Je li vam jutro nezamislivo bez šalice kave? A što ako vam kažemo da postoji kava koja, osim što vas budi, istovremeno podupire vaš fokus, izdržljivost i otpornost tijela, sve to zahvaljujući gljivama?
Upravo na toj ideji nastao je Mushroom Cups, inovativni brend funkcionalnih napitaka iz Solina koji je spojio organsku arabica kavu s moćnim ekstraktima ljekovitih gljiva. Iza brenda stoji bivši profesionalni sportaš, a iza njega sedam godina predanog rada, pomno biranih sastojaka i širenja na međunarodna tržišta. Danas se njegovi proizvodi piju od Hrvatske do Amerike, Španjolske, Češke i dalje, a priča je tek počela.
Iz osobne potrebe do globalnog brenda
Razgovarali smo sa Stipom Režićem, osnivačem Mushroom Cupsa, koji nam je otkrio kako je iz osobne potrebe za zdravijom alternativom klasičnoj kavi nastala ideja koja je prerasla u globalni brend.
„Ideja za Mushroom Cups nastala je iz vrlo osobne potrebe – tražio sam prirodni način da podignem razinu energije i fokusa, bez nuspojava koje sam osjećao kod klasične kave, poput nervoze i pada energije.
Budući da su mi gljive već pomogle kao sportašu koji je tražio prirodan način za podizanje energije i snage, krenuo sam u tom smjeru i stvari su se polako posložile na svoje mjesto.
Ideja je bila napraviti sinergiju gljiva s kavom kako bi onaj dobri nalet motivacije i energije trajao i po 5, 6 sati a ne samo pola sata ili sat kao što je to slučaj sa običnom kavom“, govori nam na početku.
Gljive koje mijenjaju perspektivu
Stipu je najviše fascinirala povijest i kompleksnost gljiva, a prijelomni trenutak se dogodio kada su gljive pomogle njegovom ocu u trenucima kada je medicina zakazala.
„Iskreno, najviše me oduševila njihova povijest i svestranost. Gljive se koriste u tradicionalnoj medicini već tisućama godina, a moderne studije potvrđuju njihova adaptogena i neuroprotektivna svojstva. Lion’s mane, na primjer, ima potencijal za poticanje rasta neurona(što se donedavno smatralo nemoguće), dok cordyceps pomaže s energijom i izdržljivošću. Fascinirala me ideja da nešto iz prirode može imati toliko kompleksnih pozitivnih učinaka na tijelo i um.
Najveća fasciniranost je nastupila kada je ekstrakt gljiva pomogao mom ocu kada su sve druge metode liječenja zakazale i kada se za njega mislilo da je beznadan slučaj.
„Iskreno, najviše me oduševila njihova povijest i svestranost. Gljive se koriste u tradicionalnoj medicini već tisućama godina, a moderne studije potvrđuju njihova adaptogena i neuroprotektivna svojstva. Lion’s mane, na primjer, ima potencijal za poticanje rasta neurona(što se donedavno smatralo nemoguće), dok cordyceps pomaže s energijom i izdržljivošću. Fascinirala me ideja da nešto iz prirode može imati toliko kompleksnih pozitivnih učinaka na tijelo i um.
Najveća fasciniranost je nastupila kada je ekstrakt gljiva pomogao mom ocu kada su sve druge metode liječenja zakazale i kada se za njega mislilo da je beznadan slučaj“, otkriva nam mladi Solinjanin.
Za razliku od klasične kave ili dodataka prehrani u kapsulama, Mushroom Cups proizvodi zamišljeni su kao jutarnji ritual, odnosno funkcionalni napitak koji pruža energiju, ali i užitak u okusu.
„Mushroom Cups nudi funkcionalne napitke koji kombiniraju premium organsku arabica kavu s ekstraktima ljekovitih gljiva. Za razliku od klasične kave, naši proizvodi pružaju dugotrajniju i stabilniju energiju, bez „crasha“ i nervoze. Ujedno, za razliku od dodataka prehrani u kapsulama, naši su proizvodi osmišljeni kao ritual, nešto što se pije s užitkom, svakog jutra. Spoj funkcionalnosti i okusa je ono što nas čini drugačijima“, priča nam Stipe Režić.
