izbora 2013. g., što je vjerojatno i razlog zašto Hrvatske ceste navedenu opciju nisu razmatrale prilikom izrade projektnog rješenja izgradnja obilaznice.
Nakon što smo u razgovorima s predstavnicima Hrvatskih cesta shvatili kako radi svih spomenutih razloga trenutno nije moguća izgradnja tunela na DC70, u svrhu pomoći prilikom rješavanja prometnog problema predložili smo investitoru postavljanje pontonskog prijelaza preko Cetine, a potom i premošćivanje rijeke korištenjem trajekta. Obje navedene varijante od strane Hrvatskih cesta odbačene su kao nesigurne i rizične.
Investitor je odabrao varijantu privremene regulacije prometa na DC70 i prijevoza ljudi brodicama kao i alternativne pravce. To je isključivo njihova odluka i na nju Grad Omiš nije imao mogućnost utjecaja. Kao odgovorni partner u izgradnji ovog za Grad Omiš izuzetno bitnog prometnog pravca možemo jedino zamoliti za strpljenje sugrađane za vrijeme trajanja ove privremene prometne regulacije, a sve imajući u vidu prednosti koje ćemo imati kad se obilaznica dovede u funkciju. Prisjetimo se ne tako davnog zatvaranja ceste DC70 prilikom rekonstrukcije i izgradnje dionice od Zakučca do Gata kada je vrijeme zatvaranja trajalo preko godinu dana, ali smo svi nakon završetka tog projekta dobili bolju i sigurniju povezanost s Poljicima", prisjetili su se čelni ljudi Grada Omiša.
HDZ tunel Lisičinu još 2013. izbacio iz prostornog plana
Prisjetimo se još značajnog detalja: 2013. projekt za izgradnju tunela Lisičine, Gradsko vijeće Grada Omiša izbacilo je iz Prostornog plana, u isto vrijeme kada je većinu činio HDZ, unatoč tome što su i tada stanovnici omiškog zaleđa upozoravali i prosvjedovali s poljičke strane mosta na Cetini, a sve zbog toga jer su u izgradnji tog tunela vidjeli trajno rješenje za funkcioniranje prometa.
U nekom uređenijem društvu od našega, interesi građana, osobito oni elementarni poput prometne povezanosti, niti u najluđim scenarijima ne bi smjeli postati instrument politikantstva, a ponajmanje predizbornih zakulisnih igara.





