Indijska Neovisna agencija za istraživanje zrakoplovnih nesreća (AAIB) u preliminarnom nalazu navodi „mehaničko zatajenje“ na sjedalu zapovjednog pilota kao osnovni uzrok pada zrakoplova Air India na letu AI-171. Boeing 787 srušio se 4. lipnja na studentski dom medicine, pri čemu je poginulo 270 ljudi.
„Neispravan mehanizam zaključavanja vodilice uzrokovao je naglo klizanje sjedala unatrag u trenutku rotacije za polijetanje, što je nenamjerno povuklo ručice potiska u položaj ‘idle’ i dovelo do naglog gubitka snage motora“, stoji u izvješću AAIB-a.
Kobno sjedalo
Tehničari su među ostacima pronašli slomljene osiguračke klinove (oznaka BACB30LN5S02) na pilotskom sjedalu, koje je servisirano samo 11 dana prije nesreće zbog „otežanog namještanja“. Dokumentacija pak ne sadrži zapisnik o funkcionalnom testu nakon popravka, javlja grčki portal Protothema.
Istraga je utvrdila i otegotne okolnosti:
- vanjska temperatura iznosila je 43 °C, smanjujući performanse motora;
- posada nije izdala naredbu GO-AROUND niti aktivirala STAB TRIM;
- ručice potiska u Dreamlineru nemaju sigurnosni sustav tipa weight-lock ili reverse-torque.
Kritične sekunde prema „crnim kutijama“
Uparivanje podataka s letačkog zapisa (FDR) i glasovne snimke iz kokpita (CVR) daje ovaj slijed događaja:
Vrijeme od početka rotacije | Događaj |
---|---|
+12 s | Sjedalo pilota iznenada klizi unatrag. |
+15 s | Ručice potiska povučene su na minimum; kopilot viče: „Gubimo potisak!“ |
+18 s | Pilot uzvikuje: „Moje sjedalo!“ – čuju se zvuci borbe. |
+26 s | Kopilot pokušava vratiti punu snagu; zrakoplov pri 214 ft ulazi u „stall“. |
+38 s | Udar u zgradu studentskog doma. |
Prvi globalni sigurnosni potezi
Čim je izvješće dostavljeno regulatorima, niz hitnih mjera stupio je na snagu:
- FAA i EASA naredile su inspekciju svih pilotskih sjedala u Boeing-u 787 u roku 72 sata.
- Air India prizemljila je 12 Dreamlinera slične servisne povijesti.
- Boeing je najavio redizajn sistema zaključavanja sjedala i izmjenu sile otpora na ručicama potiska, uz planiranu primjenu od trećeg tromjesečja 2026.
Cjelovito tehničko izvješće AAIB-a bit će objavljeno 30. srpnja 2025., a u kolovozu je najavljena međunarodna konferencija o sigurnosti kokpita.
„Zrakoplovstvo je i dalje najsigurniji oblik prijevoza, ali ponekad i naizgled neznatan kvar može voditi u tragediju. Svaka nesreća donosi lekcije – i jednostavne i složene – kako bismo letenje učinili još sigurnijim“, komentirao je dugogodišnji kapetan Gregorios Konstantelos, danas gradonačelnik atenske općine Vari-Voula-Vouliagmeni.