Festival vizualne umjetnosti i filma Lovely Days održava se i ove godine u Bolu na Braču, jedanaesti put za redom, od 12. do 15. kolovoza, prema ideji cijenjene vizualne umjetnice Renate Poljak koja je ujedno i direktorica i osnivačica festivala. Ovo ljetno umjetničko događanje u Bol već godinama dovodi važna imena domaće i internacionalne umjetničke scene – uz upoznavanje s radovima, ove godine nas očekuju razgovori i druženja s umjetnicima, u izuzetnom ambijentu Bola u kojem sinergija s prostorom na poseban način pridonosi ovom događanju.
Otvorenje uz radove Igora Grubića
Festival se otvara 12. kolovoza predstavljanjem radova našeg međunarodno priznatog umjetnika Igora Grubića, u Galeriji Centra za kulturu Bol. Bit će prikazan poetsko-dokumentarni film Igora Grubića “Spomenik” te izložen rad “366 rituala oslobađanja”. Film “Spomenik” (2015., 50ˈ) čini niz devet meditativnih portreta masivnih betonskih spomenika podignutih za vrijeme Jugoslavije, a film preispituje svrhu spomenika u današnjici.
Rad „366 rituala oslobađanja“ sastoji se od mnoštva minimalističkih mikro-političkih intervencija u javnom prostoru koje umjetnik realizira na svakodnevnoj bazi tijekom cijele 2008. i djelomice 2009. godine. Polazište za rad bila je četrdeseta obljetnica 1968. godine, a rad se također referira i na nasljeđe konceptualnih umjetničkih praksi ex-YU regije.
Igor Grubić (1969.) aktivan je kao multimedijalni umjetnik u Zagrebu od ranih 90-ih. Bavi se site-specific intervencijama u javnom prostoru, fotografijom i filmom. Predstavljao je Hrvatsku na 58. Venecijanskom bijenalu. Njegovu kritičku, društveno-politički posvećenu praksu karakterizira dugotrajni angažman i u radovima se posvećuje prošlim i sadašnjim političkim situacijama od dubinskog istraživanja sudbine povijesnih spomenika i propasti industrije do istraživanja problema manjinskih zajednica.
Iako se temelji na dokumentarnoj tradiciji, Grubićev rad u fotografiji i filmu obilježava afektivan i empatičan pristup, koji je duboko human i često poetičan. Svoje radove izlagao je u različitim međunarodnim institucijama i izložbama.
Katarina Zdjelar: Istraživanja zvuka i glasa
Druge večeri, 13. kolovoza, na prijedlog kuratorice Zorane Đaković, bit će prikazana tri filma beogradske umjetnice Katarine Zdjelar. Schoum je video rad koji dokumentira pokušaj dešifriranja stihova mega hita osamdesetih Shout britanskog benda Tears for Fears od strane onih koji ne znaju engleski jezik. Rad My Lifetime (Malaika) prikazuje nacionalni simfonijski orkestar Gane snimljen tokom 2011/2012. godine u Nacionalnom kazalištu u Akri. Rad AAA(Mein Hertz, snimljen u jednom kadru i prikazuje mladu ženu koja istovremeno izvodi četiri kompozicije.
U njenom pjevanju tema je način savladavanja raskoraka između glazbe i o preciznosti – povijesnoj, stilskoj i lingvističkoj različitih kompozicija. Nakon filmova Katarine Zdjelar bit će prikazan i tv portret umjetnice Individualni kolektivizam koji je snimio Igor Grubić. Riječ je o formi TV portreta u kojima umjetnici na jednostavan način govore o svom radu; Igor Grubić je nastojao ukazati da je rad umjetnika itekako životan i blizak svakodnevnim problemima i temama s kojima se susreće i bavi svako od nas.
Katarina Zdjelar odrasla je u Beogradu, a trenutno živi u Rotterdamu. Njen rad uglavnom je predstavljen u medijima pokretnih slika i instalacija, dok su središnje teme njezinog teorijskog i praktičnog umjetničkog interesa glas, muzika, zvuk i jezik. U posljednje vrijeme bavi se potencijalima i nasljeđima pacifističkih protoafeminističkih praksi. Zdjelar je diplomirala na Univerzitetu umetnosti u Beogradu, a magisterij iz polja lijepih umjetnosti stekla je na Institutu Piet Zwart u Rotterdamu. Završila je i dvogodišnji rezidencijalni program u Rijksakademie van beeldende kunsten u Amsterdamu.
