Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

Prometni stručnjak o cijenama goriva: "Država je poništila važne efekte. Na gubitku će biti svi"

Naveo je nekoliko mjera koje treba poduzeti
D.D. / Foto: Ilustracija16. listopada 2021. 11:13
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

Da je kvaliteta goriva na našim crpkama dobra, za razliku od situacije početkom 2000-ih kad domaće gorivo nije bilo usklađeno s europskim normama i novim turbodizelskim motorima s direktnim ubrizgavanjem, navodi prometni stručnjak Željko Marušić na Autoportalu.

- Ispunjavaju Europske norme EN 228 i 590. No oni koji češće voze u inozemstvu potvrdit će vam da kad se tankira Austriji i Njemačkoj, pa čak i Sloveniji, automobil s količinom goriva iz spremnika može prijeći pedesetak kilometara više, osjeća se da i ljepše radi i bolje vuče - ističe.

Službeno, kvaliteta goriva na domaćem tržištu jednaka je kao i u razvijenijim zemljama EU-a, jednako kao i kvaliteta brendiranih čokolada, konzervirane hrane, praška za pranje rublja…

- Službeno da, ali stvarno postoje razlike, što je poznato svima i o tome postoje čak i relevantna istraživanja. Usto, kad je u Hrvatskoj posljednji put napravljeno opsežno istraživanje kvalitete goriva? Pod pritiskom medija bilo je to 2014., a prije toga 2006. Kakva goriva točimo na našim crpkama, pogotovo izvan turističke sezone, i kako će na kvalitetu naših goriva utjecati odluka Vlade o limitiranju cijena benzinskog i dizelskog goriva na našim crpkama? - pita se stručnjak.

Kaže da je kvaliteta goriva, a to se tiče energetske vrijednosti, čistoće i aditiva, važna za performanse i potrošnju goriva te pouzdanost, odnosno trajnost vitalnih dijelova i sklopova, u sustavima napajanja i izgaranja.

- To je posebice važno kod novih motora, benzinskih, dizelskih i hibridnih, koji su odreda opremljeni turbopunjačima, složenim sustavima visokotlačnog ubrizgavanja te pročišćavanja ispušnih plinova. Zbog toga se na našim tržištima nude i goriva premium kvalitete, Premium, Class, Q Max, Ecto…- objašnjava.

Napominje kako se posljedice točenja goriva neodgovarajuće kvalitete ne osjete se odmah (osim ako nije riječ o velikim poremećajima kvalitete, većem udjelu nečistoća i vode).

- Kod benzinskog goriva je usto važan i oktanski broj - svi suvremeni benzinski motori imaju kompresijski omjer 10:1 i viši, usto s turbopunjačem i za njih je znatno bolje koristiti skuplje 100-oktansko gorivo. Štiti motor od opasnog detonantnog izgaranja, a usto smanjuje potrošnju goriva za 1 do 2 posto, što kompenzira višu cijenu - navodi.

Stručnjak dodaje da su vitalni dijelovi motora, poput visokotlačnih brizgaljki, turbopunjača, pročistača krutih čestica (dizelskog DPF i benzinskog GPF) projektirani za izdržati 250.000 km.

- Kod nas se to često događa nakon 100.000 km, ponekad i ranije. A samo jedna brizgaljka goriva stoji 2.500 do 4.000 kn, turbopunjač 10.000 do 20.000 kn, DPF 8.000 do 12.000 kn. U porastu je biznis servisa koji čiste DPF, premda u razvijenijim zemljama to nije potrebno, a servisnim protokolom suvremenih automobila nije ni predviđeno (jedino izmjena) - navodi.

Problem je kod nas riješen, smatra, jer su premium goriva na hrvatskim crpkama nudila ono što je na bogatijim tržištima standard.

- A standard bi se, slikovito, mogao usporediti s 'budget' proizvodima - čokoladom s manjim udjelom kakaoa, ribljim konzervama s manje ribe, mesnim okruglicama s manje mesa, praškom za rublje s manje najvažnije i najskuplje supstance. Tako je, budimo realni i s gorivom.

