Tijekom prijašnjih godina državne agencije i agencije lokalne samouprave bile su na meti javnosti kao poligoni za uhljebljivanje podobnih. Međutim, u posljednje vrijeme taj trend se mijenja jer raste broj onih koji svoj posao rade i više nego dobro te donose brojne razvojne projekte u svoju lokalnu zajednicu. Spektar djelatnosti razvojnih agencija je širok, a često s malim brojem zaposlenih putem fondova EU ili državnih ili županijskih fondova rade na kapitalnim projektima svoje lokalne zajednice. Jedna od takvih agencija, koja radi na razvoju svoje lokalne zajednice jakim intenzitetom, je i MARA, Makarska razvojna agencija, kojoj je na čelu Lidija Vukadin Vranješ s još jednim zaposlenikom.
Ova agencija je samo u prošloj godini postigla 25 milijuna kuna na odobrenim prijavama, od kojih je veliki dio u fazi provedbe, i to niz uvjetno rečeno manjih projekata te dva velika, Revitalizacija kulturno-povijesne baštine zaseoka Kotišina, čiji nositelj je Grad (14,5 mil kn) i Novi Adrion-Promicanje održivog korištenja prirodne baštine PP Biokovo (32 mil kn), čiji nositelj je JU Park prirode Biokovo, a MARA ponosni projektni partner.
Uspješna 2017. s puno dobivenih projekata
- Osnovani smo kao ustanova Grada Makarske, a glavna djelatnost nam je poticanje gospodarstva, turizma, poljoprivrede i organizacija civilnog društva Grada Makarske. Naš fokus je dosad bio na razvojnim projektima. U prošloj godini bilježimo veliki uspjeh što se tiče raznih projekata iz javnog, gospodarskog i civilnog sektora. Ukupno preko 25 milijuna samo prošle godine smo ostvarili na odobrenim prijavama. To su projekti iz europskog socijalnog fonda, iz europskog fonda za regionalni razvoj, europskog fonda za pomoć potrebitima i iz fonda prekogranične suradnje. Dakle, prošle godine nam je jako puno projekata prošlo, tako da smo se ove godine fokusirali na provedbu tih projekata, a u pripremi su i drugi. Od ključnih projekata za nas je sada upravljanje projektom Revitalizacija kulturno-povijesne baštine zaseoka Kotišina. Tu vodimo čitav element upravljanja projekta za našeg osnivača Grad Makarska u vrijednosti od 14 i pol milijuna kuna, od čega smo dobili preko 12 milijuna kuna bespovratnih sredstava. Također, završili smo nedavno i projekt Energetske obnove zgrade vrtića Ciciban, također korisnika Grad Makarska. Ukupna vrijednost projekta je 2 milijuna i 400 tisuća kuna. Radimo i na projektima razvoja biciklističkih odMARAlišta u Makarskoj, a tu smo iz više izvora dobivali sredstva, Splitsko-dalmatinske županije i Ministarstva turizma. Uskoro ćemo i u suradnji s Turističkom zajednicom Makarske pokrenuti projekt "Stazom Antuna Gojaka". Nadalje imamo i projekt s Parkom prirode Biokovo, gdje smo partneri u projektu te preuzimamo element edukacije posjetitelja i promidžba projekta. Znači posjetitelji će se u gradu educirati i informirati o Parku prirodi i njegovoj baštini. - kazala nam je VukadinVranješ i nabrojala samo neke od većih projekata kojima se bavi razvojna agencija MARA.
Ono što posebno veseli da je i interes građana sve veći za usluge savjetovanja agencije, a agencija se neograničava samo na makarsko područje, već svoje usluge spremno pruža i poduzetnicima i gospodarstvenicima iz drugih krajeva. Mnogi su prepoznali njihov rad, pa im se javljaju za pomoć pri sastavljanju projekta. VukadinVranješ nam kaže kako je njen konačni cilj da oživi Makarsku za sva godišnja doba. Problem svih primorskih mjesta je da uglavnom žive samo ljeti od turizma. Makarska doduše ima visok stupanj razvijenosti, ali sve to zbog turizma. S obzirom na to da Makarska ima potencijal za više, Vukadin Vranješ radi na tome s brojnim poduzetnicima.
