Već smo nekoliko puta pisali i upozoravali na cijeli niz prevara kojima lopovi varaju ljude koristeći ljudsku naivnost, lakovjernost pa i očaj da bi im uzeli novac. Uglavnom su usmjereni prema starijim osoba, a najčešće metode kojima se koriste su lažno predstavljanje.
Uglavnom radi o prevarantima koji se lažno predstavljaju kao djelatnici banke, maserke ili policijski službenici, Telekomunikacijski operateri te iskorištavaju nemoć i neznanje starijih osoba.
I tako dok jedna osoba 'obrađuje' žrtvu, druga pretražuje stan i traži novac i nakit iz stana. Do svojih žrtava prevaranti također dolaze lažno se predstavljajući telefonom kao zaposlenici banaka, uvjeravajući žrtvu da su se pojavile lažne novčanice ili im je istekao rok, te da će doći na njihovu adresu kako bi preuzeli novac, koji će im nakon provjere i vratiti.
Druga mogućnost je da počinitelji nazovu i kažu osobi koja je bila u banci da je nešto zaboravila potpisati i da će im službenici donijeti u stan papire koje je potrebno potpisati – kada počinitelji uđu u stan starije osobe jedan odvlači pozornost osobe, a drugi po stanu traži vrijednosti i krade ih.
[Plavo]Važno je napomenuti da banke od vas nikada neće tražiti sljedeće stvari:
- PIN-ove
- Kartice
- Gotovinu
- Nagovarati vas da kupujete skupe proizvode
- Nagovarati vas da prebacujete novac na druge račune
U slučaju da naletite na neku od ovih stvari, savjetuju da odmah prekinete poziv. Nakon što provjerite da je poziv zaista prekinut, nazovite i banku i policiju i prijavite cijeli slučaj. Poželjno je poziv obaviti s drugog telefona (ne onog s kojim vas je prevarant kontaktirao), jer prevaranti često ostavljaju liniju otvorenom kako bi vas spriječili u zvanju te čak proizvode zvukove biranja brojeva kako biste mislili da je vaša linija slobodna.[KRAJ]
Prevaranti se koriste raznim metodama
Prevaranti obmanjuju žrtve i lažno predstavljajući se kao službene osobe, primjerice navode da su djelatnici mirovinskog ili zdravstvenog, policijski službenici, djelatnici elektre, plinare, kako bi ušli u stan, a onda dok jedan od njih zadržava pozornost starije osobe, drugi po stanu traži vrijednosti i krade ih.
Još jedan oblik kojim se korist da prevare građane su prodaja različitih usluga i pogodnosti kao što su uređaji za masažu, detoksikaciji, posuđe i sl. Uglavnom starije osobe u najboljoj vjeri pristaju na suradnju i razgovor, te dozvoljavaju nepoznatim osobama ulazak u kuću, a ubrzo nakon toga shvate da su prevareni za novac ili da im nedostaju dragocjenosti iz kuće.
Također, počinitelji glume slabost, bolest, nesvjestice, mole žrtve za telefonski poziv i pomoć u nevolji, a kada im žrtve, naivno vjerujući da čine dobro, otvore vrata svoga doma, iskoriste priliku i kradu.
A tu su i ugovori za teleoperatere. Djelatnici tvrtki nude starijim osobama na potpis novi ili promjenu staroga Ugovora uvjeravajući ih da je nova opcija povoljnija iako to nije.
„U razmaku od samo nekoliko dana smo dobili odvojene posjete ljudi iz dvije firme“
No, ipak, ako se osvrnemo na ovaj posljednji slučaj prevare, teško je razlikovati prevaru od pravih "door to door" agenta. Najnoviji takav slučaj ispričao nam je Splićanin Matej (35) kada se ispostavilo da je zapravo bezrazložno 'pobjesnio'.
„U razmaku od samo nekoliko dana smo dobili odvojene posjete ljudi iz dvije firme (Telemach i T-com) vezano za telekomunikacijske usluge.
Razlog posjeta je dovođenje nove optike na lokaciju i shodno tome djelatnici tih firmi su se odlučili ponuditi nove usluge stanarima i tu nema nikakvog problema da su usluge ponuđene na odgovarajući način, npr. pozivom, plakatom u zgradi, letcima i sl.
