Neefikasnost prometa se odražava na veće pojave, poput klimatskih promjena, a stvara i uske, specifične probleme, poput kašnjenja autobusa. To su problemi koji su potaknuli učenike III. gimnazije Split na stvaranje proizvoda koji bi doveo pozitivnu promjenu.
Zove se Viato, a osmislili su ga Frane Ćetković i Zvonimir Delaš. Za svoj izum osvojili su 3. mjesto u finalu poslovnog natjecanja Ideja godine. Mjesto dijele s učenicom Majom Milas iz XV. gimnazije. Bili su jedan od 10 timova u finalu, a na natjecanje ih se prijavilo sveukupno 60.
Kao najveći uzrok klimatskih promjena naveli su transport, radi čega su došli do zaključka kako treba smanjiti upotrebu osobnih automobila, te se okrenuti javnom prijevozu kao efikasnoj alternativi. No, ljudi oklijevaju u korištenju javnog prijevoza jer je često nepouzdan, zbog čega o njemu ne žele ovisiti. Upravo tu dolazi Viato, piše Srednja.hr.
U javnom prijevozu se već koristi GPS, ali ima brojne mane
Viato se pojavljuje kao rješenje gore navedenog problema, kroz svoje tri komponente: GPS praćenje vozila, detaljno planiranje putovanje i optimizacija voznog reda. GPS praćenje vozila već postoji, no ne u svim gradovima, nego samo u njih 3, čime se zanemaruju potrebe ostalih stanovnika Hrvatske.
Također, problematično je što se izrađuje za svaki grad posebno i što su postojeći sustavi previše komplicirani, tehnički zahtjevni, a samim time i skupi. Viato će, prema njihovim planovima, uvesti povoljnu i adekvatnu promjenu.
‘Sve što nama treba je izvor struje’
Viato se od korištenih proizvoda razlikuje po tome što je daleko jednostavniji i efikasniji, a samim time bi bio i mnogo jeftiniji, o čemu su Frane i Zvonimir govorili tijekom prezentacije.
– Sve što nama treba je izvor struje, koji apsolutno svaki autobus ima, rekao je Zvonimir.
Osim što bi ga se jednostavnije i jeftinije moglo ugrađivati u javni prijevoz, ovaj proizvod je također i lagano uključiti.
Naime, splitski srednjoškolci predviđaju da bi vozač nekog autobusa nosio privjesak na kojem bi se nalazio NFC čitač, a kojeg bi prije polaska vozila trebao samo nasloniti na Viato.
U Viato bi također bio ugrađen jedan NFC čitač. Nakon toga se on uključuje i prikuplja sve potrebne podatke.
‘Viato će napravit vozne redove koji imaju smisla za korisnike’
Pomoću njihovog sustava, prikupljali bi se podaci o tome kojim rutama vozači idu, kada bi se određena presjedanja trebala dogoditi i slično. Na temelju prikupljenih podataka, korisnici Viata će, primjerice, moći vidjeti kada točno polazi autobus na kojeg oni žele stići.
Dostupnost ovih informacija će im u konačnici olakšati planiranje s obzirom na javni prijevoz. Zvonimir je konkretno spomenuo primjer korisnika koji prerano izlaze iz kuće, u strahu da ne bi zakasnili na autobus – upravo zato jer ne znaju kad će on točno stići.
Dodao je kako je jedan od problema i to što se vozni redovi ne stvaraju na temelju potrebe korisnika, nego se orijentiraju prema okruglim brojevima. Dakle, umjesto da se za polazak odredi neko vrijeme koje odgovara određenom broju ljudi, obično se biraju okrugli brojevi, kao što su 7:00, 7:15 i slično. Uz pomoć Viata, vrijeme polaska bi se moglo odrediti prema stvarnim potrebama korisnika.
Zadovoljni su natjecanjem
vonimir je nakon proglašenja rezultata pohvalio organizaciju, a i sve natjecatelje. Istaknuo je kako im je drago što su sudjelovali u ovom natjecanju. Kasnije su skromno rekli kako su to što su prošli u finale smatrali velikim uspjehom, te nisu očekivali da će na kraju biti ovako visoko plasirani.
Osim toga, zadovoljni su i cateringom, što je Frane opisao kratkom i duhovitom izjavom na proglašenju.
– Dobro smo pojeli, rekao je, zaključivši time proglašenje 3. mjesta.
Nadaju se da Viato ima budućnost
Natjecanje vide kao poticaj za daljnje razvijanje svog proizvoda, no Frane ističe kako u nastavku razvijanja proizvoda žele biti oprezni. Najprije žele vidjeti kako ga mogu usavršiti, a tek zatim će istražiti ima li potencijalnih kupaca, javlja Srednja.hr.
– Bili bi nekako ipak pažljiviji u pristupu, ne zalijetat se, prvo kontaktirat neke potencijalne partnere, pa dalje pričat o razvijanju te ideje, dodao je Zvonimir.