Oko kurikularne reforme već se duže vrijeme lome politička koplja u Hrvatskoj. Iako bi u svakom razvijenom društvu ovakva vrsta reforme morala biti lišena bilo kakvog utjecaja politike, jer obrazovni sustav je temelj (zdravog) razvoja svakog društva, u Hrvatskoj se, nažalost, već nekoliko Vlada cijelu stvar politizira do besvijesti, ugrožavajući posredno same nacionalne interese.
Postoje brojni primjeri u razvijenom svijetu gdje su zemlje prilično siromašne prirodnim resursima jako puno uložile u svoje obrazovni sustav i u konačnici prodavale ono najvrjednije što imaju - znanje.
Možda će još proći dugo dok znanje u Lijepoj našoj bude vrednovano onako kako zaslužuje, a to znači maksimalno i beskompromisno, no od nekud se mora krenuti, a prava kurikularna reforma bila bi prvi ispravan korak u tom poželjnom nastojanju.
Nova HNS-ova ministrica
Upravo je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta jedno od onih koje je posljednjih dana doživjelo promjenu na vrhu. Dosadašnjeg HDZ-ovog ministra Pavu Barišića zamijenila je HNS-ova Blaženka Divjak. Možda ne baš sve, ali su mnoge oči uprte u ovom trenutku u novu ministricu jer sjeda u itekako užarenu ministarsku fotelju. Mnogi se pitaju kojim smjerom će krenuti nova ministrica, hoće li doći do otklona od dosadašnjeg smjera kojeg je HDZ dogovarao s partnerima, uključujući one iz Hrasta. dr.sc. Marija Boban
Varaždinka Blaženka Divjak profesorica je matematike i prodekanica za znanost na Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu. Bivša je prorektorica Sveučilišta u Zagrebu i pročelnica Katedre za kvantitativne metode na Fakultetu organizacije i informatike zagrebačkog Sveučilišta. Javno se zadnjih mjeseci podupirala prosvjede na Hrvatskim studijima.
Za komentar imenovanja Blaženke Divjak ministricom obrazovanja upitali smo doc. dr. sc Mariju Boban, pročelnicu Katedre za ekonomske i financijske znanosti Pravnoga fakulteta Sveučilišta u Splitu.
Boban: Najmanje se bavimo bitnim
Pitali smo Boban smatra li da je cijeli proces donošenja kurikularne reforme do sada bio previše ispolitiziran.
- Kurikularna reforma pokazala se temeljnim kamenom (s)poticanja političkih elita i tema je sada već trećeg ministra(ice) po redu (ili pak četvrtog) ... uglavnom, teško da možemo i sagledati broj. Međutim, zadani cilj još je daleko na vidiku. Za početak, kao mali uvod, podsjetimo se definicije što je to zapravo kurikulum? Prema službenoj formi objavljenoj na webu Ministarstva znanosti i obrazovanja, glasi: "Kurikulum je osmišljen, sustavan i skladno uređen način reguliranja, planiranja, izvedbe i vrednovanja odgojno-obrazovnog procesa koji može biti određen na različitim razinama od cjelokupnog sustava odgoja i obrazovanja, preko određenih njegovih dijelova, odgojno-obrazovne ustanove do pojedinca." Kao znanstvenica po habitusu automatizmom ističem ključne riječi: odgoj, obrazovanje, odgojno-obrazovni proces, odgojno-obrazovne ustanove i odgojno-obrazovni sustav koje same po sebi pokazuju ključni element utjecanja te čiju je izvedbu nužno -kako sama definicija- kaže: osmisliti i sustavno (skladno) – planirati, regulirati i vrednovati.
Moj osobni dojam je da se samim smislom i značenjem – koje je nepobitno od nemjerljive važnosti za odgojno-obrazovni sustav naše djece- najmanje bavimo. Cjelokupan sustav stoji dok traje rasprava o mandatima i članovima ekspertne skupine. I jedini iskorak jest da se imena "stručnjaka" mijenjaju, a promjene i prilagodbe odgojno-obrazovnog sustava (nažalost) stoje. Što je jedino i najvažnije jest: Kurikularna reforma se MORA nastaviti!
Složila bih se i s novom ministricom, profesoricom Blaženkom Divjak, kurikularna reforma mora se i DEPOLITIZIRATI. Sve ostalo – čime se ovih dana bavimo u medijima – potpuno je suvišno i nepotrebno - kazala nam je dr. sc. Boban.
Boban strahuje da bi daljnje odgađanje kurikularne reforme doprinijelo daljnjem zaostajanju Hrvatske za suvremenim sustavom odgoja i obrazovanja.
- Osobe i imena izvoditelja postupno se mogu mijenjati kao i sami mandati ekspertnih skupina. Uključivost stručnjaka i struke a ne zatvaranje i politizacija s ciljem isticanja pojedinih osoba koje onda preuzimaju "političke bodove" dok kurikularna reforma "stoji", a naša djeca – pod opterećenjem „planova i programa“ neprilagođenih suvremenom sustavu odgoja i obrazovanja i dalje su "na čekanju" nekog boljeg vremena.
Naši učenici i studenti zaslužuju iskorak u budućnost
S druge strane, pristalica sam razmišljanja da ne treba zanemariti vrijedni doprinos stotina stručnjaka koje je dano u izradi kurikularnih dokumenata ali isto tako smatram da oni nisu "nepromjenjivi" niti završeni. Nužan sljedeći korak jest pokretanje postupka analize procesa dosadašnjih rezultata kurikularne reforme i njihovog vrednovanja kroz uključivanje šireg kruga stručnjaka s ciljem evaluacije izvedbenih programa. Upravo kroz uključivanje i savjetovanje struke nikako ne može izostati rezultat.
Naši učenici i studenti zaslužuju iskorak u budućnost kojim gradimo suvremeni obrazovni sustav po mjeri europskih standarda i kvalifikacijskog okvira kojim ćemo povećati konkurentnost na globalnom tržištu rada - govori nam društveno vrlo angažirana pročelnica splitskog Pravnog fakulteta koja je na kraju istaknula važnost stručnog provođenja kurikularne reforme:
- Proces kurikularne reforme mora nastaviti graditi na platformi znanja, uključivosti i struke – i to što prije! Naša djeca to zaslužuju! - zaključuje dr. sc. Boban.