Srpska pobuna, nazvana “Balvan revolucijom” koja je bila započeta je u srpnju 1990. godine, kojom su Srbi, potpomognuti jedinicama JNA prekinuli prometnu povezanost južne i središnje Hrvatske, bio je tek uvod u otvorenu agresiju na Republiku Hrvatsku. Kako su to vrijeme većinu u redovima MUP-a činili Srbi, nužno je bilo ustrojiti lojalne postrojbe koje bi izvršavale postavljene zadaće, te koje bi čuvale ustavno pravni poredak Republike Hrvatske.
Sukladno tome, na današnji dan, 16. listopada 1990. godine u splitskoj Brodograđevnoj industriji ustrojen je Drugi policijski bataljun rezervnog sastava MUP-a, sastavljen većinom od radnika Brodograđevne industrije Split, čestitih momaka koji su i svojim potpisom potvrdili svoju lojalnost.
Prvi zapovjednik popularno nazvanog Škverskog bataljuna bio je danas pokojni Stipe Bilokapić. Njegov zamjenik bio je pukovnik Josip Tešija, a zapovjednici satnija bojnik Frane Juras, satnik Nenad Tomić i zastavnik Miljenko Ursić. Bataljun je formacijski brojao 340 pripadnika. Milan Kuzmanić, ispred MUP-a, bio je zadužen za ustroj, popunu i nabavku naoružanja. Vezani s ostalim dragovoljačkim postrojbama Bataljun je formacijski brojao 340 pripadnika. Imao je zadaću čuvanja vitalnih objekata u škveru, Splitu, Solinu i Kaštelima. Njezini pripadnici obavljali su kontrolu prometnica i barikada.
S obzirom na blizinu ratne luke Lora i pete kolone koja je tada u Splitu i u škveru bila izuzetno jaka, ulagani su maksimalni napori za sigurnost ljudstva i opreme. Imali su interventne akcije u Kaštel Sućurcu, na aerodromu u Resniku, asfaltnoj baza Dugopolje, a nadgledali su i zapovjedništvo KOS-a na Bačvicama.
Ubrzo su se škveranima priključile dragovoljačke postrojbe iz većih splitskih poduzeća: Diokoma, Koteksa, Dalme, HPT-a, Prometa, Brodomerkura, kao i dragovoljačke satnije iz Žrnovnice. Naime, sve dragovoljačke postrojbe iz gradskih kotareva bile su vezane za aktivnosti Škverskog bataljuna.
Važnu ulogu ova postrojba odigrala je i 06. svibnja 1991. godine kada su radnici škvera poveli radnike i građane Splita na prosvjed pred Banovinu, tadašnju komandu Vojno-pomorske oblasti, osiguravajući skup i paralelno osiguravajući vojarne Lora i Visoka, kontrolirajući izlazak JNA na ulice Splita.
Svoje aktivnosti Škverski bataljun imao je sve do 31. svibnja 1991. godine kada je odlukom ministra obrane Republike Hrvatske Gojka Šuška utemeljena 114. brigada Hrvatske vojske, prva pričuvna brigada Zbora narodne garde. Za prvog zapovjednika imenovan je mornarički časnik Ante Čatlak.
Veliku zadaću imali su škverani i kod izrade naoružanja. Tako su iz Brodosplita izašli prvi oklopni transporteri za mladu hrvatsku policiju, ručne bombe, trombloni te minobacači i – oklopni vlak za Zbor narodne garde. Ratne 1991. radnici Hrvatskih željeznica i Brodosplita zajednički su izgradili oklopni vlak za izvođenje ratnih operacija protiv JNA. Bio je oklopljen čelikom.
Imao je bočne otvore za strojnice i krovnu kupolu za strojnicu većeg kalibra, nužne izlaze, izolaciju, pa čak i telefone. Škverani su ga radili tri mjeseca. Oklopni vlak je izrađen po zapovijedi Kriznog štaba Brodosplita i u dogovoru s Vladom Republike Hrvatske.
U mnogim akcijama ove dragovoljačke postrojbe, u kojima su pravim čudom škverski ratnici izvukli živu glavu, jer su se oči u oči gledali s niškim specijalcima u ratnoj luci Lora, koju je još držala JNA, dogodila se 18. prosinca 1991. Tada je grupa pripadnika Škverskog bataljuna, po Žitničkom sporazumu (potpisanom između hrvatskih vlasti i Jna i srpskih pobunjenika 21.11.1991. godine) otišla u splitsku ratnu luku Lora, kako bi preuzela oružje i streljivo Teritorijalne obrane, koje je JNA nezakonito oduzela od hrvatskih vlasti.
Tog dana, po zapovijedi zapovjednika 1. bojne 114. brigade ZNG-a Stipana Bilokapića, a u dogovoru s Kriznim štabom Općine Split, koji je vodio Zvonimir Puljić, pod patronatom promatrača Europske zajednice. Upućeni na izvršenje Zapovijedi o ukrcaju naoružanja i streljiva TO iz ratne luke Lora. U ratnu luku su ušli oko 14,30 sati. Odgovorni za izvršenje ove zadaće bili su Jadranko Krčum i Goran Kosor.
Svjesni opasnosti i stalnog provociranja neprijatelja, grupa škverskih dragovoljaca je nastojala u što kraćem roku napuniti što više kamiona punih naoružanja i streljiva, odmarajući samo u pauzama odlazaka i dolazaka kamiona iz Lore. Zarobili 22 pripadnika ZNG-a i dvojicu vijuškarista Bitno je kazati da je po dogovoru s neprijateljem, samo jedan kamion mogao biti u krugu ratne luke.
Pripadnici 114. brigade Zbora narodne garde, svi odjeveni u civilnu radnu odjeću, točnije u trliše i odore Civilne zaštite, kako ne bi iritirali neprijateljske snage, uspjeli su napuniti sedam kamiona od 7,5 tona, vlasništvo Jadrantransa.
Skladište se nalazilo na sjevernoj strani ratne luke Lora, uz cestu i željezničku prugu do obale ratne luke. Kada su namjeravali napuniti još kamiona, jer je tako bilo dogovoreno, oko 17,30 sati grupa niških specijalaca i crnogorskih rezervista i oficira JNA (koji su u to vrijeme držali ratnu luku Lora) okružile je škverske dragovoljce. Zaključali su skladište, te su pod prijetnjom oružja škverane postrojili uz južni dio skladišta. U tom trenutku zarobili su 22 pripadnika Zbora narodne garde i dvojicu viljuškarista, djelatnika Brodosplit – Brodogradilišta.
Psovali im ustašku majku, vikali da će ih pobiti Vikali su da će ih sve pobiti, psovali im ustašu majku, vrijeđali Hrvate i Hrvatsku, nazivajući ih pogrdnim imenima. Cijelo vrijeme cijevi njihovih pušaka bile su uperene u škverske dragovoljce. Sreća u svemu tome je bila što je s njima bio promatrač EZ-a Španjolac, koji je također bio prisiljen stati uza zid.
A sve je krenulo na današnji dan, 16. listopada 1990. godine, osnivanjem Škverskog bataljuna.