Moć gljiva u svakoj šalici
U srži svakog napitka Mushroom Cupsa nalaze se pažljivo odabrane vrste funkcionalnih gljiva, svaka sa specifičnim i znanstveno potvrđenim djelovanjem. Najčešće koriste:
- Lion’s mane – poznat po učinku na mozak i fokus.
- Cordyceps – pomaže kod energije i izdržljivost
- Reishi – umiruje i potpomaže probavu.
- Lisičarke – nutritivna bomba.
„Birali smo ih prema znanstvenim dokazima i korisničkom feedbacku. Cilj je bio stvoriti konkretan učinak, ali i ugodan okus“, kazuje nam Stipe.
Od gljive do šalice kave
Zanimalo nas je kako izgleda proces proizvodnje.
„Sve počinje s pažljivo biranim uzgajivačima sa organskim certifikatom, te profesionalnim beračima gljiva. Gljive se zatim suše i ekstrahiraju (dvostrukom ekstrakcijom) kako bismo iz njih izvukli maksimalnu količinu aktivnih spojeva. Taj ekstrakt se potom mikronizira u prah, koji se miješa s instant arabica kavom. Sve se pakira u vrećice koje korisnik može jednostavno pripremiti kao instant napitak.
U proizvodnji ne koristimo apsolutno nikakve aditive, konzervanse, šećere ili slično. Isključivo gljive i kava (ili kakao)“, opisuje naš sugovornik.
Lokalna podrška
Iako većina funkcionalnih gljiva koje koristi Mushroom Cups nije dostupna kroz domaći uzgoj, brend ipak njeguje suradnju s hrvatskim certificiranim beračima.
„S uzgajivačima ne surađujemo jer su u Hrvatskoj rijetki za vrste koje nama trebaju, no, otkupljujemo lisičarke od certificiranih domaćih berača“, ističe Stipe.
Kad je riječ o ljudima koji stoje iza brenda, Mushroom Cups danas broji sedam članova u tzv. core timu, uz širi krug vanjskih suradnika i partnera. Budući da je riječ o brendu prisutnom na globalnom tržištu, tim pokriva sve ključne segmente – od proizvodnje i dizajna do e-commercea, distribucije i međunarodne komunikacije.
Strano tržište traži autentičnu priču
Razvijati proizvod koji izlazi iz okvira uobičajenog znači suočiti se s brojnim izazovima, posebno u fazi plasiranja na tržište.
„Najveći izazovi bili su edukacija tržišta i izgradnja povjerenja u proizvod koji „nije baš tipičan“. Drugi veliki izazov bio je skaliranje proizvodnje uz zadržavanje kvalitete, kako rasti, a ostati vjeran vrijednostima“, kaže osnivač brenda Mushroom Cups.
Plasirati funkcionalni napitak s gljivama na inozemna tržišta nije jednostavan zadatak, kaže nam Stipe, no uz dobru strategiju itekako je izvedivo.
„Strana tržišta traže puno više od kvalitetnog proizvoda. Potreban je snažan branding, jasno pozicioniranje i autentična priča“, poručuje.
Kako navodi, ključ diferencijacije bio je u cjelokupnom korisničkom iskustvu od okusa i funkcionalnosti do dizajna ambalaže i vizualne komunikacije.
„Na Amazonu je primjerice konkurencija brutalna, ali ako imate dobar proizvod i autentičnu priču – imate šansu“, smatra Stipe Režić.
Mushroom Cups ne staje na kavi, sljedeći korak je, otkriva nam Režić, proširenje linije funkcionalnih napitaka.
„Za nekih mjesec dana izbacujemo čaj sa Đumbirom i gljivom Reishi za povrat snage i podršku probavi nakon ručka, te kakao sa gljivama Junior. U budućnosti će sigurno biti još više raznovrsnih proizvoda, jer carstvo gljiva pruža toliko toga da ne možete niti zamisliti.
