Jeste li u posljednje vrijeme prošli kroz marjanski tunel? Ukoliko jeste, sigurno ste primijetili nešto neobično. Kao da je tunel zadimljen. To ne čudi jer svakodnevno tamo prođe velik broj automobila, a pitanje je u kakvom je stanju ventilacija i ima li ona snage povući sve te ispušne plinove koje automobili ispuštaju.
„Ovo je strašno nešto. Toliko je smoga i prašine, osjećaj je kao da voziš kroz maglu i jako smrdi. Ok, trebaš imat zatvorene prozore, ali čini mi se da sustav ventilacije nije baš u redu“, kaže nam zabrinuti čitatelj.
Zanimljivo je da su ventilatori nabavljeni za vrijeme MIS-a 1979. godine. Nisu bili novi već polovni, ali namijenjeni za planinske tunele, a ne gradske. Planinskim tunelima sigurno ne prolazi toliki broj automobila kao što je slučaj u onim gradskima. Ovim našim tunelom dnevno prođu tisuće vozila. Dakle, ventilatori su stariji od 45 godina. Koliko točno, e to ne znamo. Vjerojatno su oni trebali biti privremeno rješenje, ali odnija vrag prišu, nabavit će se već jednom nova tehnologija. Cijeli tunel bi zapravo trebalo srediti, no gradske vlasti su se izmjenjivale, a ništa se nije događalo. Svi su se pravdali time da tunel nema uporabnu dozvolu.
Netko se sjetio pogledati u spis
„Ishođenje uporabne dozvole bi iziskivalo veće građevinske zahvate tako da u ovom trenutku je Gradu bitno prvenstveno održavanje tunela u prometno i tehnički ispravnoj funkciji“, rekao je jednom prilikom za Dnevnik Nove TV Damir Babić iz Odsjeka za komunalne poslove Grada Splita.
No, onda se dogodio obrat. Netko je odlučio otvoriti spis o tunelu i pronašao – uporabnu dozvolu.
"Mi smo krenuli u postupak da zatražimo uporabnu dozvolu za navedeni tunel da bi unutar tog postupka saznali da uporabna dozvola postoji. Slučajno smo otkrili da postoji uporabna dozvola starija od mene", rekao je dogradonačelnik Splita Bojan Ivošević za Novu TV. Tom prilikom je kazao i da se rasvjetna tijela za tunel jedva može nabaviti jer se – više ne proizvode. Pa se snalaze kako znaju i umiju.
"To su prastara rasvjetna tijela. Zadnji put smo ih jedva uspjeli nabaviti iz Engleske jer oni se više ne proizvode. Doslovno s objekata u Engleskoj s kojih su ih otpisali mi nabavljamo", objasnio je Ivošević. Dakle, opet nešto polovno.
Uglavnom, Splićani su 40 godina živjeli u zabludi da ne postoji uporabna dozvola, za nju se saznalo prije nešto više od godinu dana. Koji mjesec nakon toga pisali smo o problemima koji muče stanare koji žive u neposrednoj blizini tunela. Naime, noćima nisu mogli spavati zbog buke koju proizvode stari ventilatori.
Gdje je zapelo s ventilacijom?
„To su brdsko - planinski ventilatori kupljeni rabljeni za 250.000 njemačkih maraka. Nisu bili skupi, ali nisu valjali ni toliko. Za male novce dobili smo smeće. Pa se kupila automatizacija upravljanja pa ni to nije valjalo. Onda su se nakon pet, šest godina borbe građana s gradskom administracijom ventilatori isključili. Sad su ih opet uključili.... uuuuuuu.... Kad se ventilatori ugase to vam je kao da vam iz ušiju padne dva kila težine“, požalili su nam se prije manje od godinu dana sugrađani, a tom prilikom nam je Damir Babić kazao da će se prvo riješiti problem sa rasvjetom, a zatim i sa ventilatorima.
„U sljedećoj fazi namjeravamo napraviti projekt ventilacije tunela sa zamjenom ventilatora. Nastojat ćemo to napraviti sljedeće godine. Idu novi ventilatori, ja se nadam, a tako ću i predložiti. To ovisi o Gradu što će tražiti u javnom natječaju. Na kraju krajeva, oni će se tražiti na temelju projekta kojeg će struka napraviti. Ne mogu obećati da će sljedeće godine biti i izvođenje radova“, kazao nam je Babić, a čini se kako to zaista i nije u planu ove godine. Naime, poslali smo upit Gradu po pitanju ventilacije, zanimalo nas je – je li u planu zamjena postojećeg sustava?
Po odgovoru iz Banovine, čini se da su i sami primijetili da nešto nije kako treba, bilo bi pravo čudo da nisu jer ipak do zgrade Gradske uprave treba proći kroz tunel (osim ako idete pješke ili biciklom).
Evo što su nam kazali o problemima s ventilacijom, ali i planovima za budućnost.
U nekoliko navrata u dnevnom periodu između 10 i 12 sati primijećena je pojačana zadimljenost u marjanskom tunelu u ovisnosti o promjenljivosti vjetra.
U tijeku je provjera rada ventilatora u tom dnevnom periodu, s tim da se u ovom trenutku ne namjerava pojačavati njihova brzina radi posljedičnog povećanja buke.
Grad Split ove godine planira radove na rasvjeti tunela, a ne i na ventilacijskom sustavu.
I da napomenemo, svako toliko tunel bude zatvoren na dva dana zbog redovitog održavanja, srećom ti se radovi odvijaju u dane vikenda kada je i manje prometa.