Mato Zeljko, predsjednik odbora za financije HDZ-ovog Gradskog odbora Split priopćenjem za medije osvrnuo se na tematiku Proračuna Grada Splita za 2022. godinu.
Kazao je da je prijedlog proračuna dokaz potpune neodgovornosti gradonačelnika.
"Prijedlog proračuna je dokaz potpune neodogovornosti gradonačelnika prema vijećnicima, ali i našim sugrađanima. Politizacija ovako bitnog dokumenta također je dokaz da gradonačelnik niti želi niti ima volje baviti se svakodnevnim problemima naših sugrađana, već se pokušava dokopati nacionalne političke pozornice", rekao je te je nastavio obrazlagati svoje činjenice.
"Izneseni prijedlog ima znatno povećanje na prihodovnoj i rashodovnoj strani, a što je vidljivo odmah na petoj stranici rekapitulacije, i to skoro 1.353.000.000 prihoda od redovnog poslovanja - gotovo 200 milijuna kuna više nego što je bio plan za 2021. godine
Ono što je interesantno jest da se također za 2023. godine najavljuje još veći porast prihoda i to ponovo većim od 200 milijuna kuna. Također, planira se zaduženje od 210 milijuna kuna - 73 milijuna kuna više nego je bio plan za 2021. godine. Ova stavka je posebno interesantna jer je u stavci 342 „plana rashoda i izdataka“ planirano otprilike 200.000 kuna manje rashoda na ime kamata. Postavlja se pitanje po kojim je uvjetima planiran kredit veći za 73 milijuna kuna nego prošle godine i imamo li uvid u detalje ovih stavki", pita se te nastavlja:
"U ovom prijedlogu proračuna planira se nadalje povećanje gradskog prihoda od poreza i prireza na iznos od 483 milijuna Kuna, što je za 12% više nego što je bilo za 2021. godine. Ovaj prihod sačinjava u pojedinačnoj stavci najveći udio u prihodima Grada Splita i dolazi pretežito iz poreza i prireza od osobnih dohodaka, dakle iz plaća.
Ova stavka bi značila da Grad Split planira ili veliko povećanje broja zaposlenih ili povećanje plaća za 12%. Iako će klasičan odgovor biti da je zbog epidemije COVID-19 u 2021.g. bilo manje zaposlenih ili su bile manje plaće. Podsjećam da su 2019. godine, koja je bila vrhunac turizma i rada prije početka epidemije, prihodi od poreza i prireza bili 414 milijuna kuna, a 2018. godine tek nešto manje u iznosu od 382 milijuna kuna. Od čega Grad onda planira uprihoditi ovoliko više poreza i prireza i na temelju čega se navodi ovakva brojka?
Planira se, također, povećanje prihoda od pomoći temeljem EU sredstava sa 25 milijuna kuna, koliko je bilo 2021. godine na 72 milijuna kuna, a što je 287% više nego lani. Uvidom u izvršenje proračuna za 2020. godine razvidno je da je za isto tada bilo planirano 54.700.000 kuna a izvršeno 26.071.000 Kn (točka 638 izvršenja proračuna). Prije ovakvog skoka u planiranju, valjalo bi vidjeti koliko je izvršenje ove stavke u 2021. godine i utvrditi zašto su stavke planiranog i izvršenog u dijelu prihoda od EU u tolikoj diskrepanciji, a isto valja utvrditi prije nego se ponovo planiraju iznosi za koje opet postoje naznake da neće biti u skladu sa planiranim.
Prihod od komunalne naknade i doprinosa se planira povećati sa 175 milijuna kuna na 200 milijuna Kuna, pa se postavlja pitanje radi li se o povećanju broja poslovnih prostora ili povećanje komunalne naknade poslovnim prostorima? Nadalje, nije jasno planira li Grad povećanje broja izdanih građevinskih dozvola na temelju kojih se plaća komunalni doprinos i koliko je Grad uprihodio od komunalnih doprinosa zadnjih pola godine u odnosu na planirano?
Grad također planira uprihoditi 2 milijuna kn više na ime kazni i upravnih mjera nego u 2021.g. Ova je točka također imala podbačaj u izvršenju za 2020. godinu gdje je uprihođeno 6 milijuna Kuna a planirano je bilo 9 milijuna. Jako puno je nejasnoća u ovim stavkama, ali onaj tko predlaže proračun mora znati da planovi moraju biti utemeljeni. Ali kada je proračun plod jalove suradnje neprirodnih koalicijskih partnera, nije bilo ni za očekivati ništa više od ispolitiziranog dokumenta bez jasne strukture. Primjerice, planira se prodati 45 milijuna Kuna vrijednosti zemljišta prema procjeni, ali gradski vijećnici moraju znati na koja se to zemljišta odnosi, po kojoj cijeni, te žele li uopće prodaju gradskih zemljišta?
S druge strane ukupni rashodi za zaposlene rastu za cijelih 30 milijuna kuna, pa je tako u odnosu na 2021.g. trošak radnika sada 518 milijuna kuna, a za 2021. godine je bio 488 milijuna kuna. Kada se ti brojevi analiziraju, razvidno je da se gotovo kod svih korisnika proračuna Grada Splita planira rast troška plaća. Radi li se o masovnom zapošljavanju ili podizanju plaća nije jasno, ali u Hrvatskom Narodnom Kazalištu imamo povećanje plaće za više od 2 milijuna kuna, a u kazalištu lutaka također imamo povećanje od oko 5% odnosno oko 300 000 kuna. Tako i plaće u JU sportski objekti rastu za 300.000 kn, a u PŠ Marjan padaju za 10%, odnosno za skoro 700.000 kuna - što je razlog za oba slučaja, vijećnici bi sigurno htjeli znati.
Na kraju, rashodi za zaposlene u gradskoj upravi tako rastu sa 56 milijuna Kuna koliko je bilo za 2021. godine na preko 58 milijuna kuna za 2022. godine", kazuje.
"Podsjećam da se HDZ-ovoj vlasti spočitavalo za trošak i broj radnika u gradskoj upravi, te slučaj kada je bivši gradonačelnik zaposlio jednu osobu koja je trebala zamijeniti vozača koji je otišao iz radnog odnosa.
Zaključno ponavljam, predloženi Proračun je jedan neozbiljno sastavljen dokument kakav nam se ne bi usudili dostaviti ni brucoši ekonomije, što dugujemo kaotičnom stanju vladajuće većine. Sva povećanja prihoda rezultat su udaranja građana po džepu i podizanju cijena brojnih usluga, a s druge strane planiraju zaduživanje Grada ogromnim iznosima koje će vraćati i naša djeca.
Ono što je nejasno, gdje planiraju utrošiti podignute kredite kada aktualna gradska vlast nema nijedan pomno isplaniran strateški projekt za razvoj našega grada", zaključuje HDZ-ovac Zeljko.




