Fakultet građevinarstva, arhitekture i geodezije je kroz projekt “Implementacijom suvremene znanstveno-istraživačke infrastrukture na FGAG do pametne specijalizacije u zelenoj i energetski učinkovitoj gradnji”, poznatiji kao INFRA-FGAG, osigurao više od 83 milijuna kuna iz europskih fondova upravo u ovu svrhu.
Projekt ima referentnu MIS oznaku KK.01.1.1.02.0027 te je financiran iz bespovratnih sredstava Europskog fonda za regionalni razvoj, u sklopu Poziva na dostavu projektnih prijedloga „Ulaganje u organizacijsku reformu i infrastrukturu u sektoru istraživanja, razvoja i inovacija“ u okviru Operativnog programa „Konkurentnost i kohezija 2014.–2020.“
U sklopu navedenog projekta, pored ostalih 10 laboratorijskih jedinica, formira se i nova specijalizirana laboratorijska jedinica za prometnice. Tijekom 2020. i 2021. godine provedeni su postupci javne nabave te su potpisani ugovori o nabavi mjerne opreme ukupne vrijednosti oko 1,7 milijuna kuna. Čitava oprema koja je nabavljena u okviru laboratorija za prometnice služi za terenska mjerenja i prikupljanje podataka koji će se koristiti za znanstvena istraživanja.
Mjerna oprema koja se ugrađuje na automobil te služi terenskom prikupljanju podataka o stanju prometnica
Kako su nam objasnili voditeljica SLJ za prometnice izv.prof.dr.sc. Deana Breški i njen zamjenik prof. dr.sc. Dražen Cvitanić, osnovni dijelovi nove opreme su mobilni radarski brojači prometa i modularni nadzorni sustav koji se ugrađuje na vozilo te omogućava prikupljanje različitih podataka o geometriji prometnice te stanju kolnika i opreme ceste. Ovaj sustav sastoji se od digitalnih laserskih mjerača visoke rezolucije integriranih na grednom nosaču koji se montira na vozilo, zatim uređaja za snimanje geometrijskih parametara prometnice, širokokutne HD kamere i GPS sustava koji omogućuje georeferenciranje svih prikupljenih podataka.
Tako stvorene baze podataka omogućuju dodatni razvoj znanstvenih istraživanja utjecaja parametara ceste i vozača na izbor optimalnih projektnih elemenata trase ceste s aspekta sigurnosti prometa, konzistentnosti trase, kapaciteta prometnice, potrošnje goriva i utjecaja na okoliš. Dodatno, podaci o ravnosti, makroteksturi, kolotrazima, pukotinama, uzdužnim i poprečnim nagibima, i dr., koji se mogu mjeriti novom opremom, čine polaznu osnovu u sustavu gospodarenja kolnicima i modeliranju sustava za podršku odlučivanja u upravljanju cestovnom infrastrukturom.
Izv. prof. dr sc. Nikša Jajac, dekan FGAG-a, napomenuo je da se nabavljena oprema može koristiti za stvaranje baze podataka, simulacije, vizualnu i podatkovnu provjeru stanja određenih dionica ceste te za izračune troškova održavanja i komparativne analize što je dio interdisciplinarnih istraživanja koja se na Fakultetu provode. Određivanje prioriteta na temelju stvarnih, mjerljivih podataka nužni su za sustavno i optimalno planiranje održavanje kolnika i financijskih troškova.
Dakle osim istraživanjima radi rješavanja inženjerskih problema bavimo se i istraživanjima koja prethodno spomenuta stavljaju u kontekst ekonomije i managementa. U tom smislu sigurno će svoju korist od istraživanja na našem Fakultetu pronaći i gospodarski subjekti i javna poduzeća koji se brinu o održavanju cestovne infrastrukture.
Kombiniranje opreme ove SLJ u istraživanjima s opremom nekih drugih laboratorija kao što su primjerice SLJ za GIS i modeliranje podrške odlučivanju moguće je postići još i veći učinak nabavljene opreme. Novo uspostavljena organizacijska struktura također omogućava ovu fleksibilnost.