Nakon što je prekjučer pronađeno tijelo bojnika Marina Klarina, u opsežnoj potrazi jučer je u Šibenskom kanalu pronađeno i tijelo drugog člana posade, pilota natporučnika Tomislava Baturine, stradalog pri padu helikoptera u more kod Zlarina.

Nađena je i olupina helikoptera s crnom kutijom. Uzrok nesreće i dalje nije poznat, istraga se nastavlja, a MORH će prihvatiti i pomoć Amerikanaca.

O tome su u emisiji Tema dana govorili gosti – pukovnica Nevenka Škopac, časnica za sigurnost letenja 93. krila HRZ-a u Zemuniku i brigadir Željko Ninić, zapovjednik 93. krila HRZ-a u Zemuniku.

Ninić je naglasio kako se zrakoplovstvo još od ratnih dana nije suočilo s ovakvo velikom tragedijom u jednom danu. Rekao je kako je to sve pogodilo, kako na profesionalnoj, tako i na osobnoj razini, piše HRT.

Kaže kako je istraga na samom početku. Istragu vode civilna tijela i glavni zrakoplovni vojni istražitelj, te povjerenstvo kojemu je on na čelu, a formirano na temelju odluke ministra obrane.

– S obzirom na to da je SAD strateški partner Republike Hrvatske, čim se tragedija dogodila odmah je krenula bilateralna komunikacija s ciljem pomoći. Ovim se putem zahvaljujem američkoj strani na iskazanoj spremnosti za suradnju. Oni kao korisnik i proizvođač helikoptera ponudili su da preuzmu tehnički dio analize podataka koji se mogu dobiti iz uređaja koji snima elemente leta i pogonske skupine s ciljem da se što objektivnije sagledaju svi uzroci koji su doveli do nastanka događaja, rekao je Ninić.



Škopac je istaknula kako je obuka na helikopterima Kiowa veoma zahtjevna, te se sastoji od 4 faze obuke. U prvoj se fazi piloti obučavaju u tzv. redovnim procedurama koje su uobičajene za svako letenje. Druga se faza sastoji od uvježbavanja izvanrednih procedura, a to su sve procedure u kojima se imitiraju razni problemi na helikopteru. Treća faza se sastoji od taktičkog letenja gdje se uvježbavaju razne kombinacije napada i završna, ključna faza obuke je borbeno djelovanje iz strojnica i s raketama.

– Kada završe sve faze obuke, piloti su u potpunosti osposobljeni da upravljaju s helikopterom za sve namjene za koje je proizveden, naglasila je Škopac.

Rekla je kako je ovaj helikopter koji se srušio jedan od najnovijih, ali s obzirom na to da se ništa ne zna o nesreći, teško je reći koliko je to pridonijelo ovom tragičnom događaju.

– Ovo je bila združena vježba. Zapovjedništvo specijalnih snaga, HRM i HRZ, provodili su plansku aktivnost, vojnu vježbu „Meduza 20” koja se provodila i ranijih godina. Ovaj let od Zemunika prema Splitu bio je prebaziranje ta dva helikoptera i posada na lokaciju provedbe vježbe, rekao je Ninić.

Istaknuo je da ono što može reći je to da je let bio uredno planiran, da su posade bile osposobljene, da su helikopteri po prijemu bili tehnički potpuno ispravni, da je let proveden u meteorološki povoljnim uvjetima na prethodno planiranoj ruti i to je ruta kojom su ovi piloti letjeli desetine puta.

– Sam helikopter Kiowa Warrior namijenjen je da se leti i na malim visinama u brišućim letovima. Let na malim visinama nije bio nikakva novost i piloti su obučeni za provedbu takve vrste leta, naglasio je.

Škopac je rekla kako su letjelice HRZ-a potpuno sigurne i one se održavaju sukladno svim propisima i uputama proizvođača.

– Naše zrakoplovstvo leti na sigurnim i ispravnim letjelicama, naglasila je.

Istaknula je kako poziv vojnog pilota je specifičan te zahtijeva izuzetne psihofizičke sposobnosti.

– Pilot mora biti jak, stabilan, fizički potpuno zdrav, spreman i siguran u sebe, rekla je i dodala kako je možda od svega najvažnija motivacija zato što ovaj posao nije lako raditi i on zahtijeva cijelog čovjeka.

Ninić je rekao kako su nakon ovog tragičnog događaja formirali timove po specifičnim područjima.

– Kao zapovjednik, po nalogu zapovjednika zrakoplovstva, potpisao sam zapovijed o zabrani letenja svih helikoptera Kiowa Warrior, a na razini zapovjednika 93. krila, krenuli smo s opsežnim pripremama u cilju pomoći preostalim pilotima, zrakoplovnim tehničarima i kadetima na obuci, ali i pomoći obiteljima, kako bi se što lakše nosili s novonastalom situacijom, naglasio je.


8 KOMENTARI

  1. Hrz ima odlične strojeve… Tako i kaže onaj pukovnik kojem se 20 puta ugasio mig u letu kao i ona baka koju je pogodio u ruku dio u zraku raspršenog miga… Tko izbliza pogleda naše mil mi ruske helikoptere proizvedene prije vijetnamskog rata zaista može svjedočiti ispravnosti tih helikoptera… Izolir trake i amaterski elektrovarovi posvuda…

  2. Ja sam protiv američkih helikoptera, posebice doniranih jer poklonjeno je najskuplje. Međutim, tko god se imalo razumije u helikoptere zna da je u ovom slučaju krivnja na pilotima koji se nisu othrvali izazovu da lete niže od 5 metara što je polovica dijametra rotora. Na tim ekstremno malim visinama 2 mm pokreta palicom je dodir s morem. Poznato je da je nekontroliran doticaj s morem gori od doticaja sa zemljom.. Smatram da su zapovjednici eskadrile također krivi jer nisu do kraja ukazali na tu opasnost, a i ministar ne može ostati nedodirnut, ovo nije imovinska kartica već 2 života i 5 mil. $. Na Jadranu se već preko 60 godina leti helikopterom i nikad nitko nije poginuo izvodeći brišući let.

Comments are closed.