Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

Velike promjene u Splitu: Kamere na raskrižjima snimat će sve - evo što to znači za vozače i pješake

Novi sustav pratiti će svako kretanje, a građani moraju biti oprezniji nego ikad
AUGUSTIN MARKOTA / Foto: Grad Split1. listopada 2025. 13:52
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

Grad Split će do kraja 2025. godine dobiti moderan Inteligentni transportni sustav (ITS) – tehnološku nadogradnju klasične prometne infrastrukture koja će donijeti sigurniji, protočniji i održiviji promet. Riječ je o projektu koji obuhvaća upravljanje prometom u stvarnom vremenu, napredne usluge informiranja putnika, videonadzor, prioritizaciju javnog prijevoza i žurnih službi te praćenje okolišnih uvjeta.

Ključnu ulogu imat će Centar za kontrolu i upravljanje prometom, središnje mjesto za nadzor, analizu i koordinaciju mobilnosti. Kroz integraciju svih podsustava ITS-a, centar će donositi odluke i usmjeravati promet prema potrebama građana i posjetitelja.

kamere kontrolna soba split nn naslovnica kamera semafor raskrizje  11
GALERIJA
Kliknite za pregled

Tehnološka rješenja koja mijenjaju grad

Projekt predviđa više razina implementacije: adaptivni semaforski sustav prilagođavat će se prometnim uvjetima u stvarnom vremenu kako bi smanjio gužve i čekanja, videonadzor prometa omogućit će sigurnosni i prometni nadzor putem kamera s analitičkim softverom, mobilna aplikacija građanima će nuditi informacije o javnom prijevozu, pametnom parkiranju i stanju na prometnicama, dinamički prometni znakovi obavještavat će vozače na ključnim lokacijama, prioritet za autobuse i žurne službe osigurat će brži i točniji javni prijevoz i sustav za praćenje okoliša informirat će o vremenskim uvjetima, kvaliteti zraka i razini buke.

Svi podaci prikupljat će se i analizirati u realnom vremenu, što će omogućiti brže reakcije i bolje prometno planiranje.

Na upit Dalmacije Danas, Grad Split potvrdio je da će ITS biti potpuno funkcionalan do prosinca 2025. godine. Ugovor sa Središnjom agencijom za financiranje i ugovaranje (SAFU) traje do kraja 2025., a implementacija je u tijeku. Javno savjetovanje provedeno je od 8. do 18. kolovoza 2022., a izvješće je javno dostupno.

Održavanje sustava osigurano je kroz ugovor s konzorcijem KING ICT d.o.o. i Ericsson Nikola Tesla d.d., s petogodišnjim jamstvom podrške. Softver nije otvorenog koda.

Zatim nam otkrivaju da će organizacija centra bit definirana odlukom o ustrojstvu gradske uprave, a djelatnici se educiraju u suradnji s izvođačima. Osim toga, pohrana podataka odvijat će se u gradskom podatkovnom centru, dok Grad ima isključivu ingerenciju nad sustavom. U slučajevima od javne sigurnosti surađivat će se s MUP-om.

Očekivani učinci na promet

Grad Split očekuje da će ITS smanjiti prometne gužve, vrijeme čekanja i broj prometnih nesreća, uz istovremeno poboljšanje javnog prijevoza. Sustav bi trebao potaknuti građane na korištenje autobusa, bicikala i pješačenja, a smanjenjem buke i zagađenja pridonijet će i kvaliteti života u gradu.

Uvođenje ITS-a predstavlja najveći iskorak splitske prometne infrastrukture u posljednjim desetljećima i važan korak prema pametnom, održivom gradu.

Uvođenje inteligentnog prometnog sustava u Splitu donosi značajne koristi za protočnost i sigurnost prometa, no istovremeno otvara i novu dimenziju nadzora. S obzirom na to da će raskrižja i ključne prometnice biti pokrivene kamerama i analitičkim sustavima, jasno je da će se kretanje u prometu u velikoj mjeri snimati i pratiti. Upravo zato građani bi trebali biti posebno oprezni i odgovorni – kako za volanom, tako i kao pješaci – jer će svako kršenje prometnih pravila biti vidljivije, a prometna disciplina važnija nego ikad.

O projektu:

Grad Split otkriva da inteligentni transportni sustavi (ITS) predstavljaju upravljačku i informacijsko-komunikacijsku nadgradnju klasičnog sustava prometa koji će na funkcionalnom prometnom području grada Splita doprinijeti stvaranju učinkovitijeg prometnog sustava u vidu povećanja sigurnosti, produktivnosti, prometne efikasnosti i održivosti te smanjenju prometnih zagušenja.