Cjelogodišnji turizam
- Mi smo dosad stvarno puno napravili što se tiče tih javnih projekata i meni je sada cilj ojačati gospodarski sektor, koji u Makarskoj nije dovoljno jak u smislu razvoja. Znači tu je jako puno manjih poslovnih subjekata koji su orijentirani isključivo na sezonu. Ono što je naš plan je da se fokusiramo na razvoj gospodarskog sektora u smislu da njihovi budući projekti, koje će planirati, budu razvojni. Da su okrenuti cjelogodišnjem turizmu ili da su okrenuti razvojnim djelatnostima, a ne samo turističkoj sezoni. To je nešto na čemu smo prošle godine malo po malo radili i pokušali detektirati stanje. Stanje nije dobro jer su ljudi previše fokusirani na turističku sezonu. Mi želimo ljudima probuditi interes za nova znanja, nove ideje i da se fokusiraju na ono što može čitavoj sredini doprinijeti. - ističe čelnica razvojne agencije MARA. Upravo stoga, agencija kreće s nizom edukativnih programa kako za poduzetnike, poduzetnike početnike i udruge, tako i djecu. Tako će kroz travanj biti organiziran ciklus radionica Robotike, Mala poduzetnička akademija, Tjedan održivog razvoja te manifestaciju na kojoj će se predstaviti svi EU projekti u Makarskoj Makarska EU INFOrmer.
Zanimalo nas postoje li već zainteresirane skupine poduzetnika za takve razvojne projekte u Makarskoj.
- Ima jedan odličan primjer dobre prakse, a to je suradnja s jednom poduzetnicom, vlasnicom tvrtke HerbaeDalmatiae. Ona se bavi proizvodnjom prirodne kozmetike i stvarno je uspješna u tome. Ima više međunarodnih ugovora. Moja i njena suradnja je počela dok sam još radila u Gradu Makarskoj kad je dobila prva bespovratna sredstva. Ove godine napravili smo informativnu radionicu od Certifikacijomproizvoda do tržišta, kako bi zainteresirane pripremili na istoimeni natječaj. Mi smo organizirali radionicu na kojoj su bila samo dva zainteresirana, ali eto ta dvazainteresirana su dobili sve potrebne inpute za prijavu na natječaj. Tako smo za nju napravili kompletnu prijavu i njen projekt je kompletno financiran iz EU fondova, čime je ostvarilacertifikaciju svojih novih proizvoda. Njoj je već sad toliki vjetar u leđa da već sad ima nove ideje za raditi showroom svojih proizvoda. Dakle, moj osobni cilj je usmjeriti svoj rad na ljude koji mogu Makarskoj doprinijeti tu dodatnu vrijednost. Ljudima želimo dokazati da ne trebaju zaglaviti samo u turističkoj sezoni, nego da mogu razvijati svoje projekte tijekom cijele godine. - prepričala nam je.
Napominje još jednom kako će projekata za grad i civilno društvo uvijek biti, ali da fokus mora biti na pojedincima koji su svojim idejama spremni razvijati sredinu u kojoj žive.
Savjetovanja i pomoć poduzetnicima i udrugama
- Mi smo jako razvijeno područje. Po indeksu razvijenosti spadamo u najrazvijeniju skupinu, u osmu po indeksu razvijenosti. Jedini zaslužan za to je isključivo turizam, znači to nisu realni pokazatelji. Da bi napravili išta mimo turizma treba se uistinu jako truditi. Mi smo sad dobili ciljanu skupinu par poduzetnika, koji uistinu hoće i mogu. Imamo u Makarskoj i proizvođače sladoleda Premis, koji su direktna konkurencija Ledu. Usudila bih se kazati i da su perspektivniji od Leda jer su bazirani na kvaliteti i imaju dosta inovativnih proizvoda. - pojašnjava čelnica razvojne agencije MARA.
Agencija provodi projekt prekogranične suradnje; Europa za građane – „EUROPOLY“- aninnovativeBottom-Upapproach to fighteuroscepticismthroughnetworking u kojem sudjeluje sedam država EU, a konferencija projekta će se održati u desetom mjesecu u Makarskoj. Konstantno radimo na projektima udruga, za njih redovito provodimoedukativneaktivnosti za prijavu i provedbu njihovih projekata, jer smatramo kako je civilno društvo važan segment lokalne zajednice.
Na kraju dodaje kako MARA ima otvorena vrata za savjetovanje i pomoć poduzetnicima i udrugama iz drugih mjesta, koji nerijetko traže pomoć upravo od ove razvojne agencije.
- Imamo par OPG-ovaca, od kojih nitko nije s područja Makarske. Imamo i par novoosnovanih s područja Makarske, koji su isključivo bazirani na rukotvorine i maslinarstvo. Međutim, imamo odličnu suradnju s nekoliko poljoprivrednika s područja Imotske krajine i s jednim proizvođačem smilja. Na primjer njemu smo radili prošle godine prijavu na nacionalne natječaje, a sa svima jako dobro surađujemo i pokušavamo ih kvalitetnousmjeriti . Nama tko god se obrati, bez obzira na to što nije s područja grada, pokušamo maksimalno pomoćiu smislu oblikovanja njihovih ideja jer daju dodatnu vrijednost čitavoj zajednici. - zaključila je Lidija Vukadin Vranješ.