Samo u KBC-u Split, kako je objavljeno, liječnici su zbrinuli čak 52 osobe s ozljedama glave, a više od trećine njih su djeca. Devetero pacijenata imalo je moždano krvarenje, a kod petero je došlo do prijeloma lubanje i kostiju lica.
Statistika je alarmantna: broj hospitalizacija u Hrvatskoj u 2024./2025. porastao je za 285 posto, ukupno trajanje liječenja skočilo je za 143 posto, a bilježi se i peterostruko povećanje teških ozljeda mozga. Posebno zabrinjava podatak da je čak 40 posto hospitaliziranih mlađe od najniže dopuštene dobi za vožnju električnih romobila, odnosno 14 godina.
Uz bok europskim metropolama
Problem koji sada eskalira u Dalmaciji već je ranije prepoznat u brojnim europskim i svjetskim metropolama. Tako su električne romobile s ulica zabranili Madrid, Pariz, Montreal, Las Vegas i New Orleans. Njihovom primjeru uskoro će se pridružiti i Dugi Rat. Naime, odluka bi trebala biti donesena uskoro, a za početak će se odnositi samo na vožnju nedavno otvorenom šetnicom u Dućama, dugoj tri kilometra.
“Romobili voze prebrzo, ljudi su došli na šetnicu odmoriti se, a ne doživljavati stres”
Načelnik Općine Dugi Rat, Tonči Bauk, pojasnio nam je razloge zbog kojih se uvodi zabrana kretanja električnih romobila na popularnoj šetnici.
“Komunalni redari su već prisutni na šetnici, izdaju opomene i uklanjaju romobile s trase ako se voze izvan propisa, odnosno bez kacige ili prebrzo. Dok se ne donese konačna odluka, koja će precizno definirati kazne, opomene i sve detalje, već sada poduzimamo korake na terenu. Odluka o trajnom isključenju električnih romobila i bicikala sa šetnice ide pred Općinsko vijeće i očekujemo da će biti konačna za nekih dvadesetak dana. No, mi smo već krenuli s djelovanjem i zaustavljanjem nesavjesnih vozača”, ističe Bauk.

Dodaje da bicikli i romobili bez električnog pogona ostaju dopušteni, no odluka je donesena zbog incidenata koji su se dogodili.
“Na šetnici u Dugom Ratu jedno dijete je udareno romobilom, srećom, prošlo je bez težih posljedica. U Dućama smo imali dva slična incidenta jer djeca pretrčavaju s plaže na šetnicu, a električne romobile jednostavno ne možete na vrijeme zaustaviti. Nitko se ne pridržava pravila, a ‘brze igrače’ morate stalno izbjegavati. Ljudi su zbog toga frustrirani. Došli su se opustiti, a ne doživljavati stres”, zaključuje Bauk.
I mještani sve glasnije negoduju zbog situacije na šetnici.
“Vidimo svaki dan kako mulčići jure tim romobilima po šetnici kao da su na pisti. Neki nemaju ni kacige, a kamoli da su dovoljno stari za voziti. Nije pitanje hoće li se dogoditi nesreća, nego kada. Podržavam zabranu jer je sigurnost na prvom mjestu – šetnica bi trebala biti mjesto za mirnu šetnju, a ne trkalište“, komentira nam Marko iz Dugog Rata.
“Ovo što se događa na našoj šetnici je ludilo. Djeca od desetak godina voze električne romobile kao da su na trkama, bez kaciga i ikakvog osjećaja za druge ljude. Neki se zalete takvom brzinom da je samo pitanje dana kada će netko ozbiljno stradati. Nedavno je jedan dečko skoro srušio stariju gospođu s unukom. Ako se nešto hitno ne poduzme, bojim se da ćemo umjesto uživanja u šetnji jednog dana gledati hitnu pomoć i policiju. Zabrana je jedini način da se zaštite ljudi“, smatra Goga iz Duća.
Općina Dugi Rat provodi projekt „Sustav biciklističkih staza i šetnice Dugi Rat“ ukupne vrijednosti 1,53 milijuna eura, od čega 85 posto dolazi iz bespovratnih sredstava Europske unije. Projekt se financira kroz Integrirani teritorijalni program 2021.–2027., a završetak radova planiran je do lipnja 2025. godine.
U sklopu projekta gradi se pješačko-biciklistička staza široka 3 metra i duga 2.884 metra, koja se proteže od Dugog Rata, preko Duća, sve do kampa Galeb u Omišu. Staza je označena različitim bojama za pješake i bicikliste.
Cilj projekta je unaprijediti infrastrukturu za održivu i ekološki prihvatljivu mobilnost s nultom stopom emisije, povećati sigurnost pješaka i biciklista te omogućiti bolju povezanost naselja uz obalu.
Kazne i pravila za vozače romobila
Vozači romobila obavezni su nositi kacigu, a za njezino nenošenje propisana je kazna od 30 eura. U slučaju smanjene vidljivosti dužni su biti označeni reflektirajućim prslukom, odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom, također uz kaznu od 30 eura za kršenje pravila. Noću i pri slaboj vidljivosti romobil mora imati uključeno bijelo svjetlo sprijeda i crveno straga, a vozača koji to zanemari čeka kazna od 60 eura.
Propisima je zabranjeno i korištenje slušalica u oba uha, kao i ostavljanje romobila na površinama za kretanje pješaka i vozila. Za takvo parkiranje predviđena je kazna od 130 eura.
Romobili se, gdje postoji biciklistička staza, smiju kretati isključivo po njoj (u suprotnom, kazna iznosi 60 eura). Ako biciklistička staza ne postoji, mogu koristiti površine za pješake, ali uz obavezno prilagođavanje brzine i paziti na sigurnost drugih sudionika u prometu. Na cestama ograničenim na 50 km/h ili manje dopuštena im je vožnja samo uz desni rub kolnika. Zabranjeno im je kretanje autocestama, brzim cestama i prometnicama namijenjenima isključivo motornim vozilima, a za prekršitelje je propisana kazna od 60 eura.
Električni romobili sve veći uzrok nesreća
Statistika Policijske uprave splitsko-dalmatinske potvrđuje da su električni romobili sve češći uzrok prometnih nesreća. U prvih pet mjeseci ove godine na prometnicama županije evidentirano je 18 nesreća s ozlijeđenim osobama, dok ih je u istom razdoblju lani bilo sedam. U devet nesreća sudionici su zadobili teške tjelesne ozljede, u osam lakše, dok je jedna prošla bez ozljeda. Prošle godine u tom razdoblju zabilježena su tri teže i četiri lakša stradavanja.
„Od početka godine do danas vozači osobnih prijevoznih sredstava na području Splitsko-dalmatinske županije počinili su 186 prekršaja iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama“, potvrdili su nam iz PU splitsko-dalmatinske.




