Od iduće školske godine osmaši će u 41 srednjoj školi diljem Hrvatske moći birati između 11 potpuno novih zanimanja koja dosad nisu bila dostupna. Riječ je o prvim programima razvijenima prema konceptu modularne nastave, u sklopu reforme strukovnog obrazovanja.
Iako je ukupno osmišljeno 24 novih zanimanja, većina njih zasad ostaje na papiru – ove godine kreće provedba samo njih 11. To su: agromeliorator, tehničar za 3D tehnologije, tehničar za robotiku i automatizaciju, kuharski tehničar, tehničar za programiranje, brodski električar, tehničar za razvoj videoigara, tehničar posluživanja, dizajner grafičkih proizvoda, građevinski radnik u održivoj gradnji i tehničar za razvoj i dizajn web sučelja.
Preostalih 13 zanimanja – među kojima su, primjerice, grafički 3D dizajner, arhivski tehničar, kućni majstor ili dizajner modne komunikacije – u školskoj godini 2025./2026. ipak se neće provoditi ni u jednoj školi.
Splitska Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju među onima je koje uvode više novih programa. Učenici će tamo moći upisati čak četiri nova smjera: Tehničar za programiranje, Dizajner grafičkih proizvoda, Tehničar za razvoj i dizajn web sučelja te Građevinski radnik u održivoj gradnji.
Ravnateljica Sela Tecilazić ističe kako su strukovne škole u znatno nepovoljnijem položaju u odnosu na gimnazije koje reformu ne provode.
„Pred nama je velik posao – od organizacije modularne nastave do slaganja rasporeda i čekanja na donošenje Pravilnika o zaduženjima nastavnika. A broj učenika ove godine manji je za čak 2 tisuće“, upozorava Tecilazić.
Podsjetimo, Modularna nastava bazira se na aktivnom učenju i projektnoj nastavi, što iziskuje puno veću suradnju, koordinaciju i planiranje unutar kolektiva, ali i s vanjskim dionicima. Osmišljena je da da više slobode nastavnicima u izvođenju nastave u strukovnim školama. Tako će svaka strukovna škola za svaki strukovni smjer osmisliti vlastite načine kako će učenici nešto naučiti.
Unatoč izazovima, ravnateljica ističe važnost novih programa koji učenicima nude konkretna i primjenjiva znanja. Potom nam je detaljno predstavila svaki od novih programa, istaknuvši koje praktične vještine i znanja učenici nose sa sobom nakon završetka školovanja.
Dizajner grafičkih proizvoda: kreativno i traženo zanimanje nove generacije
Zanimanje tehničara za programiranje zamijenit će dosadašnji smjer web programera, u čije će se razredno odjeljenje moći upisati 24 učenika. Riječ je o jednom od najtraženijih i najsuvremenijih zanimanja današnjice, ističe ravnateljica.
Osoba u ovom zanimanju bavi se razvojem programskih rješenja – od jednostavnih modula do složenih aplikacija i web stranica. Ključni zadaci uključuju oblikovanje i pisanje programskog koda, prilagodbu i nadogradnju postojećih sustava te osiguranje njihove funkcionalnosti prema potrebama korisnika.
Tijekom školovanja učenici stječu znanja i vještine iz različitih područja programiranja, upoznaju brojne programske jezike i alate te uče kako upravljati projektima, konfigurirati računalne sustave i analizirati moguće tehničke rizike. Poseban naglasak stavlja se na logično razmišljanje, preciznost, strpljivost i kreativnost u rješavanju problema – osobine koje su neizostavne za uspješno bavljenje ovim zanimanjem.
Osim izrade računalnih i web programa, tehničar za programiranje povezuje baze podataka s aplikacijama, konfigurira računalne sustave, izrađuje korisničke upute i vodi timsku suradnju uz pomoć suvremenih digitalnih alata. Redovito koristi SQL upite, sistemski i aplikativni softver te se brine o sigurnosti i kvaliteti izrađenih rješenja.
Završetkom četvrtogodišnjeg strukovnog obrazovanja učenici stječu kvalifikaciju koja im otvara brojne mogućnosti – od zapošljavanja u IT sektoru do nastavka obrazovanja na višim i visokim učilištima, kako u području računarstva, tako i u drugim srodnim područjima. Program omogućuje i vertikalnu prohodnost, što znači da učenici mogu dalje razvijati svoju karijeru, specijalizirati se i napredovati prema vlastitim interesima i potrebama tržišta rada.
Zanimanje tehničara za programiranje idealno je za sve koji uživaju u radu s računalima, vole logičke izazove i žele sudjelovati u kreiranju digitalnih rješenja budućnosti.
Dizajn, tehnologija i vizualna komunikacija
Kako nam kazuje Tecilazić, zanimanje grafičkog urednika od ove jeseni zamijenit će novi obrazovni program Dizajner grafičkih proizvoda, u koji će se moći upisati 24 učenika. Dizajner grafičkih proizvoda je stručnjak koji oblikuje vizualna rješenja za različite tiskane i digitalne medije. Bavi se likovnim oblikovanjem knjiga, časopisa, plakata, kalendara, promotivnih materijala te razvojem vizualnog identiteta tvrtki, uključujući dizajn logotipa, memoranduma, posjetnica i ambalaže. U svom radu uvijek vodi računa da proizvod bude estetski privlačan, funkcionalan i jasno prepoznatljiv. U suštini, bavi se vizualnom komunikacijom – prenosi poruke i vrijednosti kroz sliku, oblik, boju i tipografiju.
