Vrijeme samodiscipline i odgovorna društvenog ponašanja za mnoge će se ljubitelje druženja pokazati i kao vrijeme dosade. Iskreno želeći da nam dosada bude najveći problem, predlažemo vam listu adaptacija nekih od najpoznatijih svjetskih klasika. Mogla bi biti osobito korisna srednjoškolcima koji su u virtualnom svijetu upravo zaplovili tim epohama. Ovaj bi popis ujedno mogao poslužiti kao kraćenje vremena, ali i kulturno uzdizanje za sve ljubitelje visoke književnosti i filma. Krenimo književno-kronološki:

1) Tristan i Izolda (2006.)

Priča o idealu srednjovjekovnog viteza: spretnom ratniku, čovjeku koji je iznad svega odan kralju, naposljetku nesretnom ljubavniku koji stavlja život na kocku zbog zabranjene ljubavi. U ovom romantično-dramatičnom klasiku srednjeg vijeka otvara se pitanje vjernosti obitelji i kruni ili voljenoj ženi. Radnja se odvija u mračnom dobu Britanije i Irske, prožetom ratovima, pobunama, bolešću i izdajom. Glavnu ulogu kraljevića Tristana tumači James Franco. Odlična kombinacija akcije, povijesti i romantike.

2) Romeo i Julija (1996.)

Vrlo moderna adaptacija najpoznatije renesansne tragične ljubavi. Mladi Leonardo DiCaprio i Claire Danes briljirali su u ulozi neshvaćenih ljubavnika koji postaju žrtve obiteljske zavade. Osobito preporučujemo mladima koji vole adaptacije na tragu pop-kulture. Mjesto radnje premješteno je u SAD, a sukobi se odvijaju u nabrijanim automobilima, uz mahanje pištoljima. Velik odmak od Shakespearea, ali odnosi među likovima netaknuti su i sjajno prikazani.

3) Zaljubljeni Shakespeare (1998.)

Oscarom nagrađena romantična komedija zamišljena je kao pseudopovijesni prikaz života mladog dramatičara Williama Shakespearea (Joseph Fiennes) koji se pisanjem kazališnih komada bori za golu egzistenciju. Neugodnu kreativnu krizu razbija mlada buntovnica Viola (Gwyneth Paltrow) koja, kršeći renesansna pravila, dolazi na glumačku audiciju odjevena u muškarca. Njezina i Willova ljubav pokušavaju razbiti stereotipe i koncept nametnutih brakova, a drama koju pripremaju za kraljičino kazalište korespondira s njihovom ljubavnom pričom. Iako se ovaj film tek dijelom temelji na Shakespeareovim predlošcima, sjajno oslikava duh vremena te povijesno-kulturne okolnosti kasne renesanse i ranog baroka.

4) Don Quixote: The Ingenious Gentleman of La Mancha

Ova će vam adaptacija Cervantesova Don Quijotea na trenutke izgledati kao jeftina parodija, ali njezina se komika gradi na neshvaćenosti glavnoga lika. Starac zaluđen viteškim romanima koji pokušava sklepati oklop i od svog kljuseta napraviti viteškog konja, a od mudrog sluge Sancha Panze podanika, postat će simbol nesuvremenih pothvata temeljenih na iluzijama. Nakon ovoga filma shvatit ćete što je donkihotizam i borba s vjetrenjačama.

5) Male žene (2019)

Sjajan klasik koji je to tek sada postao, protofeministička knjiga Louise May Alcott, prošle je godine ekraniziran pod redateljskom palicom talentirane Grete Gerwig. Radnja se odvija u drugoj polovini 19. stoljeća u SAD-u, a okosnicu čine četiri paralelne priče sestara Jo (Saoirse Ronan), Meg (Emma Watson), Amy (Florence Pugh) i Beth (Eliza Scanlen). Osim egzistencijalnih pitanja, muče ih problemi samoostvarivanja, društvenih dogmi, odricanja i ljubavi. Talentirana spisateljica Jo vjeruje da žena može uspjeti sama, bivajući mater familias u trenucima neimaštine, bolesti i teških gubitaka. Međutim, cijena je često raspad sustava u nekom drugom segmentu, a kod Alcott će taj poljuljani stup biti ljubavni život i pozicija žene u braku. Must-see!

