Malo dalmatinsko mjesto, Krilo Jesenice, broji tek oko pestotinjak stanovnika. Velik dio njih se bavi brodarstvom, po čemu su nadaleko poznati, stoga ne čudi da su mještani raširenih ruku dočekali projekt širenja luke. No, uvidom u projektnu dokumentaciju uslijedio je hladan tuš.
Nova luka uključuje i trajektno pristanište, veličinom bi parirala splitskoj trajektnoj luci, a do nje bi se preko čvora Krilo direktno s Jadranske magistrale spuštala pristupna cesta. Mještani kažu da je glavni razlog uređenja luke njeno pretvaranje u trajektno pristanište za kamione i autobuse.
- Mi smo tek prije dvadesetak dana doznali za plan da se u Krilu Jesenice gradi trajektno pristanište te da se gradi čvor Krilo Jesenice, što bi devastiralo cijelo mjesto. Oni to rade kako bi dobili novac iz EU fondova, da bi Europska unija napravila njihovu privatnu luku, a da pritom nisu obavijestili mještane i da nitko od nas uopće nije imao saznanja o ovome. Kad sam ja mještanima pokazala nacrte, kako će sve to izgledati, svi su mahom potpisali peticiju protiv toga - priča nam mještanka Krila Jesenice Kornedija Restović koja je pokrenula peticiju protiv izgradnje čvora Krilo.
Kao što smo spomenuli, Krilo Jesenice broji oko 500 stanovnika, a peticiju je dosad potpisalo njih 220.
- Od mještana koji su trenutno tu smo u dva dana sakupili te potpise, a imam saznanja i da će ostali brodari potpisati kad se vrate, jer ovo radi 6-7 ljudi okupljenih u udruzi "Porat Krilo i Bajnice" za svoje interese, ovo nije u interesu našeg mjesta. Ja samo želim da sutra mogu dovesti svoje unuče na plažu da se okupa u čistom moru, ja i svi oni koji su potpisali peticiju - kaže Restović. Osim 220 mještana Krila peticiju je potpisalo oko 100 mještana Dugog rata, a pokrenuta je i online verzija koja je u jedan dan skupila preko 400 potpisa, kaže Restović.
"Čitavo Krilo bi služilo kao terminal za kamione"
Nezadovoljni mještani su održali prosvjed pred sjedištem Općine Dugi Rat, a zatim prisustvovali javnom uvidu u Studiju utjecaja na okoliš projekta Državne ceste DC8, dionica čvor TTTS - čvor Stara Podstrana - čvor Krilo Jasenice - čvor Dugi Rat - most Cetina s pristupnim cestama.
Javna rasprava je vrlo brzo prerasla u pravi kaos. Mještani su imali gomilu pitanja, a nadležni nisu znali dati odgovore, kaže naša sugovornica.
Jedan od prosvjednika, Radoslav Tomaš, tvrdi da je gradnja pristaništa u Krilu Jesenice van svake pameti.
- Moram reći da nitko nije protiv luke, ali terminal nema nikakvog opravdanja, niti ima opravdanja izlaz ceste na Krilo. Imamo Sveti Martin i Dugi Rat, a sad izmišljaju Krilo. Kome će kamionski terminal bit u Krilu, za koga? To je lobi kriminalaca. Čitavo Krilo bi služilo samo tom terminalu, a za koga? Da se oslobodi Split? Možda za Brač? Koliko čujem i Bračani su protiv toga. - kaže Tomaš.
Drugi prosvjednik dodaje kako nitko mještane nije upoznao sa projektom te ga brine šteta koju će izgradnja i korištenje pristaništa učiniti mjestu.
- Uništiti će nam i preostale plaže, kao i dobar dio kuća gdje bi ova cesta trebala proći, tako da je sa svih aspekata neopravdano. - zaključuje.
"Naša borba danas tek počinje"
Restović napominje kako građani nisu protiv uređenja i proširenja luke, već isključivo protiv trajektnog pristaništa u koji će pristizati kamioni za koje se, prema njihovim saznanjima, i gradi čvor Krilo i pristupne ceste. Čvor Krilo će, kažu, uništiti njihovo mjesto i od njega napraviti terminal za ukrcaj kamiona na trajekt.
- Ovdje se ne radi o trajektima za turiste ili mještane, već samo za kamione i autobuse, koji smetaju u splitskoj gradskoj luci, pa ih žele izmjestiti. U mjestu smo imali tri plaže, dvije su uništili sami brodari, to je činjenica, ostala nam je jedna malo veća plaža koju ćemo braniti po bilo koju cijenu. Nismo protiv proširenja luke, ona se mora sanirati i srediti, jer je to 'karepovac'. Ako treba, može se i proširiti, nije uopće upitno, ali trajektno pristanište da bi se izvukao novac iz EU fondova, po cijenu našeg mjesta, to ne dolazi u obzir. Naša borba danas tek počinje. - zaključuje Restović.
Roglić: "Prostorni plan je usvojen prije više od devet godina"
Kontaktirali smo načelnika Dugog Rata Jerka Roglića koji nema razumijevanja za nezadovoljstvo mještana. Kaže da je sve već davno dogovoreno, a mještani su promašili temu.
- Danas se održao javni uvid u Studiju utjecaja na okoliš projekta D8, ovo što su se građani bunili nije bio predmet današnje rasprave. Bunili su se zbog spojne ceste od Jadranske magistrale do Krila Jesenice. Trebalo je raspravljati o Studiji utjecaja na okoliš, a ne o trasi ceste, jer je to već davno raspravljeno i Prostorni plan je usvojen još 2009. godine. - kaže Roglić.
Upitali smo ga kako to da su brojni mještani tek nedavno došli do saznanja da se u Krilu Jesenice radi trajektno pristanište za kamione i autobuse.
- U ranim raspravama, prije više od devet godina, rečeno je da će u ljetnom periodu u luci Krilo biti i trajektna luka, a to je u svrhu multimodalnog programa prometnica, ne samo cestovnih nego i brodskih, jer samo za cestovno povezivanje nema šanse da se dobiju sredstva iz Europske unije, pa se zbog toga išlo na ovaj način. Prema našem prostornom planu koji sada vrijedi to je već davno usvojeno. A to što se mještani bune, oni se mogu buniti, nitko im to ne može osporiti, ali kažem, današnja rasprava nije bila vezana uz tu temu. - kaže Roglić.
Roglić: "Brojni mještani su za projekt"
Upitan kako reagira na činjenicu da je skoro pola mještana potpisalo peticiju kojim se ovaj projekt pokušava obustaviti nije pokazao zabrinutost.
- Ne mogu na to ništa reći, jer postoji i druga strana koja može skupiti isto toliko ili možda više potpisa koji su za, tako da je to malo nezgodna situacija.
Potvrdio je da će se za potrebe trajektne luke nasipati jedina preostala veća plaža, ali smatra da neće doći do devastacije mjesta kako se mještani pribojavaju.
- Moje mišljenje je da se neće devastirati, a sad, njihovo je mišljenje drugačije. Još to nije točno ni definirano, hoće li se oduzeti plaža ili će se premjestiti, to će se definirati kroz idućih mjesec, dva dana, tako da ne želim unaprijed govoriti o takvim odlukama.- zaključuje Roglić.
Dodaje i da će proći neko vrijeme do realizacije ovog projekta, jer tek treba odraditi ponovljeni javni uvid, dobiti suglasnost županije i ministarstva, sve izglasati na Općinskom vijeću, osigurati sredstva, tako da to neće ići baš tako brzo.