Na hrvatskom tržištu posljednjih godina sve je prisutnija praksa smanjenja količine ili kvalitete proizvoda uz zadržavanje iste cijene – fenomen poznat kao "shrinkflacija". Iako o ovom problemu u Hrvatskoj često samo pričaju, konkretne akcije ili zakonske promjene koje bi zaštitile potrošače još uvijek izostaju. Kako bi se suočili s ovom pojavom, Italija je odlučila poduzeti konkretne mjere, dok Hrvatska, prema riječima udruge "Halo, inspektore", i dalje čeka reakciju nadležnih.
Sličan korak poduzela je i Francuska
"Od 1. travnja 2025. u Italiji će biti obavezno označavanje proizvoda pogođenih shrinkflacijom. Naljepnica na proizvodu bit će obavezna za sve proizvode koji su smanjeni u količini ili kvaliteti, ali ne i cijeni", izjavili su iz udruge "Halo, inspektore". Ova mjera usvojena je u Italiji kako bi se zaštitili potrošači, a sličan korak poduzela je i Francuska. Iako bi Europska unija mogla pokrenuti postupak protiv Italije zbog nepoštovanja EU pravila, Francuska je uspjela donijeti mjeru u skladu s europskim zakonodavstvom.
"Shrinkflacija" je već postala praksa na hrvatskom tržištu, a njeni primjeri mogu se naći od prehrambenih proizvoda do sredstava za čišćenje. Tipični primjer je smanjenje težine pakiranja kruha, koji je nekada bio težak 1 kg, a danas se prodaje u pakiranjima težine svega 400 grama. Ova pojava, uz povećanje cijene, dovodi do očite prevare potrošača, ističu iz udruge.
"Shrinkflacija" označava praksu smanjenja količine ili kvalitete proizvoda bez promjene cijene. U praksi to znači da se cijena proizvoda povisuje bez izravnog povećanja proizvodnih troškova“, objašnjavaju iz udruge. Talijanska vlada, pod vodstvom premijerke Giorgie Meloni, reagirala je na ovaj problem zakonom koji će obavezati proizvođače da na pakiranjima označe smanjenje količine proizvoda. Takva naljepnica morat će biti prisutna na svim „shrinkanima“ u razdoblju od šest mjeseci od datuma izlaska na tržište.
Dovoljno je pratiti dobre primjere
Iako Italija i Francuska već poduzimaju konkretne korake u zaštiti svojih potrošača, u Hrvatskoj, kako ističu iz udruge "Halo, inspektore", sve se svodi na priče i šutnju.
"Predlažemo ministaru Šušnjaru da hitno prouči inicijative Italije i Francuske i da usvoji slične mjere za zaštitu hrvatskih potrošača. Ne moramo uvijek izmišljati nova rješenja; dovoljno je pratiti dobre primjere iz drugih zemalja", apeliraju iz udruge. Dok druge europske zemlje donose konkretne zakone, Hrvatska se suočava s problemom "shrinkflacije" bez odgovarajuće zakonske regulative koja bi štitila potrošače. "Ne želimo da u Hrvatskoj ne 'šrinkaju' samo proizvodi, već i prava potrošača," zaključuju iz udruge "Halo, inspektore".