Ovo zanimanje snažno se oslanja na kreativnost, ali jednako su važna i tehnička znanja. Kroz četverogodišnje obrazovanje učenici usvajaju teorijska i praktična znanja o grafičkim tehnologijama, dizajnu i radu s računalnim alatima kao što su Adobe Photoshop, Illustrator i InDesign. Poseban naglasak stavlja se na praktičnu nastavu, rad na stvarnim projektima, korištenje multimedije i digitalnih tehnologija, čime se učenici pripremaju za tržište rada ili nastavak školovanja.
U procesu obrazovanja uče se osmišljavati i razvijati ideje, izrađivati skice, obrađivati fotografije, oblikovati tekst, pripremati datoteke za tisak i internet, dizajnirati ambalažu i trodimenzionalne prikaze te implementirati gotove grafičke proizvode u prostor. Osim kreativnog dijela, učenici stječu i vještine suradnje, komunikacije s klijentima, problema rješavanja te upravljanja kvalitetom gotovog proizvoda.
Po završetku obrazovanja učenici su osposobljeni za samostalan rad, kao i za nastavak obrazovanja u visokom obrazovanju u području grafičke i audiovizualne tehnologije, kao i srodnim područjima dizajna, umjetnosti i komunikacije. Dizajner grafičkih proizvoda danas je traženo i dinamično zanimanje koje spaja umjetnost, tehnologiju i komunikaciju – idealan izbor za one koji žele stvarati, komunicirati kroz vizualni izraz i biti dio suvremenog kreativnog sektora.
Nova generacija web stručnjaka
Zanimanje web dizajnera odlazi u povijest, a već od ove jeseni uvodi se novi četverogodišnji program – Tehničar za razvoj i dizajn web sučelja. Program će upisivati 24 učenika i nudi suvremeno obrazovanje koje spaja dizajn, programiranje i multimediju.
Novi program osmišljen je kako bi učenicima omogućio cjelovito razumijevanje procesa izrade profesionalnih web stranica – od vizualnog oblikovanja do tehničke funkcionalnosti. Ravnateljica navodi kako će polaznici učiti kako kreirati, dizajnirati i razvijati web rješenja koristeći moderne softverske alate i tehnologije.
Osim dizajniranja izgleda i strukture web stranica, učenici će steći znanja i vještine potrebne za programiranje funkcionalnosti te upravljanje bazama podataka. Program razvija logičko razmišljanje, kreativnost, analitičke sposobnosti i timski rad – kompetencije ključne za rad u dinamičnom digitalnom okruženju.
Praktični dio nastave uključuje izradu vizualnih koncepata, dizajn korisničkog sučelja (UI) i korisničkog iskustva (UX), razvoj multimedijskih sadržaja, obradu fotografija i videa, kao i korištenje alata za analizu i optimizaciju online prisutnosti. Učenici će savladati rad s HTML-om, CSS-om te skriptnim jezicima poput JavaScripta.
Program stavlja naglasak na praćenje najnovijih dizajnerskih i tehnoloških trendova, ali i na odgovorno ponašanje u digitalnom prostoru – uključujući sigurnost podataka, zaštitu okoliša i poštivanje zakonskih regulativa.
Po završetku školovanja, učenici stječu kvalifikaciju koja otvara brojne mogućnosti zapošljavanja u IT i dizajnerskoj industriji te nastavka obrazovanja na višim i visokim učilištima – u području računalstva, dizajna, medija i digitalne komunikacije.
Novo zanimanje u građevini
Zanimanje Građevinski radnik u održivoj gradnji, koje zamjenjuje dosadašnji program Monter suhe gradnje, prilagođeno je suvremenim zahtjevima tržišta rada i prati trendove budućnosti u građevinskom sektoru. U središtu ovog trogodišnjeg programa nalazi se održiva, tzv. "zelena" gradnja – gradnja koja koristi moderne suhe tehnologije i ekološki prihvatljive materijale s ciljem stvaranja energetski učinkovitih, sigurnih i funkcionalnih prostora, ističe ravnateljica Sela Tecilazić.
Učenici se kroz obrazovanje osposobljavaju za izvođenje unutarnjih građevinskih radova u stambenim, poslovnim i javnim objektima. Koristeći suhe materijale kao što su gipskartonske ploče, metalni profili, drvo, plastika i izolacijski slojevi, izrađuju pregradne zidove, spuštene stropove, obloge u potkrovljima, zakrivljene površine te suhe estrihe.
Poseban naglasak stavljen je na zaštitu prostora od topline, buke, vlage i požara, kao i na akustična svojstva prostora. Učenici kroz praktičnu i teorijsku nastavu stječu znanja o planiranju, pripremi i izvođenju radova u skladu s građevinskim standardima, ekološkim normama i sigurnosnim pravilima.
Program također razvija vještine čitanja i vođenja građevinske dokumentacije, timskog rada, poslovne komunikacije te kontrole kvalitete izvedenih radova. Učenici se upoznaju s osnovama kružnog gospodarstva, energetske učinkovitosti i utjecajem klimatskih promjena na graditeljstvo.
Zanimanje građevinskog radnika u održivoj gradnji iznimno je traženo i pruža odlične mogućnosti za zapošljavanje odmah nakon školovanja, kao i za nastavak obrazovanja i daljnje stručno usavršavanje.
Za sve one koji žele svojim rukama stvarati kvalitetne i moderne prostore, razvijati tehničke vještine i doprinijeti očuvanju okoliša – ovo je pravi smjer prema budućnosti graditeljstva.
Početak prijava u sustav upisa za učenike počinje krajem svibnja, a koju srednju školu su uspjeli upisati znat će 7. srpnja