Nije sporno da bi realizacija Gradskog projekta Stari Hajdukov plac donijela kvalitet i oživila centar grada, no kako sve to isfinancirati debela je nepoznanica. Radi se o cca 56.000 metara kvadratnih u vlasništvu Grada. Kako se u Splitu samo za rekonstrukciju ceste zna plaćati preko 4.000 eura po dužinskom metru, izgradnja svega zamišljenog, od podzemnih garaža, tribina, komercijalnih poslovnih prostora, scene za Teatar, tržnica... cifra bi se mogla popeti na 120 milijuna eura. Uz inflaciju, kamate, probleme s natječajima, nabavama, materijalima, izvođačima, iskopima, arheologijom eto nas brzo do milijardu kuna.
Tea Vojkovića, pročelnika gradskog Upravnog odjela za urbanizam i izgradnju, pitali smo koliko je aproksimativno sredstava Grad predvidio za taj projekt.
Hoće li se Grad zadužiti?
- U ovom trenutku Grad još nije predvidio nikakva sredstva za realizaciju projekta osim sredstva za realizaciju provedbe urbanističkih natječaja, za koje troškove u tekućoj proračunskoj godini ima još nepotrošenih 783.000 kn. Za buduće troškove realizacije projekta predvidjet će se sredstva u sljedećim proračunskim godinama, a poslovnom analizom projekta, koja se planira napraviti od strane stručnih službi, razmotrit će se i izvori financiranja.
Je li predviđen arhitektonski natječaj za idejno rješenje?
- Da, provest će se anketni urbanistički natječaj za čitavo područje Gradskog projekta Stari Hajdukov Plac, a razmatra se mogućnost da se dio zahvata provede na razini projektnog arhitektonskog natječaja, sve kako je to i planirano u Urbanističkoj politici Grada, koju je Gradonačelnik prezentirao javnost početkom godine,
Radi li se o javno - privatnom partnerstvu?
- Na ovom stupnju razvoja projekta rano je govoriti o pravnom obliku suradnje između Grada i Hajduka, a termin kojim je Hajduk označen kao "strateški partner", treba prihvatiti kao neformalno privremeno definiranje odnosa između Grada i Hajduka u pripremi i realizaciji ovog projekta. Grad je većinski vlasnik Hajduka, a kako se radi o planiranju zahvata koji je i GUP-om definiran kao memorijalno-sportsko-parkovni zahvat, jasno je da uloga Hajduka u ovom memorijalno-sportskom aspektu treba biti posebno istaknuta. Značaj Hajduka za sportsku promidžbu Splita je neupitan, kao i potencijali da se ova okolnost u budućnosti i kroz realizaciju ovog projekta dodatno iskoristi.
Što konkretno znači da je u projektu Hajduk strateški partner, tj. na koji način će Hajduk sudjelovati u projektu i zašto baš Hajduk? Ne bi li trebalo da se strateškog partnera odabire također na natječaju?
- Za naglasiti je da je dogovoreno da će u svim preliminarnim konzultacijama pripreme projekta - program natječaja, poslovno-financijski koncept te kasnija realizacija, stručne službe Grada surađivati sa upravom kluba, te će se uvažavati razvojne potrebe i želje Hajduka kao jedan od bitnih prioriteta, a sve sukladno zakonom propisanoj proceduri, uvažavajući širi interes Grada, građana i javnog interesa u širem smislu te riječi.
Ako se situacija bude dalje razvijala
Komentar smo zatražili i od predsjednice Društva arhitekata Splita Daše Gazde.
- Mi nismo upoznati s ovim dogovorima, ali stari plac je Gradski projekt po GUP-u i svjesni smo njegove važnosti i osjetljivosti te se nadamo da će struka ovdje ipak imat glavnu riječ, ako se situacija bude dalje razvijala.
Možda se bude razvijala u smjeru plodouživanja po matrici s famoznom Turističkom palačom. Za vrijeme gradonačelnika Ive Baldasara Gradsko vijeće je izglasalo da posao rekonstrukcije pripadne nakon trećeg nadmetanja tvrtki Valleus u vlasništvu poduzetnika Stipe Mađora. Kako je Grad odustao da sam obnavlja derutnu zgradu s brojnim i skupim poslovnim prostorima izgrađenu 1968. godine na lokaciji nekadašnjega lazareta koji je uklonjen nakon Drugog svjetskog rata, a radili se po nekim procjenama o samo 10 milijuna kuna, to je dato privatnoj tvrtki. Zauzvrat će ona ubirati najam od poslovnih prostora sljedećih 25 godina. Bila je prva ideja da to bude na 30 godina, pa je Gradskom vijeću prezentirano na 20 da bi se na kraju dogovorili na 25 godina.