6) Madame Bovary (2015)

Flaubertova priča o naizgled logičnom braku sanjarke Emme (Mia Wasikowska) i seoskog liječnika Charlesa Bovaryja vrlo će se brzo pretvoriti u koloplet nerazumijevanja, podmetanja, dugova, izdaja i propasti. Emma Bovary očajna je kućanica 19. stoljeća koja svoj bračni život zamišlja mnogo uzbudljivijim nego što on na papiru jest, a beskrvni suprug sve karte baca na svoj težak liječnički zanat. Zahlađenje eskalira pojavom mladog odvjetničkog vježbenika Leona Dupuisa (Ezra Miller) koji s Emmom dijeli umjetnički senzibilitet i romantičarski pogled na dosadni svijet francuske provincije. Kad se u sve uplete Emmina novonastala rastrošnost i nemogućnost definiranja ljubavnog statusa, film povlači nekoliko poznatih priča ljudskih i društvenih propasti realizma…

7) Anna Karenjina (2012)

Jednu od najpoznatijih tragičnih ljubavnih junakinja utjelovile su mnoge blistave filmske zvijezde (Vivien Leigh, Greta Garbo, Sophie Marceau), ali najnovija je verzija s Keirom Knightley u glavnoj ulozi izazvala osobit interes. Ana Karenjina (2012) u režiji Joea Wrighta neće biti po svačijem ukusu, ali ne može joj se osporiti da je drugačija. Cijeli je film osmišljen i izveden kao neprekidna koerografija na kazališnim kulisama, a sjajan kasting dodatno otežava „biranje strane“ u ljubavnom trokutu magnetične Ane (Keira Knightley), časnika Vronskoga (Aaron Taylor-Johnson) i političara Karenjina (Jude Law). Paralelno s njihovom odvija se druga fabularna nit, odnos mlade kneginjice Kiti (Alicia Vikander) i atipičnog plemića Levina (Domhnall Gleeson), za kojega mnogi kažu da je knjiško i filmsko utjelovljenje samog autora, Lava Nikolajeviča Tolstoja. Film koji morate pogledati ako (još) niste zaljubljeni u ruski realizam, a ovisno o redateljskim i glumačkim preferencijama, preporučujemo i starije ekranizacije.

8) In secret (2013)

Naturalistički brutalna priča radnog naslova „Therese“ nastala je na predlošku Zoline skandalozne junakinje Therese Raquin (Elizabeth Olsen). Mlada je djevojka od djetinjstva prepuštena manipulativnoj teti (Jessica Lange) i njezinu boležljivom sinu Camilleu (Tom Felton). Kada teta predloži brak svoga jedinca i štićenice, Therese shvaća da će njezin život biti krojen po tuđim mjerama. Tračak nade u promjenu donosi Laurent (Oscar Isaac), privlačni slikar koji prijateljevu suprugu od prvog susreta proždire pogledom. Njihova će obostrana strast eskalirati planiranjem krvava zločina koji je jedini način za dolazak do željena cilja… Izvrstan izbor za sve kojima Zola nije pri ruci, uz upozorenje da film sadrži nekoliko eksplicitnih i uznemirujućih scena, u duhu naturalističkog postulata „estetika ružnoće“.

9) Glembajevi (1988)

Glembajevski ciklus Miroslava Krleže i dalje je nesicrpan izvor inspiracije u mnogim izvedbenim umjetnostima, a u filmskom je ruhu proizveden 1988. pod redateljskom palicom Antuna Vrdoljaka. Slikar Leone Glembay (Mustafa Nadarević) stiže na proslavu obljetnice obiteljske banke, a prožet je gađenjem prema toj istoj obitelji i povijesti njezinih unutarnjih sukoba i prljave krvi. Osobito mu smeta očeva nova supruga, fatalna barunica Castelli (Ena Begović) protiv koje se vodi sudska i medijska hajka zbog bizarnih okolnosti smrti stare Rupertove i mlade udovice Fanike Canjeg. Jedina svijetla točka Leoneova boravka u „kući prokletih“ bratova je udovica, novopečena časna sestra Angelika. Rasplet obiteljskih sukoba i otkrivanje mračnih tajni koje rezultira krvlju i smrću jedan je od najboljih prikaza urođene i stečene glembajevske krvi.

10) Kiklop (1982)

Još jedan film pod ingerencijom Antuna Vrdoljaka, ovaj put Marinkovićev klasik „Kiklop“. Frano Lasić igra hipersenzibilnog intelektualca Melkiora Tresića, a u ostalim se ulogama pojavljuju Rade Šerbedžija, Ljuba Tadić, Mira Furlan, Boris Dvornik, Mustafa Nadarević, Rade Marković i Maria Baxa. Ako vas zanimaju boljke zagrebačke intelektualne sredine u osvit Drugog svjetskog rata, kao i potpuna animalizacija ljudi u nadolazećim opasnostima, Kiklop je pravi izbor za vas.

 

 



Komentiraj

Napišite komentar
Upišite svoje ime