Posljednjih godina kružni tokovi postali su sve prisutniji na prometnicama u hrvatskim gradovima, a njihova popularnost raste zbog njihove učinkovitosti u regulaciji prometa i povećanju sigurnosti na cestama. U Splitu kao i drugim većim gradovima, kružni tokovi, poznatiji i kao rotori, pojavljuju se na ključnim prometnim čvorištima. Zapadna obala, Zvončac, Istočna obala, Lora, Pazdigrad, kod trgovačkog centra Mall of Split, Brda, na 'dnu' Vukovarske, na Trsteniku - iako nisu sve navedene lokacije ključna čvorišta, mnogi rotori 'igraju' bitnu ulogu u prometovanju. Ova prometna čvorišta nisu samo funkcionalna, već i sigurnosno važna, jer struka smatra da značajno smanjuju broj nesreća i poboljšavaju protočnost prometa. Posebno je zanimljivo da je u godinama iza nas broj kružnih tokova u Hrvatskoj, pa tako i u Splitu, i dalje u porastu, jer se sve više prepoznaje njihov doprinos u spašavanju života na cestama.

- Svaki dan ista pisma. Ne znaju se ni uključit, a još manje isključit iz kružnog toka. Ovo treba stat i snimat. Pogledajte sad ovoga šta će proć. Ajme, meni - pričaju nam stanovnici obližnjih kuća kod rotora na Mejašima.
Priznat će mnogi vozači da se osjećaju nesigurno u trenutku kada moraju procijeniti pravo vrijeme za najprije ulaz, a posebice promjenu trake, a da pritom ne ugroze sebe ili druge sudionike u prometu. Također, brzina kojom se dolazi do rotora, kao i povećana cirkulacija prometa, mogu izazvati osjećaj nesigurnosti, što je dodatno naglašeno kada se na cesti nađi vozači koji ne prate pravila ili ne znaju kako pravilno koristiti rotor.
Krenimo redom.
Promet u kružnom toku, kako sam naziv kaže, odvija se kružno u smjeru suprotnom od kretanja kazaljke na satu. Prije samog kružnog toka nalazi se prometni znak izričite naredbe 'kružni tok kretanja'. Naravno, postavlja se i prometni znak 'nailazak na cestu s prvenstvom prolaza', poznatiji kao trokut naopako. Valjda bi to svi koji imaju vozaču dozvolu trebali znat. Međutim...
Valja istaknuti da u Splitu, drugom po veličini gradu u Lijepoj našoj, ima samo jedan rotor sa semaforima i to rotor Bilice na ulazu u Grad. Prema pisanju HAK-a, nesreće na tom rotoru su se prorijedile, što je najvažnije. Semafori povećavaju sigurnost i pomažu u prevenciji zagušenja, posebno u urbanim područjima s velikim prometnim opterećenjem, što u Splitu nije slučaj. Osim na rotoru ispred trgovačkog centra.
- Najgore je u blagdansko vrijeme ili kad je kiša. Tada svi pohrle u centar, a ispred nastane krkljanac. Ne gledaju retrovizore, ulaze u trake u koje im u tom trenu paše, sviraju, deru se, a onda doleti neki dostavljač na električnom motoru i molite se da ga tko ne skupi jer je nečujan, a tek takvi ne znaju pravila. Lete, kako se kaže, k'o muve bez glave. Bolje to ne gledat, ali šta ću kad mi je posal tu pa svaki dan isto. - priča nam jedna od djelatnica.
Tko ima prednost i kako se odvija promet u kružnom toku?
Prvo i ključno pravilo glasi: Vozila koja ulaze u kružni tok moraju ustupiti prednost vozilima koja se već nalaze u kružnom toku. Sagledamo li sigurnost, to znači da vozači moraju pravovremeno smanjiti brzinu. Ako je potreba i potpuno zaustaviti vozilo i uključiti se u tok prometa na način koji ne ugrožava ni ne ometa druge sudionike u prometu. To mora biti jasno svim vozačima, ali svjesni smo da se svi ne drže tog pravila, kao ni mnogih drugih - kazuje nam u razgovoru instruktor s dugogodišnjim iskustvom rada u autoškolama.
