U Brodograđevnoj industriji Split uskoro započinje izgradnja Novogradnje 531, najvećeg jedrenjaka nulte emisije s tri jarbola na svijetu kojemu su elekro motori glavni pogon.
‘Električni jedrenjak' tzv. trojarbolna škuna bit će duga 63,50 metara, široka 10 metara, visoka do glavne palube 5,35 metara, a bit će izgrađena na platformi već postojećeg trojarbolnog škunera 'Klara' iz 'Brodosplitove' flote putničkih brodova za komercijalni turizam. Imat će klasu putničkih brodova neograničene plovidbe i moći će ploviti po svim morima svijeta. Tijekom domaće turističke sezone plovit će Jadranskim morem po obalama Italije, Slovenije, Crne Gore, Albanije i Grčke, a van sezone Karipskim otočjem i drugim turističkim destinacijama.
Trup i nadgrađe bit će izrađeni od čelika, a jarboli od aluminijske legure. Kada ne koristi jedra, brod će pogoniti dva elektromotora svaki po 150 kW koji se napajaju iz sustava baterija koje se kontinuirano pune iz različitih izvora. Kada postigne brzinu od 6 čvorova, trebat će samo 60 kilovata snage, što je za brod od 500 GT-a poprilično nezamjetna snaga. Brod će biti opremljen s 30 tona baterija koji imaju kapacitet od max 2300 kWh, ali zbog sigurnosti imat će i dva dizelska agregata koji će se uključivati samo u slučaju potrebe.
Projekt počeo u veljači prošle godine
Sama ideja jedrenjaka sa nultom emisijom došla je od Tomislava Debeljaka prije više godina te je uz rast i napredovanje DIV grupacije na području novih tehnologija sazrijela do moguće realizacije. Rad na projektu je započeo u veljači prošle godine, a sufinanciran je sredstvima za IRI 2 projekte koji se financiraju iz EU fondova. Cilj projekta je istraživanje, razvoj i izgradnja eko-inovacije u obliku putničkog jedrenjaka za krstarenje za minimalno 36 putnika za koji će se istražiti i razviti alternativne pogonske tehnologije i izvori energije bazirane na ekološki prihvatljivom dizajnu usmjerenim ka održivoj mobilnosti s nultom emisijom ispušnih plinova koji podržava održivost okoliša i smanjenje emisije stakleničkih plinova, zagađenje zraka i buke.
Nakon što je prema izvornoj ideji i zamisli Tomislava Debeljaka pokrenut projekt Zero emission broda, ostvarena je suradnja sa znanstvenim institucijama sa ciljem poboljšanja interakcije i transfera znanja i tehnologije između industrije i ustanova visokog obrazovanja i javnih znanstveno-istraživačkih instituta od kojih koristi ostvaruju i tvrtke i istraživači iz javnog sektora.
Nositelj projekta je DIV grupa, a partneri iz znanstveno istraživačke zajednice su osječki FERIT i splitski FESB. Idejni i glavni projekt realizirat će tvrtka Marine Energy Solutions DIV d.o.o. Planirano je da brod zaplovi i bude u punoj funkciji do kraja iduće godine.
Osječki FERIT je zadužen za razvoj sustava pohrane kinetičke energije vjetra pretvorbom hidrokinetičke energije (hidroturbina i reverzibilni propeleri) i sustava upravljanja baterijama/integrirani energetski sustav broda (pohrana energije, nadzor i praćenje rada, upravljanje,...), dok splitski FESB radi na sustavu jedrilja, automatizacije jedrilja (robotizacija), vjetroturbinama i foto naponskim panelima. Na pramcu i krmi postojat će dvije vertikalne vjetroturbine koje će opskrbljivati brod strujom dok je u luci sa spuštenim jedrima. Na krovu nadgrađa bit će postavljena fotonaponska solarna elektrana. Brod će tako biti opskrbljen strujom i vodom iz potpuno obnovljivih izvora, a svu će energiju dobiti bez ikakve emisije CO2. Tako da, osim što će biti 100% 'zelen', brod praktički neće imati nikakvih troškova za gorivo i napajanje pogonskih strojeva.
Punjenje baterija
Ono što ovaj električni jedrenjak izdvaja od sličnih plovila je to što će brod prilikom plovidbe na jedra ujedno puniti baterije, i to na vrlo domišljat način. Naime, osim sustava vjetroturbina, hidroturbina i solarnih panela koristit će se i sustav brodskih vijaka s promjenjivim usponom, s posebnom geometrijom krila, koji prilikom jedrenja služi kao hidroturbina. Ovaj će "reverzibilni vijak" puniti baterije velikog kapaciteta u potpalublju. Osim toga moći će kontrolirati sve informacije na brodu koje će se skupljati na komandnom mostu. Od meteoroloških podataka, kako bi zapovjednik znao gdje je najpovoljniji vjetar, do apsolutno svih sustava broda i pogona, zalihe struje u baterijama, funkcioniranja motora, solarnih panela, vjetroelektrana, tople vode, potrošnje energije... Ujedno, kontroliranje svih "prihoda" i rashoda" energije na brodu.
DIV Grupa proširuje poslovanje u sektoru putničkih krstarenja kroz tvrtku Brodosplit-Plovidba d.o.o. iz Brodosplit grupacije, i koja upravlja flotom brodova kao agent za njihovo korištenje. Tvrtka se orijentirala ka projektima i proizvodima koji donose veću dodanu vrijednost tako da raspolaže sa svojom flotom brodova čijim korištenjem tj. charterom se nadopunjuje poslovanje.
DIV Grupa je od svoga nastanka, pa do danas, kontinuirano ulagala u razvoj i rast te tome duguje svoj trenutni tržišni položaj. Prema budućim razvojnim planovima, cilj je nastaviti sa ulaganjima u opremu, infrastrukturu, nove tehnologije, optimizaciju poslovnih procesa, ljudske resurse i istraživanje, razvoj i inovacije, čemu direktno doprinosi i ovaj projekt, sa ciljem rasta konkurentnosti poduzeća na postojećim i novim tržištima.
U skladu s navedenim, posljednjih godina DIV se osobito usmjerava na istraživanje i razvoj te je oformilo tim koji kontinuirano radi na unaprjeđivanju ovog područja.