Uvođenje ITS-a na funkcionalnom prometnom području grada Splita, što obuhvaća administrativno područje grada Splita i grada Solina, usmjereno je na cjelovitu skupinu mjera i rješenja u području usluga informiranja putnika gdje su obuhvaćene statičke i dinamičke informacije o prometnoj mreži, usluge pred-putnog i putnog informiranja te podrška službama koje obavljaju prikupljanje, pohranjivanje i upravljanje informacijama za planiranje transportnih aktivnosti.

Projekt se sastoji od četiri aktivnosti:

  • Izrada projektno-tehničke dokumentacije i implementacije sustava i opreme
  • Stručni nadzor građenja
  • Upravljanje projektom i administracija
  • Promidžba i vidljivosti

Aktivnost integracije/implementacije sustava i opreme ITS-a u gradu Splitu podrazumijeva korištenje recentnih tehničkih rješenja i opreme, a sadrži niz aplikativnih i infrastrukturnih rješenja:

  • Upravljanje prometom - semaforski sustav i adaptivno upravljanje prometom je dio sustava u kojem se semaforski programi optimiziraju prema različitim parametrima kao što su količina prometa i redovi čekanja, pri čemu se novi programi primjenjuju u stvarnom vremenu s ciljem minimiziranja vremena prolaska vozila i prosjeka zaustavljanja na cestovnoj mreži.
  • Video nadzor prometnog sustava - predstavlja rješenje koje omogućava udaljeni nadzor lokacija i objekata karakterističnih za gradski prometni sustav pokretnim i fiksnim kamerama za opći i sigurnosni nadzor, prometnim analitičkim fiksnim kamerama te aplikativnim rješenjima za upravljanje i obradu video sadržaja. Ovaj element je osnova cijelog sustava ITS-a, budući da sustav ne predstavlja samo nadzor nego i cijelu programsku analitiku integriranu u kamerama.
  • Usluge informiranja putnika – mobilna aplikacija - u ovaj dio sustava ubraja se putno informiranje, podrška planiranju, usluge pred-putnog informiranja, statičke i dinamičke informacije te podrška službama. Mobilna aplikacija omogućava pristup svim informacijama iz domene prometa putem jedne aplikacije, koja integrira informacije iz različitih podsustava (pametno parkiranje, javni gradski prijevoz putnika, informiranje o stanju u prometu i slično) te oblikuje informaciju i prosljeđuje ju krajnjim korisnicima precizno i pouzdano, pri čemu može pomoći putnicima u izboru moda i vremena prijevoza, rute ili nekih drugih odluka vezanih za putovanje.  Društvo Split Parking d.o.o., koje je u 100% vlasništvu Grada Splita, već je uvelo i koristi aplikativno rješenje pametnog parkiranja i informiranja putnika o stanju prometa u mirovanju u gradu Splitu, te će se implementacijom sustava ITS-a navedeno aplikativno rješenje integrirati u cjeloviti i jedinstveni sustav ITS. Na ovaj način osigurati će se povezanost svih podsustava ITS-a s već postojećim prometnim smart rješenjima koja su u upotrebi u gradu Splitu.
  • Usluge informiranja vozača - sustav promjenjivih prometnih znakova. Ovaj se dio sustava koristi za informiranje putnika uporabom odgovarajućih i primjerenih upozorenja, naredbi i zabrana te obavijesti putem postavljenih dinamičkih informacijskih panela na portale iznad prometnica i to na ključnim lokacijama na kojima je važno na vrijeme informirati korisnika obzirom da ta informacija utječe na putovanje i donošenje odluke o izboru rute putovanja.
  • Prioritizacija vozila javnog gradskog prijevoza i žurnih službi - dio sustava i važna mjera za povećanje učinkovitosti upravljanja gradskim prometom posredstvom kojeg se bitno može utjecati na smanjenje broja prometnih zagušenja ili njihovu eliminaciju, a time povećati kvalitetu usluge javnog gradskog prijevoza. Ciljevi uvođenja ove mjere je poboljšanje točnosti vozila javnog gradskog prijevoza, smanjenje vremena putovanja i njegova odstupanja, povećanje broja putovanja ostvarenih javnim prijevozom.
  • Sustavi za praćenje vremenskih uvjeta i stanja okoliša - koristeći informacije iz meteoroloških postaja za sve korisnike prometnog sustava dostavljaju se točne i pravovremene informacije o meteorološkim uvjetima koje mogu utjecati na putovanje. Osim vremenskih uvjeta, važne su informacije o kvaliteti zraka i razini buke koju promet generira, a koji se mogu koristiti kao pokazatelji kvalitete života u urbanoj sredini.
  • Svi podsustavi ITS-a povezani su s Centrom za kontrolu i upravljanje prometom - središnjom kontrolnom sobom za upravljanje mobilnošću, gdje se promet nadgleda i kontrolira i odakle se provode strategije mobilnosti.

