Ulazeći u Split čovjek bi pomislio da ulazi u svjetsku shopping destinaciju. Na skoro svakom rasvjetnom stupu, ma s koje strane dolazili, istaknute su po dvije reklame trgovačkih centara, samoposluga, mesnica, slastičarni… dok prometni znakovi i putokazi za povijesne znamenitosti tek sramežljivo proviruju pored puta, navodeći one koji grad po prvi put posjećuju, a tih je godišnje više milijuna, na pomisao da je Split tek jedan veliki shopping centar.

No, na stranu estetika; osim što nagrđuju izgled grada i zavaravaju predstavljajući ga kao shopping destinaciju, rasvjetni stupovi su čini se (a zasad nema dokaza da nisu), ozbiljna prijetnja životima Splićana i njihovih gostiju.

Naime, u prvom tjednu ove godine u Dalmaciji je zapuhala olujna bura, koja je s najjačim udarima, do orkanskih 146,5 km/h, nosila sve pred sobom. U moru objava o letećim tendama i granama stabala koje su svoj mir pronašle u šoferšajbama parkiranih automobila, skoro pa nezamijećeno je prošla vijest o padu nekoliko stotina kilograma teškog rasvjetnog stupa u jednoj od najprometnijih splitskih ulica, Ulici Domovinskog rata. Nedostatak interesa ne čudi, jer tema nesigurnosti rasvjetnih stupova je itekako prežvakana još prošle godine kad je jedan na križanju Velebitske i Vukovarske umalo ubio dvije osobe u automobilu. Govorilo se tada “što da je došlo do tragedije?” i “hajde da reagiramo prije nego bude prekasno”, ali kako doznajemo iz Grada provjera stanja stupova započela je tek krajem godine i još je u tijeku.

– Svi stupovi su vizualno pregledani od strane izvođača radova održavanja javne rasvjete Grada Splita. Na stupovima gdje su uočeni nedostaci vrši se kontrolni pregled stanja kvalitete stupova u upotrebi kojim je obuhvaćeno: ispitivanje vertikalnosti stupova, provjera zategnutosti temeljnih vijaka, NDT ispitivanja zavarenih spojeva (vizualni pregled, penetranti, magneti), ispitivanje debljine suhoga filma zaštitnog premaza (stanje cinčane prevlake i boje), ultrazvučno ispitivanje debljine stijenke čelične konstrukcije – odgovorili su iz Grada Splita na naš upit.

Stupovi padaju, a nitko ne reagira?

Iz Grada smo također dobili informaciju da je u posljednjih pet godina na području grada Splita palo ukupno 13 metalnih rasvjetnih stupova, od čega je čak 10 na sebi imalo reklamne panoe.

Na ovaj problem već godinama upozorava član Građanske inicijative Split Dalibor Popovič.

– Prema ugovoru i Pravilniku o postavljanju reklamnih panoa na uličnoj rasvjeti, zakupnik, što je u ovom slučaju tvrtka Akceleracija d.o.o., se obvezuje prije postavljanja reklamnih panoa dostaviti statički proračun ovlaštenog projektanta kojim se dokazuje da stup javne rasvjete može podnijeti dodatno opterećenje reklamnog panoa. Nažalost po sigurnost građana i imovine, potpuni proračuni ne postoje – kaže Popovič.

Navodi kako je više puta o svemu izvijestio gradonačelnika Andru Krstulovića Oparu, sad već bivšeg pročelnika komunale Damira Babića i direktora Spalatum DMC-a Antu Šunjića, ali nitko ga do danas nije shvatio ozbiljno.

– Valjda se čeka da stupovi ubiju nekoga, pa će se pozabaviti ovim problemom. Splitu nikako ne treba ovakva koncesija. Prvo zato što su ugroženi životi građana, a drugo zato što Grad nema nikakve koristi od nje. Preko 700 tisuća kuna godišnje od ovog ugovora ide firmi Spalatum DMC – kaže Popovič.

Od Grada Splita smo zatražili informaciju na koliko je od tih stupova ‘na kojima su uočeni nedostaci’ postavljen reklamni pano, no ni nakon mjesec dana nismo dobili odgovor, čak ni nakon ponavljanja upita.