Filmovi Neli Ružić „Nigdina“ i „Do konca“
Splitska umjetnica Neli Ružić predstavit će se treće večeri festivala Lovely Days, 14. kolovoza, s dva filma. Bit će prikazan autoričin kratki eksperimentalni film “Nigdina“ (17’30’’) koji na poetičan način istražuje osobnu razinu iskustva odlaska /povratka i preslagivanja identiteta. Nadalje, prikazat će se i kratki eksperimentalni film „Do konca“ (14’35’’, uz prikazivanje vertikalne video instalacije „Ana). U svojim radovima autorica Neli Ružić bavi se uglavnom temama osobnog i kolektivnog sjećanja i zaborava u odnosu na tranzicijske identitete. Nakon prikazanih filmova na festivalu u Bolu, publika će moći sudjelovati u razgovoru koji će s umjetnicom Neli Ružić voditi Renata Poljak i Igor Grubić.
Kraj festivala uz filmove Želimira Žilnika, Olivera Resslera i grupe „Škart“
Posljednjeg dana festivala 15. kolovoza bit će prikazana tri rada autora različitih generacija – Želimira Žilnika, Olivera Resslera i grupe „Škart“, čiji radovi aktualiziraju pitanja odnosa društva prema različitim procesima trasformacije i tranzicije postsocijalističih država. Najveći dio ovih radova dio je Kolekcije „Oktobarski salon“, koja postoji od 2012. godine, a o kojoj brine Kulturni centar Beograda. I ovaj je program osmislila kuratorica Zorana Đaković. Bit će prikaza rad Želimira Žilnika Dosije:Stečajna masa (digitalizirana verzija TV serijala, 1, epizoda, 27'14'', 2008.), s temom neuspjele privatizacije dvije zrenjaninske tvrtke. Želimir Žilnik (1942, Niš, Jugoslavija) je filmski umetnik iz Novog Sada u Srbiji. Snimio je preko 50 igranih i kratkometražnih filmova, koji su predstavljeni na međunarodnim festivalima. Nadalje, publika će moći vidjeti rad umjetničke grupe „Škart“ naslovljen Akcija „NAZAD“ ( 5'22'', 2006-2008), o akciji čiji je cilj bio da se otpjeva pjesma «Nazad» ispred institucija koje su najodgovornije za porast nacionalizma, raspad SFRJ i građanske ratove 90-ih u Jugoslaviji.
„Škart“ (rejects/ausschus/scarto) je grupa nastala 1990. godine u grafičkom ateljeu Arhitektonskog fakulteta u Beogradu. Pokušajima da kroz greške dođe do novih vrijednosti, kolektiv, uz brojne suradnike, koristi forme poezije, crteža, grafičkog dizajna, izdavaštva, performansa, alternativne edukacije i društvenog aktivizma.
Na kraju će biti prikazan rad Socialism Failed, Capitalism is Bankrupt, What Comes Next? Olivera Resslera (19'37'', 2010.), video u kojem se autor fokusira na političku i ekonomsku situaciju u Republici Armeniji, jednu od država nasljednica Sovjetskog Saveza. Oliver Ressler (Austrija) je umjetnik i redatelj čije umjetničke instalacije, intervencije u javnom prostoru i filmovi pokreću pitanja koja se odnose na ekonomiju, demokraciju, globalno zagrevanje, oblike otpora i alternativni način života. Sudjelovao je na više od 350 grupnih izložbi širom svijeta i autor je 30 filmova koji su prikazivani na brojim događajima, umetničkim institucijama i festivalima.Kuratorica Zorana Đaković koja će biti gošća festivala, radi u području kulture i umjetnosti od kasnih devedesetih. Zaposlena je u Kulturnom centru Beograda gde je obavljala poslove koordinacije međunarodne suradnje i uređivanja programa galerije Podroom u čijem fokusu su pokretne slike i multimedijalne instalacije.
Svi programi besplatni, početak u 22 sata
Festival vizualne umjetnosti i filma Lovely Days i ove godina održava se uz podršku Centra za kulturu Općine Bol i u sklopu kulturne manifestacije 33. Bolsko lito. Svi programi počinju u 22 sata u prostorijama Galerije Centra za kulturu Bol i Teatrina Dva ferala, uz besplatan ulaz.