Svima koji su upoznati s konfiguracijom terena te rasporedom prometnica i infrastrukturnih objekata u Omišu te zaleđu grada na Cetini, nije potrebno puno objašnjavati što znači odluka Hrvatskih cesta da se od četvrtka zatvori DC70 na najmanje 45 dana. A potpuno zatvaranje te ključne prometnice za omiško gospodarstvo te stanovnike cijelog područja će se u iduće dvije-tri godine ponavljati! No, kako bi svi ostali shvatili što to znači za mještane, potreban je malo konkretniji opis događanja…

brnistra

Dakle, Hrvatske ceste kao investitor nastavljaju radove na Omiškoj zaobilaznici, strateški važnom projektu koji bi u budućnosti postao dio brze ceste između Splita i Omiša. Omiška zaobilaznica na istoku je više-manje gotova, probijen je i tunel koji sada gleda na kanjon Cetine. Iduće dvije godine se trebaju nastaviti radovi na zapadnoj obali Cetine kako bi se konačno mostom koji izlazi iz surih stijena premostila rijeka, a samo središte Omiša “oslobodilo” nevjerojatnih prometnih čepova, pogotovo u srcu sezone. To je dakle strateški projekt koji nitko ne osporava. E sad, kako bi se pripremila ta zapadna (desna) strana obale Cetine – kako su informirali iz HC-a, riječ je o “čišćenju i obaranju nestabilnih blokova na zapadnoj litici kanjona Cetine” – cesta DC70 koja prolazi ispod tih litica će od četvrtka biti zatvorena. Potpuno. Možda i dulje od 45 dana, jer “izvođenje radova uvelike ovisi o vremenskim (ne)prilikama”.

A ta cesta DC70 nakon prolaska kroz najuži dio kanjona gotovo u srcu Omiša, vodi dalje prema gospodarskoj zoni grada, onoj u Zakučcu, te dalje prema Gatima i ostalim mjestima u zaleđu. Taj pravac često ljeti koriste lokalci kako bi došli do Splita te izbjegli kolone na Jadranskoj magistrali. No, zatvaranjem ceste će se zapravo prekinuti komunikacija između velikog broja firmi koje rade u gospodarskoj zoni i središta Omiša. Odnosno, ponuđena je alternativa vožnja prema Splitu te natrag ili gotovo jednako duga varijanta prema istoku, do Pavića mosta i potom opet natrag. Za zaposlenike zone u Zakučcu ili mještane Gata, to znači nekih 50-ak kilometara dulji put…

– Previše patimo financijski, vremenski, a da nam nitko nije ponudio alternativu, pa niti brod kojim bi prolazili učenici. Pregovori oko postavljanja pontonskog mosta su okončani jer ne zadovoljava sigurnosne standarde, ali mi smo ponudili rješenje – probijanje tunela Lisičina od Omiša prema Zakučcu, kao jedno dugoročno rješenje za postojeću DC70. Taj tunel od 300-tinjak metara (iza hotela Dvor s omiške strane te bi izlazio prema skretanju za HE Zakučac sa sjeverne strane kanjona) bi zamijenio postojeću dionicu koja prolazi kroz kanjon, između stijena i same Cetine. Cesta DC70 u tom je dijelu suženog profila, jedva se mimoilaze dva tegljača, da ne spominjem pješake ili bicikliste… Tu često dolazi do odrona zbog oborina pa je opet ta dionica zatvorena, dok bi se probijanjem ovog tunela potpuno riješila povezanost Omiša sa zaleđem, tunela čija je trasa do 2013. godine bila u Prostornim planovima Grada Omiša… Jer nije samo problem u ovih 45 dana ili više, već što će se nekoliko puta zatvarati cesta zbog radova, a u gospodarskoj zoni Zakučac postoje brojne firme te pogoni koji će biti direktno pogođeni, neki od njih najavljuju smanjivanje zaposlenika, ako ne potpuno zatvaranje. Da ne govorim kako su u zaleđu brojna mjesta u kojima ljudi doista žive, stanuju, doseljavaju mlade obitelji jer im je Omiš kojem gravitiraju te koji je administrativno središte jako blizu. Iz HC-a nisu zauzeli stav vezano za gradnju tunela, čije bi probijanje koštalo oko osam milijuna kuna, dok bi kompletno uređenje bilo između 20 i 25 milijuna kuna. Ali kad bi se jednom probio, to bi bilo trajno rješenje za ovu cestu koja ljeti na dnevnoj razini bilježi prosjek od 8.300 vozila! I da naglasim, apsolutno podržavamo i svjesni smo važnosti izgradnje Omiške zaobilaznice, ali koridor kojim prolazi DC70 je preznačajan za širi kraj te također zaslužuje trajno rješenje… – argumentirao je stav “pobunjenih” mještana Denis Dujmović.



Dodaje kako probijanje tunela Lisičina ne bi bilo isključivo dodatni trošak, jer bi se materijal iskopa mogao koristiti za nasipanje obalnog područja tijekom izgradnje Gradske luke u Omišu. Naglašava kako će DC70 ponovno biti zatvarana kada se bude gradio kanalizacijski sustav prema Zakučcu.

Stanovnici traže odgodu radova: „Ostajemo potpuno odsječeni“

Alternativni pravci za stanovnike iz zaleđa Omiša su preko Pavića mosta na istoku i Žrnovnice na zapadu. Ovakvim odlukama uvelike se protive stanovnici i poduzetnici ovog kraja. Ističu da će najmanje 45 dana ostati prometno hendikepirani, a povodom toga organiziraju mirni prosvjed.