Krajnje je neprimjereno u popodnevnim satima svi ljudima na katu zvoniti i kucati direktno na vrata i nuditi promo usluge“, priča nam Matej kojem je jedan od tih operatera pozvonio na vrata, a njegov otac, čovjek starije životne dobi ga je pustio unutra.
Matej je pretpostavio da je riječ o prevari jer je i kod susjeda primijetio da operateri vode sa sugrađanima starije životne dobi koji možda i nisu upućeni u novosti vezano za telekomunikacijske usluge.
„Pojedini stanari su pričali s djelatnicima na hodniku tako da se sve čuje dok su neki čak i pustili djelatnike u stan.
U doba u kojem se događaju prevare na sve strane apsolutno je nepotrebno puštati ikoga u stan samo zato što ima majicu neke firme i/ili akreditaciju. Sve te stvari se mogu lako nabaviti i falsificirati. Upitao sam djelatnika firme zašto na takav način nude usluge i da napuste zgradu jer se sve informacije mogu dobiti i na telefon, djelatnik te firme je odgovorio da nisu sve pogodnosti dostupne javno i da preko njega mogu sklopiti povoljnije pakete“, navodi naš sugovornik koji je shvatio da se ipak ne radi o prevari, ali ipak smatra ovakav način prodaje usluga neprimjerenim.
Kako razlikovati prevare od stvarnih agenata?
O čemu se zapravo radi i kako razlikovati prevaru od stvarnih agenata, pojasnili su nam iz HT-a.
„Prodajni predstavnici HT-a posjećuju korisnike kako bi im olakšali pristup našim uslugama. Ti prodajni predstavnici se korisnicima jasno predstavljaju kao predstavnici Hrvatskog Telekoma te imaju identifikacijsku iskaznicu na kojoj se nalaze njihovi osobni podaci, naziv prodajnog partnera i slično“, kazali su nam.
Na njihovim službenim stranicama stoji da sami možete dogovorit kućni posjet prodajnog predstavnika koji će vam pomoći u odabiru idealnog paketa usluga prema vašim željama i potrebama.
„U terminu koji ste dogovorili ovlašteni predstavnik Hrvatskog Telekoma vam sigurno dolazi. Lako ćete znati da je to baš on, jer ćete unaprijed znati i kako se zove i kako izgleda“, stoji na njihovim stranicama.
Iz Telemacha nude jednaku uslugu te nam tvrde da građani nemaju razloga za strah.
„Nije riječ o prijevari već o "door to door" agentima koji obilaze građane i nude im pretežno fiksnu uslugu na adresi“, kratko su nam kazali.
Ako pak sumnjate na neku prijevaru, obavezno prijavite policiji. A odrasli koji brinu o starijim članovima svojih obitelji trebali bi ih upozoriti na navedene situacije i davati im slične savjete kako bi izbjegli prijevaru.
[Sivo]Policija je nekoliko puta već davala savjete za sljedeće:
- Ne puštajte nepoznate osobe u svoje domove, a da se prethodno pouzdano ne uvjerite o kome je riječ – zatražiti osobnu iskaznicu ili dokument sa slikom, a službenu osobu i službenu iskaznicu.
- Ako i unatoč odbijanjima, nepoznata osoba i dalje uporno pokušava ući u dom, zamolite pomoć susjeda i odmah o događaju obavijestite policiju na broj 192.
- Ne dajte do znanja da ste sami u stanu ili kući.
- Ne držite veće iznose novca u stanu/kući – sigurna skrovišta nisu toliko sigurna,
- Nikome nemojte davati osobne dokumente, bankovne kartice i PIN brojeve.
- Ne potpisujte ugovore dok niste u potpunosti sigurni što potpisujete. Recite osobi da ćete ju kontaktirati ili da dođe za nekoliko dana dok ne provjerite je li novi ugovor stvarno povoljniji.
- Zapamtite izgled osoba, boju kose i očiju, visinu, stas i karakteristične znakove (madeže, ožiljke i slično)[KRAJ]