Država je, umjesto smanjenja trošarina i poreza, pribjegla smanjenju trgovačkih marži. Pritom je, uvođenjem jedinstvenog ograničenja cijene, za benzinsko, odnosno dizelsko gorivo, poništila važne efekte, odnosno koristi premium goriva. Naravno da će distributeri sada prestati nuditi kvalitetnije i skuplje premium gorivo, odnosno plasirat će samo onu količinu koju ne mogu skladištiti, kako bi pričekali ukidanje ove odredbe. A vlasnici najsofisticiranijih, dakle i specifično najopterećenijih, moći će kupovati samo osnovno gorivo, čiju kvalitetu odavno nitko nije kontrolirao - smatra stručnjak.

Ističe da će na gubitku biti svi.

- Na gubitku će biti svi, jer je ova odluka Vlade protivna stručnim, ekonomskim i tehničkim kriterijima te je u funkciji političkog marketinga. Eto, Vlada vodi računa o interesima građana, odnosno vlasnika automobila… Zbog toga su nužne sljedeće mjere:

1. Kratkoročno: omogućiti distributerima da uz obično gorivo po ograničenoj cijeni nude i premium gorivo po tržišnim uvjetima, čak i po cijenu manjka ponude običnog goriva.

2. Dugoročno: trošarinu goriva mijenjati ovisno o socijalnim, gospodarskim i turističkim prilikama. Nije nam u interesu da naši građani odlaze tankirati u istočna susjedstva, a itekako nam je nacionalni interes, kao dominantno cestovnoj turističkoj destinaciji, turiste privlačiti i za nekoliko postotaka nižom cijenom goriva nego u turističkom okruženju - zaključuje Marušić.

Moja reakcija na članak je...
Ljubav
0
Haha
0
Nice
0
What?
0
Laž
0
Sad
0
Mad
0
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
Sveti Nikola stiže u Podstranu: Blagdansko druženje za djecu ove subote na Portu
3
min
Sveti Nikola stiže u Podstranu: Blagdansko druženje za djecu ove subote na Portu
Čudo od djeteta: Trogodišnjak dobio službeni FIDE rejting
17
min
Čudo od djeteta: Trogodišnjak dobio službeni FIDE rejting
Na posljednji počinak ispraćen Mirko Perković Poky
37
min
Na posljednji počinak ispraćen Mirko Perković Poky
Ususret blagdanu Svetog Nikole, na komiškoj rivi spremaju se tradicionalne viške gastro delicije
52
min
Ususret blagdanu Svetog Nikole, na komiškoj rivi spremaju se tradicionalne viške gastro delicije
Sutra se igra utakmica visokog rizika, policija izdala niz upozorenja - evo kako se navijači Hajduka moraju ponašati
1
sat
Sutra se igra utakmica visokog rizika, policija izdala niz upozorenja - evo kako se navijači Hajduka moraju ponašati
NAJČITANIJE VIJESTI
  • Radujte se, narodi. Gotovo je s kišom, sljedećih deset dana bez hladnoće, bez oborina, bez vjetra
    Radujte se, narodi. Gotovo je s kišom, sljedećih deset dana bez hladnoće, bez oborina, bez vjetra
    5. prosinca 2025. 01:34
  • Sin političarke iz Dalmacije pretukao oca, htio je da mu prepiše dio kuće
    Sin političarke iz Dalmacije pretukao oca, htio je da mu prepiše dio kuće
    5. prosinca 2025. 14:19
  • Ovo je presudno za buću brzu cestu prema Omišu: Osigurana sredstva za dovršetak ključne dionice brze ceste Mravince–TTTS
    Ovo je presudno za buću brzu cestu prema Omišu: Osigurana sredstva za dovršetak ključne dionice brze ceste Mravince–TTTS
    5. prosinca 2025. 01:49
  • 'Procurila' nezgodna fotografija suca za derbi Hajduk-Dinamo: Navijači zabrinuti zbog moguće pristranosti
    'Procurila' nezgodna fotografija suca za derbi Hajduk-Dinamo: Navijači zabrinuti zbog moguće pristranosti
    4. prosinca 2025. 18:31
  • Anka Đikić o ozlijeđenom policajcu: "Spasio me od prijetnji, i toj osobi je htio pomoći"
    Anka Đikić o ozlijeđenom policajcu: "Spasio me od prijetnji, i toj osobi je htio pomoći"
    4. prosinca 2025. 21:16
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
© 2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.