– Mi se protivimo tome zatvaranju i tražimo odgodu radova do pronalaska idealnog rješenja za naše stanovnike. Ovo zatvaranje stvorit će velike probleme našim stanovnicima zbog industrijske i poslovne zone u Zakučcu. To je ogroman problem jer će oko 600 zaposlenih imati otežan pristup i morat će koristiti alternativne pravce. Također nužne službe neće moći prolaziti tim dijelom zbog radova, a na okolnim pravcima put će im trajati najmanje 40 minuta – upozorava nas predsjednik Mjesnog odbora Gata Mario Fistanić.

Kaže da bolja rješenja moraju postojati, očekuje da s investitorima sjednu za stol i dogovore se oko ovog problema.

Hrvatske ceste d.o.o.: „Molimo građane za strpljenje“

Međutim, Hrvatske ceste d.o.o smatraju da su ovo nužni radovi koji će dugoročno donijeti pozitivne učinke.

– U pogledu potpunog zatvaranja predmetne ceste, svjesni smo činjenice da je alternativni pravac duži, no molimo građane za strpljenje jer su ovi radovi dio projekta koji će po završetku dugoročno donijeti mnoge pozitivne učinke za ovaj kraj. Ovim putem napomenuli bismo kako smo maksimalno pokušali izaći u susret lokalnom stanovništvu radi njihovih dnevnih migracija, te pronaći rješenje za alternativno prometovanje, a da pritom ne ugrozimo rokove koje imamo za završetak istih. U interesu svih je da se radovi čim prije završe kako bi se svakodnevni život stanovnika tog područja čim prije vratio u normalu i kako bi se radovi koji uvjetuju zatvaranje ceste dovršili bez prekoračenja rokova predviđenih unutar dinamičkog plana. Nažalost, unatoč dobroj volji svih prisutnih donijeta je odluka kako izvedba pontonskog mosta nije moguća kao niti djelomično propuštanje prometa po trasi zahvata. Oba sagledana alternativna rješenja nemaju sigurnosno uporište te s time ne mogu biti odobrena – poručuju iz Hrvatskih cesta te nadodaju:

– Naime, u ponedjeljak 28.9.2020. održan je sastanak na kojem su sudjelovali predstavnici Grada Omiša, Hrvatskih cesta, MORH-a, Hrvatskih voda i Strabaga, a na kojem se pokušalo iznaći rješenje kojim bi se lokalnom stanovništvu omogućilo jednostavnije prometovanje za vrijeme izvođenja ovih složenih radova. Raspravljalo se o potencijalnoj izvedbi pontonskog mosta preko rijeke Cetine, međutim po svim sagledanim aspektima istog donijeta je zajednička odluka da pontonski most ne zadovoljava sve potrebne sigurnosne aspekte za prometovanje.

Most se sastavlja od sekcija dužine 6,90 metara koji su punjeni svojevrsnom „pjenom“ koja pontonske sekcije održava na površini. Zbog svoje dotrajalosti pojedine sekcije upijaju vodu i s vremenom dobiju na težini, a samim time i dodatno potonu, pa se na spojevima pojedinih sekcija javljaju denivelacije („zub“) koje predstavljaju nepremostive prepreke za civilna vozila. Također na završnim sekcijama koje su spoj vode i kopna, javljaju se veliki uzdužni nagibi uslijed fluktuacije rijeke (plima oseka) što također predstavlja potencijalnu barijeru i mjesto potencijalnih oštećenja vozila. Nadalje, pontonski most zbog svoje vojne namjene nije predviđen za pješački promet, te na njemu nema ograda. Zbog prije navedenih problema s neravnim dijelovima prometnice i istakama, pješački promet je skoro pa i opasan. Zaključno, pontonski most kojim raspolaže vojska namijenjen je za potrebe kratkotrajne upotrebe preko vodenih prepreka za vojne potrebe, što znači za prelazak teških robusnih vozila poput tenkova. Dakle, nije predviđen za promet civilnih vozila, odnosno osobna vozila kao i autobusi za prijevoz školske djece ne mogu prometovati tim pontonom – kažu iz HC-a.

– U ovom trenutku još uvijek pokušavamo iznaći rješenje u suradnji s lokalnom samoupravom vezano za prijevoz školske djece, a o čemu ćemo i naknadno izvijestiti javnost – nadodaju iz Hrvatskih cesta.

„Nekoliko tisuća ljudi ostat će prometno hendikepirano“

Lokalne samouprave traže podrobnije sagledavanje nastalog problema te vjeruju da će mirnim prosvjedom doći do nekih dugoročnih rješenja.

– Spominjala su se brojna rješenja, ali mislim da nam je potreban dogovor te da iz toga iznjedrimo prave zaključke koji će biti na dobrobit svih. Ovo je usko grlo omiškog zaleđa, nekoliko tisuća ljudi ostat će prometno hendikepirano kada se zatvori ova prometnica – ističe Fistanić koji vjeruje da će mirnim prosvjedom građani uputiti važne poruke investitorima.

– Već imamo veliku podršku naših stanovnika, nikome se ovo ne sviđa – zaključio je.

Mirni prosvjed bit će u srijedu 7. listopada u Omišu na Priku kod mosta – jadranska magistrala. Odvijat će se prelaskom preko pješačkog prijelaza u trajanju od 10 minuta počevši u 10 sati.

Prosvjed organiziraju Mjesni odbori s područja Grada Omiša, a sve njihove aktivnosti podržavaju i poduzetnici koji u Zakučcu imaju svoje poslovne objekte i pogone.


Moja reakcija na članak je...
Vau
0
Haha
0
Hagić
0
Hmmm
0
Plač
0
Grrr
0
Molim?
0

Komentiraj

Napišite komentar
Upišite svoje ime