Gotovo punoljetan je 'Biser mora' – u Supetru je održan 17. po redu, nakon prvih pet godina u Makarskoj, a možda je 'understatetment' za ovaj kulinarski spektakl reći da je manifestacija...
Tijekom desetljeća postao je prepoznatljiv dio turističke ponude, kao međunarodni događaj u kojem su od početka sudjelovali chefovi iz raznih europskih, prvenstveno mediteranskih zemalja. Tim je veći uspjeh našeg mladog kuhara Petar Vlak, koji je osvojio srebrnu medalju, drugo mjesto u ukupnom poretku glavnog dijela takmičenja. Rezultatom je prezadovoljan, a nama je otkrio što je bio slijed od tri jela u limitiranom vremenu (sat i pol) za pripremanje žiriju sastavljenom od profesionalaca. Nije samo vrijeme bilo ograničeno, zadana je glavna namirnica, dok su kuhari za desert morali koristiti jagode.
- Prvo je neizvjesnost hoćete li ući u tom pet, a onda je lakše, nastupi neko olakšanje jer ste obavili onaj početni cilj, opustite se. Meni je par bodova nedostajalo za ukupnu pobjedu. Od ukupno 30 namirnica iz 'Black Boxa', a tu ima i klopki, u kratkom vremenu morate smisliti tri jela koja imaju zajedničku nit, a tema je bila Mediteran. Za predjelo sam radio tartar od plavog raka, sa strane kozice. Glavno jelo je bio mol, zamotan u hrustu od badema, prilog je bio rižot od poriluka, a za desert je bio biskvit od mascarpone i jagoda. - čak i u ovako kratkom, gotovo šturom izričaju šefa Vlaka, krenu probavni sokovi...
"Ove godine smo imali puno sudionika i natjecatelja"
Ispred ŠKMER-a (Šefovi kuhinja mediteranskih i europskih regija), organizatora 'Bisera mora' koji tradicionalno označava uvertiru u turističku sezonu na Braču, par rečenica o najvećem kuharskom natjecanju i festivalu gastronomije u regiji koji okuplja stotine sudionika iz zemlje i inozemstva kazao nam je naš proslavljeni šef Željko Neven Bremec.
- Ove godine smo imali puno sudionika i natjecatelja, jer osim samog natjecanja su važne edukacije koje nudimo našim sudionicima koji su tamo, ali i svima koji dođu u Supetar. Natjecanje je bilo u raznim kategorijama, kao uostalom i svake godine, a ove godine smo uključili i konobarska zanimanja u sam program. Veliko zanimanje je bilo od jutra do večeri osim natjecanja za ovaj edukacijski dio master-chefova koji su pratila vina, začini, maslinova ulja, rakije tako da smo stvorili jedan cjelokupni doživljaj. Ove godine smo na 'Biseru mora' imali predstavnike 13 zemalja, stigli su nam pored naših najbližih susjeda i Turci, Švicarci, Nijemci,...
Svojevrsna kriza radne snage u tzv. zanatskim zanimanjima djelomično je pogodila i kuhare, po tom pitanju nam chef Bremec govori:
Potražnja za kuharima je jako velika, iako je edukacija za zanimanja relativno dobra, u odnosu na ostala zanimanja gdje je interes mladih vrlo slab. Možda čak je na kontinentalnom dijelu Hrvatske zanimanje za kuharski posao još bolje, tamo su razredi po školama puni. U Hrvatskoj imamo skoro 90 ugostiteljskih škola tako da je velika produkcija tih zanimanja. Međutim odavde ti učenici, škole imaju ugovore s velikim turističkim školama tako da su oni praktički ne računaju na tržištu jer su već 'kaparirani'... Na 'Biser mora' tradicionalno dolaze kuhari iz Crne Gore, Srbije, Makedonije te Bosne i Hercegovine koji, osim samog natjecanja i druženja, svakako 'škicnu' jeli ima posla te smo svakome od kolega koji je htio ostati raditi, našli posao. - optimističan je Željko Neven Bremec, koji je dodao vrlo važnu poruku za sve investitore odnosno poduzetnike.
- Držim da poslodavci, kad idu u ulaganje u restorane, hotele, zgrade, trebaju voditi brigu i o osoblju koje će im raditi. Jer bez pravih kuhara, konobara..., ne može se napraviti ništa kvalitetno, možete od zlata sastaviti objekte.
"Nedostatak radne snage je evidentan ne samo u turizmu već i u trgovini, poljoprivredi, graditeljstvu, čak i IT sektoru"
Predsjednik splitske podružnice Hrvatske gospodarske komore složio se kako nedostaje određenih zanimanja u ugostiteljstvu.
- Ne samo da nedostaje kuhara, nego i konobara, recepcionerki, sobarica, apsolutno svih djelatnika koji rade u turizmu. Ali nedostatak radne snage je evidentan ne samo u turizmu već i u trgovini, poljoprivredi, graditeljstvu, čak i IT sektoru. Ono što ovakva manifestacija kao 'Biser mora' su upravo ono što nam treba jer populariziraju ova zanimanje i mlade, dakle mlade učenike senzibiliziraju na uključivanje u ova izuzetno zanimljiva zvanja turističkog djelatnika. - kazao je Joze Tomaš, potvrđujući izvrsne statističke podatke za sezonu pred nama.
- Sami početak, Uskrsni blagdani, pokazali su da nas apsolutno očekuje jedna dobra sezona, ako ne bude eskalacije sukoba.






