Marko Bekavac, 61-godišnji pomorac i kapetan duge plovidbe iz Splita, pušten je na slobodu nakon što je gotovo dvije godine proveo u zatvoru u Turskoj. Njegov slučaj privukao je pozornost javnosti i struke, s obzirom na to da je riječ o iskusnom pomorcu s desetljećima službe po svjetskim morima.
Podsjetimo, na ročištu u rujnu 2024. godine u turskom gradu Ereğli sudsko vijeće od troje sudaca je odlučilo da su Bekavac i njegov prvi časnik krivi po zapovjednoj odgovornosti.
Kapetan Bekavac uhićen je početkom listopada 2023. godine, kada je na teretnom brodu za prijevoz rasutih tereta, koji plovi pod panamskom zastavom, a u vlasništvu je turske brodarske kompanije, pronađena veća količina narkotika. Kao zapovjedna osoba na brodu, Bekavac je odmah uhićen i optužen temeljem zapovjedne odgovornosti, unatoč nedostatku izravnih dokaza o njegovoj povezanosti s ilegalnim teretom.
Prvostupanjskom presudom u rujnu 2024. osuđen na 30 godina zatvora.
Od tada je bio pritvoren u strogo čuvanom zatvoru Sincan u Ankari, poznatom po strogim sigurnosnim mjerama i uvjetima pritvora.
Od samog početka trudio se dokazati svoju nevinost.
Zatvor Sincan
Sincan, poznat po strogim sigurnosnim mjerama, nije bio samo siguran prostor. Prema pisanju turskih medijima u godinama iza nas uvjeti u zatvoru bili su iznimno zahtjevni. U zatvoru su zabilježeni ekstremni hlad, pokvarena voda, premalo hrane, nedostatna medicinska skrb i slabo grijanje. Žene su smještene u tamne, vlažne ćelije koje su ugrožavale njihov zdravlje. Povrh svega, više stotina zatvorenika otrovalo se hranom koja je bila poslužena na dorkčku sredinom 2024. godine o čemu su pisali mnogobrojni mediji.
Nakon 22 mjeseca pravne borbe i ustrajnog dokazivanja svoje nevinosti, Bekavac je konačno pušten na slobodu te je u subotu sletio u Split.
Kako je turski odvjetnik otvorio put slobodi za kapetana iz Splita?
Odvjetnica kapetana Bekavca je Jasna Kotarac Jabuka, zajedno s vladinim institucijama, uključujući predsjednika Zorana Milanovića i premijera Andreja Plenkovića, vodila je tihu diplomaciju koja je rezultirala oslobađanjem.
Tri dana i tri noći za proučiti slučaj i napisati žalbu
Podsjetimo, nakon što je Splićanin uhićen i predan iza rešetaka, njegova obitelj je zahvaljujući pomoći "grofice" Jagode Schon Milesi stupila u kontakt s uglednim turskim odvjetnikom, M.Cengiz Sönmezom, koji je sada ekskluzivno za naš portal komentirao slučaj kapetana Bekavca.
Potvrdio je i M. Cengiz Sönmez u razgovoru za naš portal kako je, od trenutka kada je stupio u kontakt s obitelji kapetana Bekavca, imao svega tri dana roka za podnošenje žalbe Vrhovnom sudu, tijekom kojih je tri dana i tri noći neumorno proučavao spis.
"Kada sam stupio u kontakt s obitelji kapetana Bekavca, imao sam svega tri dana roka za podnošenje žalbe Vrhovnom sudu. Tri dana i tri noći sam neumorno proučavao spis", rekao nam je Sönmez.
"Preuzeo sam slučaj kapetana Bekavca nakon što je već bio osuđen. Podnio sam žalbu Vrhovnom sudu i upozorio na osam ključnih točaka koje tijekom istrage i suđenja nisu bile razmotrene. Ti su propusti uključivali neistražene okolnosti, nedostatak dokaza te propuste policije, tužiteljstva i sudova. Nakon što su te točke iznesene, sud je, čini se, prepoznao da kapetan Bekavac nije kriv, te je donio odluku o njegovom puštanju na slobodu", rekao nam je odvjetnik.
Kazao nam je i da je posjetio kapetana Bekavca dvaput za vrijeme boravka u zatvoru, kao i da je radio na sličnim slučajevima za vrijeme svojeg dugogodišnjeg rada.
Cengiz Sonmez boravio je u Splitu u 5. prosinca 2024. godine.
Sukob zakona i pravila plovidbe
Odvjetnik je istaknuo i važan pravni paradoks koji je obilježio slučaj.
"Prema planu upravljanja plovilom, kapetan nije odgovoran za utovar, već je to dužnost drugog kapetana. No, prema turskom zakonu, utovar je i dužnost i odgovornost kapetana. Dakle, postojao je sukob između zakona i pravila upravljanja plovilom", pojasnio je Sönmez.
Još jedna bitna okolnost odnosi se na kapetanovo upozorenje vlasnicima broda. Nakon što ga je policija upozorila na mogući rizik, Bekavac je zatražio da se za vrijeme utovara angažira dodatno zaštitarsko osoblje.
"Brodovlasnici su odbili tu želju. To pokazuje da se kapetan bojao da bi utovar bez osiguranja mogao stvoriti problem. Stoga je ispravno upozorio, no brodovlasnici su to odbili", zaključio je odvjetnik za naš portal, naglasivši da je njegov klijent poduzeo sve razumne mjere kako bi spriječio moguće nezakonitosti.
Povratak kapetana bio je iznenadan i gotovo u potpunoj tajnosti toliko da ni njegov odvjetnički tim nije znao točan trenutak oslobađanja.
Brat kapetana o iznenadnom povratku kući
Brat hrvatskog pomorca Marka Bekavca u razgovoru za HRT otkrio je da je ostao u nevjerici.
"Mislili smo da ga premještaju u drugi blok, jer nam je to rekao jučer. No jutros smo doznali da su ga zapravo pustili. Bili smo ugodno iznenađeni", rekao je Jozo Bekavac.
Supruga oslobođenog kapetana bila u šoku: Mislila da je suprug zove iz Turske
Bekavac ističe kako ovaj slučaj otvara važnu temu odnos prema pomorcima.
"Ovo je debakl pokušaja kriminalizacije pomoraca. Iz Udruge kapetana već predlažu zakonske promjene i na razini EU-a. Pomorce se kriminalizira i to se mora promijeniti. Život ide dalje, ali ovo iskustvo pokazalo je koliko je važno imati sustav koji stoji iza svojih ljudi", rekao je Jozo Bekavac.
Slučaj kapetana Bekavca još jednom je otvorio pitanje prava pomoraca u međunarodnim vodama, složenosti odnosa između nacionalnih zakona i međunarodnih pravila plovidbe te važnosti pravodobne i stručne pravne pomoći.
Za samog kapetana, povratak u rodni Split nakon 22 mjeseca neizvjesnosti označava kraj jedne od najtežih životnih plovidbi i početak borbe za povratak normalnom životu.




