Goleme požare koji su poharali priobalje posljednjih dana, osim hrabrih vatrogasaca na tlu, definitivno su spašavali i protupožarni zrakoplovi. Sigurno ste se puno puta zapitali onih nekoliko ključnih pitanja da steknete dojam, kako je iz njihove perspektive?
S Denisom Smajom, pilotom protupožarnog zrakoplova Airtractor AT-802 A Fire Boss razgovarala je ekipa portala Morski.hr.
Kako se čovjek odluči biti pilot protupožarnog zrakoplova?
U mojem slučaju meni to nije bilo ni na kraj pameti u početku. Želio sam postati vojni borbeni pilot, a prava želja javila se tamo negdje krajem srednje škole, iako sam o tome maštao od ranog djetinjstva. Nikad me nije zanimalo obično civilno letenje, već isključivo prava akcija, a što vojno letenje i jest. Međutim, ubrzo nakon završetka školovanja i raspoređivanja u Eskadrilu borbenih aviona u Zagreb, poslan sam na školovanje za nastavnika letenja u Zadar, gdje sam igrom slučaja ostao i raditi posao obuke mladih pilota. Zadar mi se jako svidio kao grad i nisam imao želju za povratkom u Zagreb. Krajem 2008. godine, zbog nabavke novih protupožarnih zrakoplova, pokazala se potreba za većim brojem pilota u Protupožarnoj eskadrili, a koja djeluje u sklopu 93. zrakoplovne baze u Zemuniku. Prihvatio sam izazov i danas mogu reći da mi je drago što sam dobioživotnu priliku za raditi ovakav posao. Što sam tražio, to sam na kraju idobio, pravu akciju svake godine.
Ako ste pilot Airtractora… možete li svejedno pilotirati kanaderom ili se to ipak nešto razlikuje?
Tako je, pilot sam Airtractora AT-802 te ne mogu trenutno pilotirati kanaderom jer nemam završenu preobuku za taj tip zrakoplova. U početku, prilikom dolaska u Protupožarnu eskadrilu, nas se predodređuje za preobuku na samo jedan tip aviona, nakon čega slijedi preobuka do te faze da možeš samostalno letjeti na požare. Nakon što se stekne određen broj sati letenja te određeno iskustvo, slijede napredne obuke kao što su obuke za nastavnika letenja i probnog pilota, što sam osobno i završio na mojem tipu aviona.
Kasnije postoji mogućnost, što se često i događa, da dođe do promjene tipa aviona sa Air-tractora na Canadair i obrnuto, ali je u tom slučaju opet potrebna preobuka za novi tip. U tom slučaju, ako dođe do tranzicije tipa, to nije nešto što je sporo i prezahtjevno za naše pilote jer se radi o sličnom načinu letenja. Neki naši iskusniji piloti u eskadrili imaju završene preobuke za jedan i drugi tip aviona te mogu letjeti na oba tipa ako su u trenaži, ali se zbog sigunosti letenja izbjegava letjeti na dva različita tipa aviona u jednoj PP sezoni.
Kad ne mogu obuzdati vatru, zapovjednici zemaljskih snaga na terenu često zovu kanadere u pomoć. Hajdemo razriješiti tu enigmu air tractora; koliko je drugačiji, više ili manje funkcionalan i za što se koji tip zrakoplova koristi?
Da, često se dogodi da se nas “zaboravi” u komunikaciji, i od strane javnosti i od strane vatrogasaca. Svi su navikli koristiti izraz “kanader” kad govore o protupožarnim zrakoplovima. Puno ljudi ni ne zna da Airtractori postoje, kao i za naše helikoptere Mi-8 koje također koristimo za gašenje požara i prijevoz vatrogasaca. Mediji nas često ispuste u svojem izvještavanju, pa je možda to razlog što obični ljudi ne znaju da mi postojimo, iako se u zadnje vrijeme situacija popravila. Isto tako, često se u medijima zaboravlja i na ljude koji danonoćno održavaju naše zrakoplove.
Iskreno, osobno nisam opterećen time nimalo, ali bi svakako bilo korektno spomenuti sve ljude koji svake sezone ulažu svoje nadljudske napore u svrhu obrane imovine i ljudi. Što se tiče vatrogasaca, u počecima su se zvali na intervencije samo kanaderi jer su vatrogasci bili vrlo skeptični prema zrakoplovu koji nosi pola vodene bombe u odnosu na kanader. Međutim, svojim radom i efikašnošću uspjeli smo razbiti te predrasude te se i tu situacija izuzetno popravila, pa nas se sad može vidjeti na gotovo svim požarištima.
Cijeli intervju možete pročitati OVDJE.