Iako je modernom arhitekturom koja znatno odskače od okoline na Bačvicama izazvao brojne prijepore i različite kritike, boutique hotel Briig ovih je dana osvojio uglednu arhitektonsku nagradu Big SEE Architecture Award 2020. Bijelu zgradu asimetričnih linija projektirali su Damir Rako i Maja Tedeschi, a nagrada je stigla potpuno neočekivano. Cijeli tim koji je sudjelovao u ovom četverogodišnjem projektu, kaže Rako u razgovoru za Dalmacija Danas, pokazao je da Split još uvijek može napraviti nešto novo i drugačije, što je prepoznato i od strane struke na međunarodnoj razini.

– Big SEE je udruženje koje u jugoistočnoj Europi dodjeljuje nagrade ne samo za arhitekturu, već i za druge kreativne djelatnosti. Obuhvaća 19 zemalja i oko 350 milijuna ljudi, što je dosta veliko područje, a svojim djelovanjem potiče arhitekte, dizajnere i kreativce različitih profila – priča Rako. Sjedište udruženja, dodaje, smješteno je u Ljubljani, gdje će u listopadu održati veliki festival na kojem će hotel biti prezentiran.

– Zaista smo iznenađeni. Nagrada je stigla bez ikakve najave pa već ovaj tjedan trebamo slati materijal i pripremiti prezentaciju za veliku izložbu koja će se održati u okviru festivala. Moram priznati da nam ova nagrada zaista puno znači jer je hotel bio dosta zahtjevan za realizaciju – podsjeća arhitekt.

Briig je, kako pojašnjava, prvi dizajn hotel ovakvog tipa u Dalmaciji. U njegovom predvorju ističu se monumentalne zavijene crne stepenice, dok središte hotela predstavlja unutarnji atrij izlomljen poput vanjske fasade. Okomiti četvrtasti otvor, koji se nalazi u sredini zgrade, podiže se sve do staklenog krova na vrhu, povezujući unutarnje galerije sa sobama smještene na pet katova. Hotel Briig je također i svojevrsna „suvremena galerija“. Originalni namještaj i rasvjeta djela su renomiranih svjetskih dizajnera, a kamen iz sjeverne Italije, plakati splitskog slikara Borisa Bućana, grafike Julija Knifera i instalacije Aleksandra Srneca, samo su neki od istaknutih detalja.

Međutim, izgradnja ovog hotela u javnosti nije dočekana s punim odobravanjem.

– Dočekani smo na nož od konzervativnih grupa, iako Split oduvijek ima tradiciju moderne arhitekture i može se dičiti velikim djelima, poput Splita 3, stadiona Poljud, ali i brojnih drugih ostvarenja. Ovo nam je veliki poticaj jer je nagrada izvrstan pokazatelj da se moderne arhitekture u Splitu ne treba bojati – ističe Rako. Split mu je, otkriva, kao prepoznatljiv grad arhitekture, oduvijek pružao inspiraciju.

– Bez obzira na sve teškoće, Split je u području arhitekture svjetska činjenica. U svakom razdoblju svoje povijesti imao je autentičnu arhitekturu, s kojom je odgovarao na svjetske trendove i uvijek je imao što za reći. Zanimljiv je podatak da je Juraj Dalmatinac prvo radio palaču Papalić i male gotičke palače u Splitu, a tek je kasnije postao široko poznat po šibenskoj katedrali. Naš grad ima dobru poziciju na svjetskoj arhitektonskoj karti, a i sada možemo reći da je suvremena arhitektura jedan specifikum, bez obzira na protivljenje – podsjeća.

Otpor prema modernoj arhitekturi bio je prisutan još u 60-im godinama prošlog stoljeća. Kao idealne primjere izdvaja hotel Marjan, jedan od najvažnijih hotela iz 60-ih godina u ovom dijelu Europe, kao i Šegvićevu kuću uz Peristil.

– To su projekti koji su bili iskorak u svom vremenu, ali su proživjeli i strašan otpor. Ovaj mali hotel je jedna minijatura u usporedbi s tim, ali ujedno je i pokazatelj da koliko god je Split vitalan u arhitekturi, vitalan je i u otporu prema svemu novom – smatra arhitekt.

Volimo se, kaže, pozivati na prava da budemo drugačiji, da izgledamo i da se ponašamo različito, no zaboravljamo pritom da isto to pravo imaju i kuće, kao metafore nas samih.

– Kuća mora biti odraz svog vremena, a ne neke lažne romantičarske vizije prošlosti. Ako radimo imitacije i arhitekturom kopiramo povijest, zapravo lažemo sebe i one kojima ostavljamo te kuće u budućnosti – zaključuje splitski arhitekt.



Komentiraj

Napišite komentar
Upišite svoje ime