Zatražili smo dokumentaciju

Kontaktirali smo direktora Spalatum DMC-a Antu Šunjića s upitom za dokumentaciju kojom zakupnik, tvrtka Akceleracija d.o.o., dokazuje da stup može podnijeti dodatno opterećenje reklamnih panoa. Podsjećamo, a što možete vidjeti u dokumentima priloženim u tekstu, tvrtku Akceleracija d.o.o. i ugovor i Pravilnik obavezuju pribaviti spomenutu dokumentaciju.

Pravilnik_postavljanje_reklamnih panoa_rasvj
ugovor_akc_sdmc

Nakon što smo 7. siječnja poslali upit, kontaktirali smo Šunjića telefonski na što nam je kazao da ćemo proračune dobiti sutra, jer trenutno nije u uredu, a imao je i potrebu naglasiti da nema što skrivati. Dodao je i da nećemo naći ništa sporno i da njemu nije problem potrošiti 20 minuta za skenirati dokumentaciju. Kako ni dva dana kasnije nismo dobili ništa, ponovno smo ga kontaktirali, na što je rekao da on to ne može tako brzo poslati te se pozvao na zakonski rok od 15 dana. Na naš komentar da to ne znači da treba čekati zadnji dan, obećao je dokumentaciju poslati u sljedeća dva dana. Pogađate, to se nije dogodilo.

Ipak, nekoliko dana kasnije odgovorio je na naš upit, ali proračune nije poslao. Nakon što tada više nismo uspjeli doći do Šunjića, dokumentaciju smo potražili u uredu Spalatum DMC-a. Ne samo da smo izašli praznih ruku, već smo i doznali da bi Šunjić najradije “na proračune stavio oznaku tajnosti” (što, naravno, ne može).

Nakon što smo ga emailom podsjetili da je zakonski rok za odgovor od 15 dana debelo istekao, direktor Spalatum DMC-a se javio tvrdeći da je angažirao revidenta (osoba ovlaštena od strane Ministarstva graditeljstva za kontrolu projekata glede mehaničke otpornosti i stabilnosti nosivih konstrukcija) koji će dokumentaciju pregledati. I on želi, kaže, da sve bude uredno. Moli nas da sačekamo još koji dan, pa ćemo dobiti proračune i vještačenje.

U drugom tjednu veljače, znači mjesec dana nakon prvog upita, Šunjić nam ipak predaje proračune, ali ne i navodno vještačenje revidenta.

– Imaju puno posla, pa ne stižu – kaže. Evo, ni tjedan dana kasnije, očito, “ne stižu”.

 

Ogroman sigurnosni propust

Uvidom u proračune došli smo do saznanja da su manjkavi i da na temelju njih nitko ne može reći da reklamni panoi ne narušavaju stabilnost stupova. Mi ne tvrdimo da je tako, ali do nekih novih izračuna nitko ne može reći da nije.

Naravno, nismo ih čitali sami, jer ne razumijemo baš sve što u njima piše. A kako se ne bismo našli u situaciji da pričamo i potpisujemo nešto o čemu nemamo pojma, objašnjenje smo potražili kod osoba čija je to struka, a koje su željele ostati anonimne.

U razgovoru sa stručnjacima u području stabilnosti metalnih konstrukcija doznali smo da u proračunima nedostaju neke jako bitne stavke koje itekako utječu na pitanje stabilnosti navedenih stupova. Projektant koji je izradio proračune za osnovu je uzeo tehničke podatke iz kataloga proizvođača stupova javne rasvjete. Radi se o stanju stupova na dan kad su izašli iz tvornice, a kako već znamo da je većina stupova u Splitu koji nose reklamne panoe postavljena prije 30-50 godina, proračuni su više-manje neupotrebljivi jer ne pokazuju stvarno stanje, što je ogroman sigurnosni propust. Gradske vlasti su još prošle godine priznale da nemaju pojma u kakvom su stanju rasvjetni stupovi, zbog čega se i krenulo s provjerom koja je još u tijeku. Ono što je Akceleracija d.o.o. trebala napraviti još prije pet godina, prije postavljanja reklamnih panoa, je ta ista provjera za 500 stupova koje uzimaju u zakup, jer dodavanje opterećenja na nepoznato stanje može dovesti do ozbiljnih posljedica, objašnjavaju nam naši sugovornici.

