"Nema džabe ni u stare babe" pomalo je vulgarna, ali za Split u zadnje vrijeme prigodna, uzrečica. To su na težak način saznale dvije splitske vodičke koje su s gostima na biciklima u četvrtak krenule svojom ustaljenom rutom prema Marjanu.
Kad su stigle na rampu na Institutu, na njihovo iznenađenje stražar ih je zatražio dozvolu za turističke obilaske. Možete reći da tu nema ništa čudno jer se radi o organiziranoj turi, pa bi nekakvu dozvolu i mogli plaćati, ali problem je, kažu, u tome što ih nitko o tome nije obavijestio, pa su se pred gostima crvenjele objašnjavajući zašto ipak neće imati priliku provozati svoje unajmljene bicikle 'plućima grada'.
"Ni sam stražar nije znao što nas točno traži"
- Stigli smo do rampe i kao i inače sam pozdravila stražara u prolazu, a on me zaustavio tražeći dozvolu. Pitala sam ga kakva dozvola, jer dan prije sam najnormalnije ušla kao i svaki put dosad, na što mi je kazao da se radi o zakonu koji je već tri godine na snazi, ali da se mi namjerno pravimo ludi i ne poštujemo to. Nije mi znao navesti ni kako se točno dozvola zove - govori nam uzrujano splitska vodička, koja je od stražara tražila da joj malo pojasni o čemu se radi, a on joj je, kaže, samo pokazao papir s popisom svih koji imaju dozvolu za turističke obilaske, odnosno turističkih autobusa, vlakića i slično.
Nije imala što drugo nego se okrenuti i obavijestiti goste da se vraćaju putem kojim su došli.
- Doveo me u neugodnu situaciju pred sedam gostiju, sve je ispalo jako neprofesionalno, a ja još uvijek ne znam o čemu se radi i kakva mi to dozvola treba - objašnjava.
Ista stvar se ponovila u popodnevnim satima njezinoj kolegici iz druge agencije. Ni ona nije znala da joj treba dozvola za prolaz, jer je prethodni dan, kao i svaki dan prije njega, preko rampe na bicikli prolazila bez problema. Njezini gosti pitali su stražara mogu li proći rampu i sami se provozati Marjanom, bez vođenja, što im on nije dozvolio.
Za obični bicikl jednu tisuću kuna godišnje, a za onaj električni - dvije
Kontaktirali smo ravnatelja Javne ustanove za upravljanje Park šumom Marjan, Damira Grubšića, koji je potvrdio da biciklističke, kao i druge turističke ture, odnedavna moraju plaćati koncesijsku dozvolu za obilazak Marjana.
- Sukladno odlukama Upravnog vijeća za svaku djelatnost koju je moguće dopustiti sukladno Zakonu o zaštiti prirode a kojom netko ostvaruje gospodarski prihod u park-šumi potrebno je koncesijsko odobrenje JUPŠM. Pozivamo svakoga tko ima neku ideju, a da je ona ostvariva sukladno planovima i mogućnostima u šumi, a da je u suglasju sa Zakonima o zaštiti prirode da nam se javi. Za neke aktivnosti imamo gotov Cjenik, a za druge možemo podnijeti zahtjev Upravnom vijeću. U konačnici svi ti novci će biti uloženi u održavanje šume i poboljšanje reda - odgovor je koji smo dobili od ravnatelja JUPŠ Marjan.
Prema Cjeniku koji su priložili, a koji je tek djelomično vidljiv pa ne možemo reći kojeg datuma je izrađen, koncesija za vođenje tura na biciklima godišnje iznosi 1.000 kuna po vozilu, dok za električne bicikle ista iznosi 2.000 kuna po vozilu. Moguće je zakupiti i jednokratno koncesijsko odobrenje koje iznosi 75 kuna po vozilu, a zahtjeva grupu od minimalno 15 bickli. Ovim cjenikom određeni su i iznosi za pješačke ture, segway, električne mopede, rikše i ostala vozila koja se koriste u komercijalne svrhe.
Od JUPŠ nismo dobili odgovor na pitanje zašto turistički djelatnici nisu adekvatno obaviješteni o ovoj promjeni. Naime, na stranicama Park šume Marjan još uvijek je objavljen cjenik iz 2018. godine te njegovi aneksi, koji ne sadrže gore spomenute stavke, pa nije ni čudno da je ova novost uhvatila turističke djelatnike na prepad. Predstavniku JUPŠ uputili smo i pitanje zašto stražar na rampi smatra da se radi o zakonu starom tri godine, a rečeno nam je da će ga za ubuduće bolje educirati.
"Što nam nude zauzvrat?"
Obavijestili smo o ovom odgovoru vodičku s početka priče, koja se zapitala što to Javna ustanova nudi zauzvrat.
- Biciklističke staze nisu kvalitetno označene, a turistima ne nude niti karte s biciklističkim rutama kojima se mogu kretati. Dozvoljeno je kajakarenje oko Marjan, jet-skijevi i tako dalje, zašto su se sjetili uvoditi restrikcije baš biciklistima? - revoltirano će naša sugovornica.