Mišo Kovač je prošle nedjelje održao koncert za pamćenje na Starom placu.
Tisuće obožavatelja je zajedno s legendarnim glazbenikom pjevalo hitove koji su obilježili karijeru ovog Šibenčanina. No, i on će sam kazati da se u Splitu najbolje osjeća, a tome u prilog svjedoči da trenutno boravi u Strožancu, mjestu nadomak Splita.
Uz to što će se pamtiti sam koncert, ostat će zapisan i način na koji je Mišo stigao na staro Hajdukovo igralište - u Citroënu DS, u nas poznatom kao "žaba". Zašto baš "žaba"? Zato što je i on vozio. Kasnih sedamdesetih, preciznije 1977. godine, stari tip videonadzora, tj. s ponistre uočio je Mišu kako se s njom parkirao u Varošu na početak Križeve, ondašnje Ivančićeve. Vlasnik popularne "žabe" je Mihovil Lušić, 42-godišnji entuzijast i zaljubljenik u oldtimere.
"Oni su me pitali koliko bi koštalo iznajmljivanje auta, ali kako naplatiti legendarnom Miši Kovaču?"
Radi u tehnici Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu. Ranije je radio u škveru, a prije odlaska na kulturno polje tri godine je navigavao. S njim smo porazgovarali o suradnji s Mišom, ali i oldtimerima u Hrvatskoj.
- Guma se kod ovog auta mijenja najjednostavnije od svih auta na svitu. U sebi jedan kavalet koji se stavi ispod praga. Digne se na najveću razinu hidraulikom, stavi se kavalet i onda se spusti na njega, a kola se uvuku kao avion. Ima više tih upravljivih razina. Kad se ugasi nakon nekog vremena legne na nekih 5 centimetara od poda. Kad je upalite njoj se prvo digne prednji kraj, pa zadnji i dođe na osnovni nivo. Najudobnije je to auto svih vremena i sofisticirana je bila za ono vrime. Ljudi krivo misle da valja u okukama, al kako kome. Ima avionski ovjes, hidraulične kompenzatore koji su punjeni dušikom i uljem, prerađen da bi bio na žabi - rekao nam je ranije u razgovoru Lušić.
A evo kako je došlo do suradnje s Mišom.
- Kontaktirao me Mišin menadžer. Rekao je da Mišo želi na koncert doći u vozilo koje je nekad davno vozio. Pristao sam na tu suradnju i to sam napravio besplatno. To sam htio napraviti za Mišu. Oni su me pitali koliko bi koštalo iznajmljivanje auta, ali kako naplatiti legendarnom Miši Kovaču? Do mene su došli preko oldtimerskog kluba i zahvaljujući Draženu Bajraktareviću. Postoje popisi ljudi koji imaju ovakva auta - objasnio je.
"Reka mi je da je njemu Split sve, iako je Šibenčanin. On mu je sinonim za sve dobro"
S legendom hrvatske glazbe susreo se i prije koncerta.
- Prvo sam ga vozio na finale kupa na Poljud. Kada sam ga čekao, mislio sam da će doći čovjek s manje energije s obzirom na to da ima 81 godinu. No, doša je čovjek koji ne pada, koji je konstantan. Pokupio sam ga u Strožancu, a do Poljuda mi je pričao priče o svemu. O početcima karijere, o autu koje je nabavio u to vrijeme. Kada su svi kupovali popularne fiće, Mišo je kupio Citroen žabu, koja je u to vrijeme bila avion na cesti. Bila je 20 godina ispred sebe - kazuje Mihovil.
Naravno, teško će zaboraviti trenutke provedene s Mišom Kovačom.
- Cijeli taj susret ću pamtiti. Imam masu snimki i slika. Potpisao mi se na jedno posebno mjesto u Citroenu, a dali smo mu i pet longplejki, na koje je isto stavio autogram. To se ne događa baš svakome. Reka mi je da je njemu Split sve, iako je Šibenčanin. On mu je sinonim za sve dobro. I u svojoj starosti pjeva u svom Split. Svi ga obožavaju - otkriva nam.
O kultnoj "žabi": "Rekao sam sebi da ću ga i ja imati. Sa svojim 18 godina samo kupio prvu žabu"
U automobile se zaljubio još kao dijete.
- Imam još tri oldtimera. Svi su Citroeni. Moj pokojni barba je radio u Citroena u Parizu i kada sam bio dijete, ja bih ga čekao na prozoru i kada bi vidio žuta svjetla na vrhu ulice, znao sam da mi dolazi sve. Prvo rodbina i neki novi Citroen. Uvijek je dolazio s nekim novim modelom i mijenjao ih svake dvije godine. Rekao sam sebi da ću ga i ja imati. Sa svojim 18 godina samo kupio prvu žabu - prisjetio se.
Nažalost, oldtimeri nisu popularni u Hrvatskoj kao drugdje u svijetu.
- U Hrvatskoj nije još rođena ta svijest. Ljudi me pitaju da što će mi to. Iduće pitanje glasi je li to radim da bi zaradio na tome. Onda im kažem koliku plaću imam i koliko ulažem u ovo, onda ustanove da sam fanatik. Ima par entuzijasta. Oldtimeri nemaju mjesto koje bi trebali imati. Diljem svijeta možeš oldtimerom ući u centar grada, gdje je drugim vozilima zabranjeno. S ponosom gledaju na oldtimere. Oni ti još olakšaju tehnički pregled i registraciju. Rekao bih da su oldtimeri pokretna baština. Prikazuju svijest ljudi i stanje nekog vremena. Imali smo žabu, Mercedes, Fiate jer je bio malo bolji standard. U Bugarskoj i Rumunjskoj su bile Lade, Češkoj Škode. Ne možeš usporediti nijedan automobil s Citroenom žabom iz sedamdesetih. To treba čuvati kao sinonim jednog napretka u tom vremenu - govori nam.
"Splitska scena je broj jedan u Hrvatskoj"
Ipak, Split se ima čime ponositi.
- Prvi smo u Hrvatskoj imali oldtimerski klub. Splitska scena je broj jedan u Hrvatskoj. Mi smo prvi imali skup oldtimera. Međutim, pojavila se taština i klub se raspao na više njih. Razjedinjenost ne ide u prilog. Mi imamo sad neformalnu udrugu, koju smo nazvali Autari. Tu nas je 15-ak, svih mogućih stupnjeva školovanja. Svi smo isti. Provozamo se gradom, stanemo u luku, popijemo piće. Zafrkavamo se i uživamo - kaže.
I ima još jednu želju.
- Još jedno auto - zaključio je Lušić.