Crni petak ili Black Friday nekada se spominjao samo kao lijep običaj na sasvim drugom kraju kugle zemaljske - u Sjedinjenim američkim državama. Gledali smo slike Amerikanaca kako cijelu noć dežuraju ispred trgovine ne bi li prvi bili unutra i iskoristili sve blagodati jeftine kupnje. A onda kad se vrata trgovine otvore - stampedo. Nahrupe unutra poput divljeg krda i grabe sve redom. Ne treba nas to čuditi, jer zaista sve bude puno puno povoljnije.
Kako mi sve preuzimamo od zapada, i taj je običaj došao kod nas. Više manje sve trgovine nude pogodnosti, no baš kako smo mi miljama udaljeni od Amerike, tako su i naši popusti daleko od njihovih.
Bombardiraju nas već danima s radija, televizije i novina, pozivaju da se odazovemo i krenemo u shopping baš na Crni petak. Neki imaju i cijeli "crni vikend", ako ne i tjedan. No, popusti se nekako stidljivo dijele - do 50 posto, do 70 posto, 30 posto na drugi komad, 20 posto na kupovinu iznad 200 kuna, toliko i toliko posto na određene artikle. Nikako doživjeti da izbace ono "do", jer čim vidite izraz "do 70 posto" budite sigurni da će biti svega - 10, 20, 30 posto popusta,.,. no vrlo malo ili nimalo proizvoda sniženih 70 posto.
I tako će u petak sve ceste do splitskih trgovačkih centara biti zakrčene, živci će skakati zbog nemogućnosti pronalaska parkirnog mjesta, čekat će se u redovima na kasama, a ako treba odjeća se neće ni probavati.
Online opasnosti
U redu, ne moramo čak ni ići u gužvu, možemo sve fino odraditi online. Brojne online trgovine nude razne pogodnosti, a nesretna korona nas je "navukla" na takav način kupovine, koliko god zamki on skrivao. Upravo na te zamke nedavno je upozorila policija.
Evo što kažu iz policije.
Ovom prilikom upozoravamo građane da budu oprezni prilikom kupovine na internetu.
Što možete učiniti?
- koristite online trgovine iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije, kada je moguće – veće su šanse da možete riješiti moguće probleme
- potrudite se i istražite - provjerite recenzije drugih kupaca prije same kupnje
- koristite kartice - imate bolje šanse za povrat novca
- plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge plaćanja
- plaćajte samo kada ste spojeni na sigurnu internetsku vezu – izbjegavajte besplatni ili otvoreni javni WiFi
- plaćajte samo na sigurnom uređaju - ažurirajte redovno operativni sustav i sigurnosni softver
- primili ste oglas kojim ste obaviješteni da ste osvojili nagradu - dobro razmislite, možda osvojite zlonamjerni softver
ako proizvod ne stigne, kontaktirajte prodavača - ako ne odgovara, obratite se svojoj banci
čuvajte se oglasa i internetskih stranica koje nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode - ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, nije istinito!
Vjerodostojnost internetske domene putem koje namjeravate obaviti online kupovinu možete provjeriti OVDJE, dok na poveznici možete doznati više o kampanji EUROPOL-a, koja je usmjerena na elektroničke trgovce, pomažući im u boljem prepoznavanju prijevara na njihovim platformama i osnažujući ih da poduzmu korake kako bi zaštitili svoje poslovanje i kupce od napada.
"Ne preferiram kupnju u shopping centrima"
"Ludilo koje vlada oko Black Friday je isključivo zbog marketinških promocija, a ne zbog isplativih popusta. Svake godine pratim određene brendove i činjenica je da mnogi zavaravaju kupce. U nekoliko navrata sam se i sama uvjerila u to. Ne preferiram kupnju u shopping centrima zbog velikih gužvi, a u konačnici ne pronađeš ništa. Iako moram priznati da taj dan 'trpam košarice' više nego inače. Međutim, zna se dogoditi da u trenutku zaključivanja narudžbe proizvodi budu rasprodani, posebice kod popularnih aplikacija poput Zare ili About you.
Prošle godine sam doživjela neugodno iskustvo kada sam vidjela proizvod snižen 20 posto i kupila ga, a nekoliko dana nakon, u fizičkog trgovini taj je popust imao tu istu cijenu kao redovnu. Znači povećali su cijenu za Black Friday, kao snizili ga 20 posto, što je zapravo bila njegova redovna cijena. Brendovi manipuliraju cijenama posebice u vrijeme velikih popusta i treba obratiti pažnju na to. Također, popusti su beznačajni, 20 do 30 posto kao što imaju i stalno, ništa novo i nikakva posebna ponuda za Blcak Friday. Ove godine ne namjeravam ništa kupovati, osim električnih uređaja ili kućanskih aparata koji nisu toliko često na popustu, pa se ipak isplati", kaže nam mlada Splićanka.
Nestalo za pet minuta
Upitali smo još jednu sugrađanku kupuje li inače kada je Black Friday. Evo što nam je kazala.
"I prije nego je došao uopće Crni petak ja sam već obavila 'crni' shopping. Kupovinu sam obavila online, a posjetila sam popularnu stranicu odjeće i obuće, dječje web stranice, web stranice ljekarni, drogerija, parfumerija i knjižara.
Najbolji ulov u Crnome tjednu su bile tenisice koje su snižene čak 70 posto te sam odmah kupila jedne sinu i jedne suprugu. Doslovno u roku od pet minuta od objave svi brojevi su bili rasprodani. Uspjela sam kupiti i nešto igračaka za nadolazeće blagdane po 30 – 40 posto nižim cijenama, a čak sam imala dobar ulov i u jednoj ljekarni gdje sam kupila preparate za lice koje inače koristim uz uštedu od gotovo 300 kuna plus sto sam dobila hrpu malih putnih uzoraka", kaže nam sugovornica te nastavlja:
"Obzirom da mi stariji sin jako voli čitati bacila sam oko i na teen literaturu u online knjižarama. Popusti su pretežno bili 15-20 posto pa sam kupila samo jednu knjigu.
Što se tiče fizičkih trgovina, malo sam prošvrljala splitskim centrima i moram vam reći da su popusti nikakvi, reklamiraju popuste za Black Friday ili Black week, a to su popusti od 10 do plafon 30 posto na koje se može naletjeti i inače", zaključuje svoju priču ova mlada majka.