Za nepoštivanje gore navedenih propisa, uključivanje se u promet samo u slučaju ako time ne dovodi u opasnost druge sudionike u prometu, po članku 43. stavak 1.i 2. Zakona o sigurnosti prometa na cestama predviđena je novčana kazna u iznosu od 130 eura.
Što ako u kružnom toku nema prometnog znaka, svijetla odnosno semafora niti osobe koja regulira promet, što nije slučaj u kružnom toku kod 'Malla'? Tada se promet odvija po pravilu desne ruke.

Nadalje, treba li vozač koji se uključuje u kružni tok imati uključen pokazivač smjera? Odgovor je sljedeći:
Vozač nema obavezu uključivanja pokazivača pravca obzirom da je smjer vožnje jasan. Prema broju traka kružni tokovi mogu biti s jednom prometnom trakom ili s više prometnih traka. Većina kružnih tokova na splitskom području su upravo ovi s jednom prometnom trakom u kojima je vožnja vrlo jednostavna. Takvim kružnim tokom se vozi sve do željenog izlaza na kojem je planirano isključiti se iz prometa.
Pitanje svih pitanja! Na kojem bi mnogi splitski vozači 'pali' - koju traku odabrati u rotoru koji ima dvije ili više prometnih traka?
- Molim vas o tome pišite. Objasnite vozačima kako se prometuje u kružnom toku s dvi trake - kazala nam je ista sugovornica.
Upravo takvi kružni tokovi s više prometnih traka izgrađeni su se na raskrižjima s većim prometnim opterećenjem iz razloga da se 'olakša' prometovanje. Ipak, je li to slučaj u Splitu?! Mnogi će reći ne jer upravo takvi kružni tok mnogima zadaje glavobolju iako se na ispitima u autoškoli većina vozača prođe kružni tok više puta. Barem je u prije nekoliko puta, kružni tok u Lori bio svakodnevnica za instruktore i vozače na obuci.
Ističemo da upravo više traka omogućuje brži protok vozila, no isto tako čini kretanje složenijim i povećava rizik od nesreća.
- Kod kružnog toka s više traka, važno je unaprijed odabrati prometnu traku u koju ćete se uključiti. To isključivo ovisno o izlazu na kojeg vozač planira izaći. Ako vozač planira izaći na prvom izlazu, onda je najbolje da odabere desnu traku i u trenutku kada je siguran da to može, napustiti kružni tok. Obavezno paziti i na pješake - kazuje nam instruktor.
U slučaju da vozač planira izaći na posljednjem izlazu ili se polukružno okrenuti, tada odabire lijevu odnosno unutrašnju traku u kružnom toku. E to pak mnogi splitski vozači ne prakticiraju!
Vozači bi, ako ne znaju kako se voziti u kružnom toku, trebali ponoviti prometne propise i sigurnosna pravila.
- Ljudi dajte, ako ne znate kako vozit u kružnom toku upalite Google i ponovite. Nemojte da netko nedužan strada - mole naši sugovornici.
Isključivanje iz kružnog toka
Prilikom isključivanja iz kružnog toka, važno je obratiti pažnju na promet (putem vozačkih ogledala odnosno mrtvog kuta) oko vašeg vozila, pravovremeno uključiti desni pokazivač smjera i biti svjestan mogućnosti ometanja drugih smjerova vožnje.
Znate li kada trebate koristit pokazivač smjera u kružnom toku?
Sumirano:
Prilikom uključivanja vozila u kružni tok, vozač nema obavezu uključivanja pokazivača pravca obzirom da je smjer vožnje jasan. U kružnom toku vozila koja zadržavaju smjer ravno (kružno kretanje) i svoju prometnu traku, imaju prednost.
Kod isključivanja vozila iz kružnog toka potrebno je pratiti uvjete u prometu oko vašeg vozila, pravovremeno uključiti desni pokazivač smjera kretanja te obratite pozornost na opasnost od ometanja smjerova vožnje.
Ukoliko vozač ne obavijesti druge sudionike o svojoj namjeri, odnosno ne upali pokazivač svjetala pri izlasku iz kružnog toka, čini prekršaj iz članka 44. stavak 1 Zakona o sigurnosti prometa na cestama, za kojeg je predviđena novčana kazna od 30 eura.





