Kućanski aparati nekada su imali jako dug životni vijek. Nije bila rijetkost da ljudi kupe hladnjak ili perilicu rublja u vrijeme kad se ožene, skuće, dobiju djecu, a da taj isti aparat "doživi" i njihovu unučad. Da dobro ste pročitali, trajali su nekada frižideri i po 20-30 godina, a to se danas čini kao znanstvena fantastika. Naime, aparati se često kvare, a ljudi nerijetko kažu da traju- dok im vrijedi garancija.
Razgovarali smo s jednim serviserom kućanskih aparata što bi tome mogao biti razlog. I uvjerava nas da aparati nisu "tempirani" da "crknu" dan ili dva nakon garancije.
"Stvar je u tome što danas postoji milijun proizvođača i milijun modela. Prije je bilo i manje proizvođača i manje modela i prije su ti aparati bili dosta skuplji nego što su danas. A danas bi stranke htjele da imaju u ponudi razne boje, pa da svijetli, pa da lijepo izgleda, pa ovo, pa ono, i sve to naravno utječe na skupoću proizvoda, odnosno jeftinoću.
Materijal je bio kvalitetniji
Prije su bile i deblje stjenke perilica posuđa i bolja izolacija frižidera, ali je bila i veća potrošnja energije, a danas se ide uglavnom na to da je manja potrošnja i tako te neke stvari. Prije se zato trošilo više struje. Sve to utječe na proizvod. Evo primjer, prije su u hladnjacima bili plinovi koji su danas zabranjeni jer nisu ekološki, a da su bili kvalitetniji materijali, bili su, kad bi se to danas koristilo tako, onda bi ti kućanski aparati bili masu skupi. Dakle, nekada je materijal bilo kvalitetniji, pa su i sami aparati bili kvalitetniji", pojasnio nam je serviser.
Je li onda bolje kupiti skuplji ili jeftiniji uređaj, pitanje je?
"Najbolje je kupiti neku sredinu jer je tu najbolji omjer cijene i kvalitete. Uvijek kad kupiš onaj najskuplji, on vrijedi, to nije uopće sporno, ali si ga isto platio više nego što vrijedi, a ako kupiš najjeftiniji, sigurno je lošije kvalitete. Najbolje je uzeti neku sredinu. Naravno, uvijek ima iznimaka koje potvrđuju pravilo."
Zanimljivo je da se, recimo, godinama u Hrvatskoj prodaje lošija Nutella od one koja se može kupiti u Njemačkoj ili Italiji, i to svatko može ocijeniti ako proba taj proizvod kupljen u Hrvatskoj, Italiji ili Njemačkoj. Ali, kućanski aparati izgledaju svugdje jednako, teško ćemo, kao u banalnom primjeru s Nutellom (a to nije jedino na što se hrvatski potrošači žale) ocijeniti je li nešto na našem tržištu eventualno lošije kvalitete. Zato nas je zanimalo prodaju li se nama neki "lijevi" kućanski aparati.
Cjenovni razredi
"Recimo jedan poznati njemački proizvođač proizvodi npr. 100 aparata, 20 ih proizvodi npr. u Njemačkoj, 10 u Kini, 40 u Španjolskoj, 30 u Turskoj (ili tko zna koliko i gdje), ali za njemačko tržište je predviđen uglavnom skuplji cjenovni rang, no to ne znači da se tamo prodaju isključivo oni što se proizvode u Njemačkoj. Prodaju se recimo svi, a u Hrvatskoj će isto manje ljudi kupovati najskuplji cjenovni rang pa se mali postotak tih aparata koji se prodaju u Njemačkoj, nalazi u prodaji i u Hrvatskoj. Iako se uvijek i to može nabaviti ako netko želi platiti. Tako da nije to baš onako kako ljudi govore.
Znači, od 30 aparata koji se proizvedu u Njemačkoj, u hrvatskim dućanima može se naći njih recimo deset, isto tako i oni proizvedeni u Kini, njih na našem tržištu isto ima nekoliko modela. Tako su se na hrvatskom tržištu mogle naći i perilice proizvedene u Turskoj, koje su bile jeftine, no one nisu imale svoje mjesto u njemačkim dućanima iz jednostavnog razloga što se tamo prodaju- skuplji proizvodi. To ne znači da su ti proizvodi loši, samo je riječ o jeftinijem cjenovnom razredu koji je namijenjen nekom drugom tržišnom segmentu", pojašnjava nam.
Poslušajte savjet
Svaki proizvođač ima svoj neki model koji se pokazao kao jako loš. Trgovci najčešće znaju te informacije pa nije loše nekad poslušati njihov savjet. Naravno, takvi modeli se jako brzo izbace iz proizvodnje ili se kroz daljnju proizvodnju otklone njihovi nedostaci.
"Nažalost, dosta ljudi se vodi time šta ljepše izgleda, iako će neki poslušati savjet trgovca koji zna što se vraća, što se kvari, jesu li se ljudi žalili na neki problem i slično. Svakako je dobro poslušati savjet", zaključuje naš sugovornik.