Također radimo na ulasku na nova tržišta, trenutno su u fokusu Češka, Slovačka i Slovenija“, kazuje nam.
Solin ostaje baza
Iako brend sve snažnije posluje na međunarodnom tržištu, Solin ostaje i dalje njegovo središte.
„Solin ostaje baza – tu je sve počelo i tu su ljudi koji vjeruju u našu priču. No, za dio logistike i distribucije sve više koristimo partnere diljem EU, radi brže isporuke i nižih troškova“, navodi Režić.
Na pitanje što ga najviše motivira u svakodnevnom radu, Stipe je bez dileme kazao „zadovolji kupci“.
„Reakcije ljudi i kontinuirano osjećaj rasta i progresa. Često dobijamo poruke od umornih mama koje je naša kava preporodila ili ljudi koji zbog probavnih poteškoća godinama nisu smjeli piti kavu ali naša im paše.
Čitanje takvih komentara te svaki dan iznova napuni željom da radiš još više i bolje.
Međutim moj najveći motivator je naš rast i napredak, odnosno vidjeti da smo svakim danom malo bolji nego jučer“, istaknuo je.
Bez vlastite kave – ni dana
Za osnivača Mushroom Cupsa, dan bez njihove kave jednostavno ne postoji.
„Imam osjetljivu probavu i to je jedina kava koju moj um i želudac toleriraju. Radni dan mi je dosta raznolik, od sastanaka i strategije do komunikacije s partnerima i rada na marketinškim kampanjama. Trudim se uvijek ostaviti vrijeme za obitelj i trening, mada je balans, moram priznati, problematičan“, govori Stipe.
Od sportaša do poduzetnika
Stipe Režić je diplomirao računarstvo na splitskom Fakultetu elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje (FESB), a prije ulaska u svijet poduzetništva bio je i član hrvatske košarkaške reprezentacije. Spoj tehničkog znanja, sportske discipline i osobne strasti prema zdravlju i prirodnim rješenjima pokazao se idealnom kombinacijom za razvoj inovativnog brenda.
„Košarka me naučila disciplini, radu u timu i upornosti. Sve to mi je jako pomoglo u poduzetništvu. Prelazak je bio prirodan, htio sam raditi nešto svoje, nešto s dubljim smislom“, priča nam.
Za mlade koji razmišljaju o pokretanju vlastitog posla, ima jednostavan savjet.
„Ne čekajte 'idealni trenutak', jer on ne postoji. I okružite se ljudima koji znaju više od vas, to ubrzava rast“, poručuje Režić.
Kako izgledaju početci poduzetništva?
„Neizvjesnost je stalna, ali naučiš živjeti s njom“, iskreno priznaje naš sugovornik.
Početničke faze najčešće ne dolaze s jasnim uputama već se odluke moraju donositi brzo, često bez svih potrebnih informacija.
„Neizvjesnost je stalna, ali naučiš živjeti s njom. Najteže je bilo donositi odluke kada nemaš sve informacije, ali svejedno moraš djelovati. Bojiš se da ćeš spaliti novac ili napraviti nekakvu glupu grešku koja samo tebi nije očita. S vremenom znanje naraste i naučiš vjerovati intuiciji koja postaje sve preciznija“, kazuje nam Stipe.
Gdje se sve mogu kupiti vaši proizvodi?
Proizvodi Mushroom Cupsa najprije su osvojili online kupce, a i danas se najveći dio prodaje odvija putem službenog web shopa: mushroomcups.com/hr. Osim toga, brend je prisutan i na Amazonu, gdje su dostupni kupcima u SAD-u i Ujedinjenom Kraljevstvu.
Na domaćem tržištu, Mushroom Cups proizvodi mogu se pronaći u odabranim trgovinama zdrave hrane te u ljekarnama koje u ponudi imaju funkcionalne dodatke prehrani. Tako brend uspješno balansira između digitalnog kanala i fizičke prisutnosti, u Hrvatskoj i svijetu.