Projekt će kroz stvarno vremensko prikupljanje i obradu podataka te umreženu distribuciju informacija postići znatno smanjenje zagušenja, vremena čekanja, prometnih nesreća, neučinkovitosti prijevoza i ekoloških onečišćenja. Vozači i putnici će biti pravodobno informirani o prometnim i drugim informacijama te će se na taj način povećat sigurnost i protočnost prometa, smanjiti kašnjenja i učestali zastoji.

Kako javljaju iz Grada Splita, prioritizacijom javnog prijevoza i putnog informiranja javni prijevoz bit će učinkovitiji, povećat će se broj građana koji koriste usluge javnog prijevoza, pješačenje i bicikl kao prijevozno sredstvo te će se smanjiti buka i onečišćenje okoliša u gradu Splitu i šire, što će sve zajedno značajno doprinijeti povećanju kvalitete života građana.

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
45
Haha
20
Nice
3
What?
10
Laž
25
Sad
4
Mad
133
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
Ovog jutra dogodit će se nešto posebno: Komižani će na sv. Mikulu spaliti brod koji nije s Visa nego s - Neretve
48
min
Ovog jutra dogodit će se nešto posebno: Komižani će na sv. Mikulu spaliti brod koji nije s Visa nego s - Neretve
Mnoge čizmice i pisma sa željama osvanula su danas na prozorima: Teško je zamisliti da bi netko dijete danas prihvatilo jabuku kao poklon
1
sat
Mnoge čizmice i pisma sa željama osvanula su danas na prozorima: Teško je zamisliti da bi netko dijete danas prihvatilo jabuku kao poklon
Na krcatoj Gradini počeo spektakularni solinski Adventorium: "Zeko" oduševio 1.800 posjetitelja, mnogi su morali ostati vani
1
sat
Na krcatoj Gradini počeo spektakularni solinski Adventorium: "Zeko" oduševio 1.800 posjetitelja, mnogi su morali ostati vani
Uzduž cijele ceste od Lovrinca do Šina osvanula lijepa novosti. Posjetili smo tri istočna splitska kvarta, evo kako su okićeni u Adventu
2
sat
Uzduž cijele ceste od Lovrinca do Šina osvanula lijepa novosti. Posjetili smo tri istočna splitska kvarta, evo kako su okićeni u Adventu
Primijetili ste bijele mrlje na čokoladi? Evo što to zapravo znači
4
sat
Primijetili ste bijele mrlje na čokoladi? Evo što to zapravo znači
NAJČITANIJE VIJESTI
  • Sin političarke iz Dalmacije pretukao oca, htio je da mu prepiše dio kuće
    Sin političarke iz Dalmacije pretukao oca, htio je da mu prepiše dio kuće
    5. prosinca 2025. 14:19
  • Velika promjena u Splitu: Evo što vas sad čeka na svakom pješačkom prijelazu
    Velika promjena u Splitu: Evo što vas sad čeka na svakom pješačkom prijelazu
    5. prosinca 2025. 11:55
  • Marijana Puljak Krstuloviću Opari: "Veliki kulturnjak, koji je kulturu prodao Kerumu (doslovno)..."
    Marijana Puljak Krstuloviću Opari: "Veliki kulturnjak, koji je kulturu prodao Kerumu (doslovno)..."
    5. prosinca 2025. 14:28
  • Šef policije poslao poruku ubojici: "Ako ovo vidi ili sluša..."
    Šef policije poslao poruku ubojici: "Ako ovo vidi ili sluša..."
    5. prosinca 2025. 20:45
  • Na posljednji počinak ispraćen Mirko Perković Poky
    Na posljednji počinak ispraćen Mirko Perković Poky
    5. prosinca 2025. 17:46
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
© 2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.