Svake godine iznova nas šokiraju slučajevi preplaćenog prijevoza na splitskom području. Turisti uzmu taksi, a nakon što plate nekoliko stotina kuna za nešto što ne bi trebalo platiti toliko, shvate da su možda previše platili za uslugu.
Razgovarali smo s Milivojem Topićem, predsjednikom Ceha prijevoznika pri Udruženju obrtnika Split. Iako je usluga možda previše plaćena, čini se da je sve - po zakonu.
Svake godine bude nekoliko slučajeva gdje turisti previše plate za prijevoz. Nedavno su zabilježena dva takva slučaja, vožnja od Splita do Zračne luke Split za 900 kuna i vožnja od Splita do Solina za nešto više od 600 kuna. Kako komentirate takve slučajeve?
"Činjenica je da, nažalost, dolazimo u medije na takav način. To kompletno baca negativnu sliku na sve prijevoznike. Ne mogu reći da je ta cijena opravdana, ali je zakonita. Zakon koji je stupio na snagu 2018. godine je prijevozniku omogućio da legalno naplati svoju uslugu. Gosp. koji je odradio tu uslugu je ocijenio da je taj iznos koji je istaknuo na svom taksimetru, po njegovom nahođenju, realan i on je izdao račun i on je u pogledu zakona legalan."
Ako je legalan, je li moralan?
"O moralu je teško pričati. Moramo prvo gledati što je po zakonu, a onda što je moralno. Moralno možda nije, ali mi smo upozoravali Udruženje obrtnika da će se takve i slične stvari možda događati. To se sve obistinilo i manje od jedan posto ovakvih stvari dospije u medije.""
Znači da je pojava puno češća?
"Da, sigurno. Mi u Udruženju obrtnika i u Obrtničkoj komori stalno imamo pritužbe na prijevoznike. Nisu svi naši članovi, neki su članovi Hrvatske gospodarske komore. Nažalost, mi ne možemo doskočiti po pitanju rješavanja tog problema osim tražiti od ministarstva koje je predložilo ovakav zakon - da se nešto izmijeni. Mi idemo u tom smjeru, zalažemo se za izmjene i dopune konstantno kako bi uredili tu djelatnost, da se ne radi stihijski."
Što se dogodi onima koji previše naplate usluge?
"Mi ne znamo tko je taj kolega, tko je to napravio, ali nemamo osnove da bi imali ikakvu pritužbu jer se sve radilo po zakonu."
Čini se da će ova sezona biti jako uspješna. Hoće li opet dolaziti taksisti s kontinenta u Split?
"Sigurno hoće. Svi ljudi koji dođu na obalu, ne samo u Split, nego i Zadar, Šibenik, Dubrovnik,... činjenica je da dolaze, a malo znaju o tom poslu. Dolaze opijeni pričama o lakoj zaradi i brzoj zaradi, od strane tzv. agitatora koji ih nagovaraju na takav sistem rada uz proviziju. Imamo primjere da ljeti imamo spavanje po plažama, uneređen okoliš,... sve to pridonosi nekakvom neredu. Mi se kao strukovno udruženje borimo za rješenje tog problema. Do sada smo nailazili u ministarstvu na zatvorena vrata, jedini argument ljudi iz ministarstva je bio da smo mi protiv liberalizacije što apsolutno ne drži vodu."
Svako malo smo svjedočili nemilim scenama, tučnjavama taksista oko mjesta u Zračnoj luci Split.
"Moram pohvaliti Zračnu luku Split. Također moram istaknuti gosp. Vicu Mihanovića iz Lučke uprave. Kako bi se doskočilo tom problemu, u suradnji s njim smo koncesionirali područje, da se zna tko može doći, kada može doći. Stavili smo nekakve elemente za dobivanje te koncesije.Te uvjete je 'prekopirala' Zračna luka Split i unazad dvije godine imamo uređenu djelatnost prijevoza taksijem i stvarno mogu reći da možemo biti primjer drugim gradovima. Grad Dubrovnik je to recimo doveo do savršenstva."
Bio je nedavno sasatanak u Resniku da se stavi neki limit na cijene?
"Zakon omogućava formiranje samostalnih cijena za sve prijevoznike. Svi oni koji posluju u Zračnoj luci nisu jedno udruženje. Oni spadaju pod Udruženje obrtnika grada Kaštela. Oni su svatko za sebe prijevoznik, obrtnik i oni su se dogovorili sa Zračnom lukom da se stave nekakve preporučene cijene, upravo da se bi se doskočilo ovom problemu prenaplate, da korisnici usluge budu zaštićeni na nekakav način, da znate općenito koliko bi ta usluga mogla koštati."
Ima li u Splitu previše ili premalo taksista? Može li se zimi opstati?
"To je jedna djelatnost koja je postala honorarna. To je djelatnost s kojom se ljude bave nakon što preko e baya kupe oznaku za krov bez ikakvih dozvola. To je jedna djelatnost koja je stvarno marginalizirana, uopće zimi nema prihoda od toga. Imate primjerice Žuti taksi i Radio taksi Split koji stvarno posluju na nekakvim zimskim cijenama za naše građane i to je apsolutno na rubu isplativosti. Ukoliko ćete poslovati po zakonu, vi morate tražiti neki drugi izvor zarade jer od taksi zarade zimi vi ne možete živjeti. Danas je litra goriva 15 kuna i vrlo je teško opstati."
Jesu li cijene otišle gore s cijenom goriva?
"Do zračne luke je preporučena cijena 300 kuna. Mi u Hrvatskoj nismo izmislili tu formulaciju - jedan kilometar, jedna litra goriva. To je rađeno po elaboratima i studijama, primjerice u Njemačkoj i Velikoj Britaniji. Znamo da u Njemačkoj taksi prijevoznici ne plaćaju PDV i porez na motorna vozila, a imaju veće cijene nego u Hrvatskoj. S obzirom na standard u Hrvatskoj, to je njima prihvatljivo, nama je kao građanima Splita sve puno i preskupo. Taksi prijevoz nikada nije bio i ne treba biti socijalna grana prijevoza. Imamo dobro razvijeni gradski prijevoz grada Splita tj. Promet Split koji konstantno unaprjeđuje svoju uslugu, počevši od novih autobusa. Znamo svi da grad Split i okolne općine subvencioniraju tu vrstu prijevoza. Taksi prijevoz je uvijek bio jedna usluga koja je bila, neću reći luksuzna, ali jednu stepenicu iznad."
Što je najveći problem splitskih taksista?
"Mislim da je najveći problem nelojalna konkurencija koja posluje na način da posluje bez ikakvih dozvola, bez ikakvih prijava, bez plaćanja nekakvih doprinosa državi i lokalnoj samoupravi i najveći problem je što vi danas u gradu Splitu ne znate koliko ima taksi vozila. Vi danas na jednu dozvolu možete imati nebrojeno vozila tj, na jedan komad papira koji ne može nitko provjeriti."