Na naše navode da je u zadnjih pet godina na području Splita palo ukupno 13 metalnih rasvjetnih stupova, od čega je čak 10 na sebi imalo reklamne panoe, jedan od naših sugovornika izrazio je jaku zabrinutost. Naime, na području grada Splita ukupno se nalazi 14.429 stupova javne rasvjete, a tek 500 ih je dano u koncesiju za reklamne panoe. Od ukupnog broja stupova palo ih je 13, odnosno 0,09 posto što je prihvatljiva brojka, ali od ukupnog broja stupova na kojima su postavljeni reklamni panoi (prema informaciji iz Spalatum DMC-a točan broj je 498), palo je više od dva posto, odnosno 2,008 posto stupova u pet godina, što je jako zabrinjavajuće.

U daljnje analize se nismo upuštali, jer prema riječima direktora Spalatum DMC-a Ante Šunjića, tvrtka je na naše uporne upite, angažirala revidenta čije će mišljenje, nadamo se, biti iznijeto u javnost.

Građani Splita privatniku plaćaju struju?

Gledajući rasvjetne stupove, za oko nam je zapela još jedna stavka. Velik broj reklamnih panoa na sebi ima led rasvjetu koja omogućava da plaćene reklame raznih shopping centara i drugih trgovina budu vidljive i u noćnim satima. U razgovoru s električarom koji brine o javnoj rasvjeti u jednom drugom dalmatinskom gradu, doznali smo da je jedini način da se odvoji potrošnja led rasvjete za reklame i obične ulične rasvjete, postavljanje brojila na svaki stup. Prošetali smo Ulicom Domovinskog rata, koja je nekako najviše načičkana spomenutim reklamama i pokušali pronaći brojila za struju koju troši rasvjeta reklame. Naravno, to nam nije pošlo za rukom, što će reći, najvjerojatnije građani Splita plaćaju struju privatniku. Upit o ovome smo poslali Gradu Splitu, a odgovor ćemo, ako ikad stigne, objaviti naknadno.

Spalatumu 720 tisuća kuna, Splićanima strah za život i računi?

Da sumiramo. Odgovorni u Spalatum DMC-u nisu provjerili dokumentaciju koju su morali provjeriti kako bi još 2014. godine sklopili ugovor vrijedan 720 tisuća kuna godišnje (+PDV), ali važnije, ugovor koji potencijalno ugrožava živote Splićana. Nisu to napravili ni nakon upornih upozorenja iz Građanske inicijative Split, pa čak i nekih gradskih vijećnika (stranka Pametno). To su počeli činiti tek nakon našeg konstantnog dosađivanja. Radi li se o neznanju ili su svjesno odlučili zažmiriti na jedno oko, nije na nama da odlučujemo, ali nadamo se da će se naći služba koja će se time pozabaviti jer u pitanje je dovedena sama sigurnost građana.

Naravno, nisu propustili naplatiti 720 tisuća kuna godišnje +PDV, koje sjedaju direktno na račun Spalatum DMC-a, a ne u blagajnu vlasnika stupova – Grada Splita. Priče radi, podsjetimo da je Spalatum DMC osnovan kao turistička agencija, čija uloga je trebala biti “razvoj strategije gradskog turizma” i to “da nam se ovaj turistički bum ne pretvori u stihiju” (Baldasar, 2013.). Kako se prodaja oglasnog prostora diljem grada o čijem sadržaju odlučuje druga tvrtka koja se opet bavi samo prodajom oglasnog prostora, uklapa u ovaj opis, nije baš jasno. Podsjetimo još jednom da za ovaj posao posrednika tvrtka Spalatum DMC s četiri zaposlenika, prima 720 tisuća kuna godišnje i da niti kuna ne ide u gradski proračun. Ali zato se iz istog vjerojatno plaća struja za rasvjetu reklama.

Hoće li Spalatum DMC raskinuti ugovor s Akceleracijom d.o.o. zbog nepoštivanja ugovora, odnosno zbog manjkave dokumentacije, ostaje za vidjeti. Ostaje za vidjeti i hoće li Grad oduzeti Spalatum DMC-u mogućnost davanja stupova u zakup za reklamiranje, jer ovim su pokazali da nisu sposobni niti provjeriti dokumentaciju koju sami ugovorom traže i pravilnikom propisuju sve dok ih na to ne natjeraju dosadni novinari. Ostaje za vidjeti i hoće li građani i na ovo odmahnuti rukom i dalje šutke hodati pored 500 stupova nedokazane stabilnosti ili će inzistirati na nečijoj odgovornosti. Kako bilo, nadamo se da će netko reagirati prije nego ih kakva tragedija na to natjera.