Teško je uopće zamisliti dan bez mobitela, a kamoli život. Mobiteli su nam postali sve, osim spravice kojom održavamo kontakte s dragim nam ljudima oni su tu i iz nužnosti, kada trebamo zvati doktora, frizera, mehaničara. Mobitel je postao naš osobni asistent, preko njega komuniciramo, bilježimo događaje u kalendar, njegov zvuk nas budi za dobro jutro, koristimo ga i za fotografiranje i objavljivanje fotografija na društvenim mrežama, preko njega slušamo i najdražu nam glazbu,... Ma zar je uopće potrebno nabrajati što sve jedan mobitel može?
Danas je njegovo korištenje uzelo toliko maha da se čak i petogodišnjaci znaju bez problema koristiti njime, a gotovo da i ne postoji dijete, učenik koji ga ne posjeduje. Mobitel njima ne služi samo za razgovore i poruke kao što su roditelji mislili kada su ga nabavljali svome djetetu, on služi za ubijanje dosade. I to čak i na nastavi. Osim za ubiti dosadu na nastavi, nekima služi i za fotografiranje i neovlašteno snimanje kako drugih učenika tako i profesora, fotografiranje i ilegalno distribuiranje ispita među učenicima. Snimke se objavljuju na društvenim mrežama najčešće na popularnom TikToku.
"Trebaju se revitalizirati zaboravljene tradicionalne igre"
Profesorica sa Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli i autorica knjige ‘Pametno s pametnim telefonom’, Maja Ružić-Baf, kaže da je za početak potrebno osvijestiti koliko često odrasli, odnosno roditelji koriste mobitele i u koje svrhe. Smatra da se krivnja nerijetko stavlja isključivo na roditelje, ali s druge strane, po tom bi pitanju nešto trebalo napraviti i društvo. Jednostavna je preporuka da se organiziraju besplatne radionice, u sklopu udruga, lokalnih, regionalnih samouprava i slično, a tvrdi i da bi dobro bilo pri ulasku u školu odložiti mobitele i ostale gadgete u posebnu kutiju te ih koristiti samo u edukativne svrhe.
"Svakako preporučujem da se revitaliziraju, kako u školi tako i kod kuće, ne toliko stare, ali skoro pa zaboravljene tradicionalne igre poput gumi-gumi, špekula i drugih, jer su upravo takve igre jedna od bitnih karika za cjelokupan razvoj djeteta", savjetuje Ružić-Baf.
Praksa s mobitelima u splitskim školama
Učitelji, nastavnici i profesori s razlogom žele mobitele podalje od školskih klupa, isključene ili ostavljene u za to predviđenim ormarićima. Kakva je praksa s mobitelima u splitskim školama te imaju li nastavnici problema s učenicima koji ga koriste za vrijeme nastave provjerili smo iz prve ruke.
"Dolaskom učenika u školu učenici su dužni iste isključiti i pospremiti u školske torbe, ukoliko ih nose sa sobom. Do sada nismo imali problema i za sada ne namjeravamo nabavku istih", kazao nam je ravnatelj OŠ Pujanke, Mate Glavinović.
Također nam je kazao i kako je prisustovao stručnom skupu u Vodicama gdje je psiholog iznio podatke istraživanja upravo vezanog za korištenje mobitela. Prema tom istraživanju, učenici koji nose mobitele u škole u suradnji sa roditeljima moraju znati pravila ponašanja o nošenju i držanju mobitela i u školama. Učenici koji posjeduju mobitel i nose ga u školu mogu ga upotrebljavati za osnovne potrebe, ne za vrijeme nastave. Postoje jasna pravila (Kućni red škole) s kojima se upoznaju roditelji na roditeljskim sastancima, a učenici 5. i 6. razreda na satu informatike uče kako i u koje svrhe će upotrebljavaju te naprave. Istraživanje je pokazalo kako djecu treba stalno educirati, ponavljati pravila ponašanja, kako upotrebljavati i zašto upotrebljavati mobitel.
Kolege koje su provele istraživanje su im prezentirale i kutije, posebne ormariće u koje se odlažu mobiteli, ali tada škola preuzima na sebe odgovornost u vezi nestanka ili oštećenja mobitela. Treba tražiti suglasnost roditelja za to jer je to njihova osobna imovina, a istraživanje je pokazalo da se čak 30% roditelja nije složilo s time. Izuzetak su djeca koja imaju poteškoća, bilo zdravstvenih ili druge vrste, i moraju imati uključene mobitele za vrijeme nastave.
U ime ravnateljice III. gimnazije Split, odgovor o ovoj temi nam je dala Ivana Jambrović Čugura, dipl. psiholog.
"Problem je kao i kod svih škola, ali trudimo se ograničiti njihovu uporabu. Nemamo kutije ni ormariće. Prema Kućnom redu naše škole, a na traženje predmetnog nastavnika, učenici trebaju izgašene mobitele ostaviti na slobodnoj klupi u učionici te ih nakon nastavnog sata preuzeti i opet ostaviti na slobodnoj klupi tijekom narednog sata ako nastavnik/ca to traži", kazala je Neda Bartulin, ravnateljica Ekonomske i upravne škola Split.