Kalendarska godina je završila ima gotovo dva tjedna pa je zbrajanje 'dojmova' uglavnom već okončano, dok su planovi i očekivanja od ove 2021. godine kod većine jedna prilična nepoznanica.
Tako je barem u turističkom sektoru, dijelu gospodarstva na koji je temeljito 'naslonjena' cijela država i od čijeg rezultata puno toga ovisi. Nakon kraćeg razgovora s direktorom Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, stekli smo dojam kako je Joško Stella 'umjereni optimist' – naravno, još je prerano za kvalitetne prognoze, no upravo je Stella prošle godine, još u travnju, prilično točno predvidio kako će se situacija razvijati. Iako je tada pandemija koronavirusa bila u punom zamahu, naše znanje o novoj zaraznoj bolesti znatno slabije nego danas, dok cjepiva nije bilo na vidiku...
Kako ocjenjujete proteklu sezonu, u smislu turističkih učinaka na području naše Županije, uvažavajući naravno sve okolnosti? Prema podacima HTZ, u Hrvatskoj je u prošloj godini ostvareno nešto više od 50 posto noćenja u odnosu na po mnogočemu rekordnu 2019. godinu. Kakve su brojke u SDŽ, u noćenjima te ukupnom broju turista?
Splitsko-dalmatinska županija je u 2020. godini ostvarila ukupno 1.238.260 dolazaka domaćih i stranih turista te realizirala ukupno 8.073.385 noćenja, što predstavlja ostvarenje od 34% u ukupnim dolascima u usporedbi s prošlom godinom, te ostvarenje od 45% u noćenjima u usporedbi s rezultatima od prošle godine. Proteklu turističku sezonu možemo ocijeniti relativno zadovoljavajućom, obzirom da predsezone nije bilo, a i postsezona je naglo prekinuta zbog širenja virusa. Naravno, sve je to daleko od rezultata na koje smo navikli.
Među top deset destinacija na Jadranu u prošloj godini, iz Dalmacije su se na popisu našli samo Vir i Zadar. Što je po Vašem mišljenju uzrok takvog rezultata – udaljenost, manjak ponude ili nešto treće?
Jedan od razloga je sigurno udaljenost, jer su turisti prije svega birali bliže destinacije, lakše dostupne osobnim automobilom, a drugi razlog je što Zadarska županija, pri čemu posebno Vir imaju najveći broj nekomercijalnog smještaja tj. vikendica, čiji su vlasnici strani državljani i koji su svoje objekte koristili u vrijeme pandemije.
Nedavno je veliki njemački turoperator najavio kako je prodao 50 posto aranžmana za Mediteran za svibanj ove godine. Kakva su Vaša očekivanja za predsezonu, kao i za cijelo ljeto što se tiče turističkog rezultata na području Splitsko-dalmatinske županije?
Naša očekivanja su da će cijepljenje u cijeloj Europi napraviti veliki pozitivni efekt, te stoga očekujemo da bi početkom lipnja, ako okolnosti u cijeloj Europi i kod nas budu pozitivne, mogla započeti turistička sezona. Očekujemo da bi sezona trebala biti bolja nego u 2020. godini, uz uvjet da epidemiološka situacija u cijeloj Europi bude dobra.
Većinu smještajnih kapaciteta kod nas još uvijek čine privatni iznajmljivači. Što možete preporučiti vlasnicima apartmana i kuća za odmor, kako se što bolje pripremiti za predstojeću sezonu te privući goste?
TZ Splitsko-dalmatinska planira, kao što je bilo i svih prijašnjih godina, organizirati besplatne edukacije za privatne iznajmljivače s ciljem adekvatne pripreme sezone u postojećim okolnostima. Ono što svakako savjetujemo je da iznajmljivači ostanu u kontaktu sa svojim gostima putem svih digitalnih platformi, informiraju ih vezano za situaciju na području naše županije, posebno kada okolnosti budu dobre za nastavak turizma. Ujedno, potrebno je i pridržavati se svih propisanih epidemioloških mjera u svojim smještajnim objektima kako bi pružili maksimalnu sigurnost svojim potencijalnim gostima.