Ovaj događaj pokrenuo je brojne reakcije koje govore o vrlo vjerojatnim propustima koji su doveli do tragedije, a čemu u prilog govore i transkripti između kapetana i kompanije koji su se pojavili u javnosti, a koji su nastali posljednjih sati na brodu koji je tonuo. S tom tezom se slaže jedan dubrovački pomorac koji je godinama radio za tvrtku Bourbon. On je u kontaktu sa svojim kolegama pomorcima i uvjereni su u jedno – propusta je zasigurno bilo, a dio njih je iznio za Dubrovački dnevnik. Kaže, intencija je skrenuti pozornost na pitanja koja bi se trebala postaviti u ovom slučaju, a kojih, slažu se njegovi kolege, itekako ima, piše Dubrovački dnevnik.
'Brod je propadao u Nigeriji u kojoj je korupcija na vrhuncu'
„Bourbon je tvrtka koja ima jako puno 'branch officea', a Bourbon Norway je daleko ispred svih. Pomorci iz istočne i jugoistočne Europe koji rade za Bourbon okupljeni su oko Bourbon offshore Greenmara, čije je sjedište prije bilo u Švicarskoj, gdje su ljudi daleko ozbiljnije pristupali poslu, a potom je prebačeno na Mauricijus, afričku otočnu državu. Imao sam ponudu ići dolje za kapetana, što sam odbio zato što sam procijenio kako to nije pametno s obzirom kako su standardi zaista pali na najniže moguće grane,“ tvrdi dubrovački pomorac.
Kako kaže, naftna kriza koja traje posljednjih nekoliko godina napravila je svoje, štedjelo se na svemu, pa i na onome na čemu se nije trebalo štedjeti. Sve to rezultiralo je odlaskom kvalitetnog stručnog kadra, otkazima, smanjenjem plaća, otkazivanjem ugovora, nezadovoljstvom ljudi. Kako kaže, nekompetencija i štednja dovele su do tragedije koja se dogodila u Atlantiku.
„Uvjeti su postali jako loši, ne samo na tom, nego na brojnim brodovima tvrtke, a ljudi koji su dolazili raditi na te brodove bi odustajali vrlo brzo i govorili kako se tu više nikada neće vratiti. Pod takvim uvjetima brod ne može dobro funkcionirati. On mora imati konstantnu posadu, dobre uvjete i onda sve funkcionira,“ kazao je.
Cijeloj situaciji, tvrdi, nikako nije pomogla ni činjenica što je potopljeni Bourbon Rhode desetak godina proveo u Nigeriji, najkorumpiranijoj zemlji svijeta.
„To mora ostaviti posljedice na brod, primjerice dijelovi se jako teško dobivaju, posebno nakon naftne krize koja traje oko pet godina. To je toliko korumpirano, tolika katastrofa. Siguran sam kako je održavanje broda u tom periodu bilo jako loše. Kad je kriza uzela najviše maha, kad brodovi nisu imali posla, stavljali su se na 'mrtvi vez'. Dakle, brod se veže i stavlja u 'claster'. Tu bude 10, 15 brodova koji 'leže' u nekom afričkom portu mjesecima ili godinama, bez održavanja i pod takvim uvjetima propadaju,“ opisuje dubrovački pomorac. Kako pojašnjava ovaj pomorac za Dubrovački dnevnik, nakon 10 godina rada po Nigeriji u kojoj cvjeta korupcija, nakon čega je išao na 'mrtvi vez', brod 'Bourbon Rhode' sasvim sigurno nije bio u dobrom stanju.
Je li brod uopće prošao potrebne testove prije Atlantika?
Ovog ljeta su se, pojašnjava, pojavile naznake oporavka offshore sektora od krize i brodovi su se počeli reaktivirati, vaditi se s 'mrtvog veza', stavljati u najam. A prije davanja u najam, potrebno ga je što prije dovesti u red. Kako kaže dubrovački pomorac, brod se uvodi u red tako što ga se šalje u 'dry dock' (remont). Menadžment broda (kapetan, prvi časnik palube, kapo i prvi časnik stroja) rade listu poslova za remont koje je potrebno izvršiti da bi se brod doveo u adekvatno stanje. Ta lista se šalje tehničkom odjelu u firmi koji je treba odobriti. Postavlja se pitanje koliki je postotak tih poslova zapravo i odrađen.
Nakon odrađenih poslova u škveru, brod ide na testne vožnje tj. 'sea trial'. U konkretnom slučaju postavlja se pitanje je li brod prošao 'sea trial' što označava testove i ozbiljnu proceduru koju brod treba proći svaki put nakon remonta strojeva.
„Dakle, ide na testove gdje se ide do maksimalnih opterećenja s glavnim strojevima, s bočnim potiskivačima… Tom poslu treba pristupiti dosta ozbiljno i odgovorno, posebno kad se ide preko oceana, što je ovdje bio slučaj. Postavlja se pitanje je li tehnički nadzornik to napravio. Naime, on raspolaže budžetom koji je dobio od svog nadređenog. Kako bi se brod alavije sredio, treba uložiti velike pare, no oni uglavnom nastoje svesti troškove na minimum i samo ušminkati brod kako bi što prije krenuo u plovidbu odnosno kako bi što prije počeo donositi profit,“ izjavio je pomorac.
Više pročitajte OVDJE.





