Prošetali smo po Kriljanskom portu i naletjeli na kapetana Antu Rakuljića, predsjednika udruženja malih brodara pri HGK brodara Hrvatske, uvijek aktivan i spreman za nove informacije za brodare. Pitamo ga kakve su novosti.
- Optimisti smo, ali situacija i sami znate nije baš dobra, korona još traje, mi smo mislili da će ova godina krenuti malo bolje... trebali smo već biti na moru, međutim većina brodova je privezana u portu i očekujemo neke dobre vijesti u narednih nekoliko dana, tjedana. Nadamo se da ćemo što prije krenuti.
Optimistični su i savjeti ministrice turizma Nikoline Brnjac koja je rekla kako će u slučaju dobrog bookinga vaše flotile, biti besplatna testiranja. Kako to komentirate?
- Da, čuo sam i ja preko medija ministricu turizma. Testovi će biti sufinancirani od strane institucija. U kontaktu smo s gospodarskom komorom i ministarstvom turizma te očekujemo taj pismeni dopis da možemo obavijestiti naše goste, turoperatore i agencije.
Firma ID Riva Tours, prošle je godine radila booking za brodove iz Krila Jesenice i koja je za razliku od drugih uspjela o napuniti brodove?
- ID Riva Tours je jedna od naših najvećih agencija, ali tu moramo spomenuti i agencije Katarina Line sa preko 60 brodova u charteru, Sail Croatia, Ambasador, Atlas. Ovo su neke od glavnih agencije koje bukiraju naše brodove. U stalnom smo kontaktu, usko surađujemo, nadamo se pozitivnim odjecima kretanja turističke sezone.
Poznati ste u Krilu po brodovima koji prvi isplovljavaju, a zadnji se vraćaju, imali ste goste iz Skandinavskih zemalja, iz Engleske visoke platežne moći... što je sa vašim bookingom?
- Da istina, to je bilo prije ove nesretne korone, mi smo isplovljavali 1.travnja, a završavali krajem listopada. Gosti iz UK, starija klijentela koja je veće platežne moći, bili smo jako dobro došli u svim našim malim mjestima koja su inače prazna, u tim mjestima noćimo i obogaćujemo ponudu odnosno broj gostiju tijekom naših dolazaka.
Koliko brodara ovdje u Krilu Jesenice i Bajnicama ima brodova sve skupa, kakve su poruke?
- Pa ja bih iskoristio priliku i spomenuo neke podatke. Mi smo nedavno napravili stručnu studiju koliko mali brodari doprinose Republici Hrvatskoj. Ta studija je bila jako ozbiljna i rađena je od jedne stručne firme "Moneo" koja s nama usko surađuje. Šest mjeseci se radila, došli smo do fascinantnih brojki. Imamo 442 plovila koja su u našem vlasništvu. Govorimo na području cijelog Jadrana, mi smo udruženje turističkih brodara koja obuhvaćaju tri pod kategorije; brodovi za višednevna krstarenja, brodovi za jednodnevne izlete, brodovi yahte sa profesionalnom posadom, tu su i Guleti. U zadnje vrijeme krećemo i u tom smjeru, pozitivna vijest je kriljanski brod Aixaia koji je preplovio Atlantik išao je na Karibe raditi charter. Ova priča i tradicija se nastavlja i vjerujemo da će i dalje biti pozitivno. Radili smo godišnje 20 brodova, luksuzne brodove koji su rađeni u Vranjicu, brodogradilištu Radež na otoku Korčuli gdje su tamo napravili skoro 40 do 50 naših brodova. Trenutno nema narudžbi zbog novonastale situacije, ali nadamo se boljem.
Kakva je suradnja sa Županijskom Lučkom upravom. Što je s vašim planovima i projektima?
- Usko surađujemo s Županijskom Lučkom upravom, te ovim putem pozdravljamo gospodina Domagoja Marojevića i Županiju koji apsolutno stoje uz nas. Baš smo ovu studiju htjeli napraviti da pismeno i dokumentirano pokažemo koliko doprinosimo RH pa bi iskoristio priliku da kažem da smo u 2019. godini 2,4 milijarde kuna godišnje bruto prometa naše industrije, 226 miliona kuna uplaćenih poreza i obveznih doprinosa. Imamo 2.650 zaposlenih, 15 novogradnji prosječno godišnje radili i naše novogradnje su bile u vrijednosti 2,5 do 3 mil. eura po plovilu, pomnoženo sa 15 iznosi 45 mil.eura, 78% ukupne BRT malih brodara RH čine brodovi za kružna putovanja, znači od ove tri grupacije mi smo 78% i 95% su inozemni gosti. S time bih rekao ukupnom broju brodova Krilo Jesenice i Bajnice spada 80% plovila ukupnih u RH.
Što je sa Portom? Kakvi su planovi i projekti? Može li se zadovoljiti sve?
- Pazite, ovo naše širenje sve smo u studiju prikazali i to je bilo sve u skladu s planovima Ministarstva mora i RH znači, mi se nismo stihijski širili kako neki govore to je bilo sve u suradnji sa Ministarstvom mora i ovim putem se zahvaljujem kapetanu Mariju Babiću koji je prvi pokrenuo i prihvatio naše ideje naše Udruge u širenju flote koja je krenula 2005. godine. Evo već 15 godina smo izgradili ovu flotu i modernizirali, ali na žalost infraksturtura nije pratila ove naše projekte i širenje tako da sada tu imamo ogromne probleme tijekom turističke sezone kad naši brodovi dolaze u ta mala mjesta, u naše luke tijekom svojih krstarenja, a najviše tijekom zimskog perioda. Kao što sami možete vidjeti ovdje u luci Krilo Jesenice, trenutno je vezano 120 brodova kao kutija šibica, sve natrpano i u luci Bajnice jednostavno nemamo kapaciteta i očekujemo da se počne uređivati luka Krilo. Voljeli bismo saznati da je ta lokacijska i građevinska dozvola odobrena i da bageri krenu sa uređenjem luke.
Projekt za luku Bajnice je u izradi i imamo sad plan izgradnje nacrta nove luke Krilo koja bi zapravo bila perjanica ne samo naše općine, Županije već i cijele Hrvatske. Tu bismo u budućnosti planirali raditi ukrcaj i iskrcaj gostiju tako da rasteretimo splitsku luku, jednu od najopterećenijih luka na Sredozemlju, sve u skladu i planu s našom Županijom i s Ministarstvom mora.
Upravo smo jučer poslali dopis premijeru da nas primi (predstavnike Udruge), znamo da je opterećen svim nedaćama, ali da počnemo pričati ne samo o pomoći našim brodarima tijekom ove korona krize i iskorištenju nekih europskih fondova, već da i pripremimo svu moguću dokumentaciju za izgradnju i uređenje ovih naših luka.