Pokušavajući detaljno razotkriti trenutnu gospodarsku situaciju u Hrvatskoj i Dalmaciji razgovarali smo s Darijom Mamićem, jednim od članova Vijeća nacionalnog Udruženja trgovine Hrvatske gospodarske komore te zamjenikom predsjednika Strukovne grupacije trgovine hranom i pićima HGK - Županijske komore Split.
Mamić koji je ujedno direktor korporativnih komunikacija Tommyja, najvećeg dalmatinskog i jednog od vodećih hrvatskih trgovačkih lanaca. Otkrio nam je u kakvom je trenutno stanju županijski trgovački sektor. Zanimali su nas i postotni gubitci u trgovini koji su prouzročeni pojavom pandemije koronavirusa.
Osim toga, Mamić nam je predstavio i jedan od modela brzog gospodarskog oporavka, a kroz razgovor nam je otkrio koliko su naši sugrađani „vjerni“ hrvatskim proizvodima.
Kakva je trenutna situacija u sektoru trgovine jednog od najznačajnijih sektora u strukturi našeg županijskog gospodarstva?
Trgovina kao jedna od najznačajnijih gospodarskih grana također osjeća posljedice krize uzrokovane pandemijom virusa, iako su ti pokazatelji bolji nego u drugim gospodarskim djelatnostima. U ovoj kriznoj situaciji se pokazalo koliko je trgovina značajna grana gospodarstva, ne samo na bazi brojki i udjela, već se strateška važnost pokazala u održanju opskrbnog lanca. Trgovina ima puno veći značaj nego što se to u javnosti prikazuje.
Trgovina u SD županiji ostvaruje godišnje prihode od preko 8 milijardi kuna, zapošljava preko 11.000 radnika i jedna je od grana s najvećim investicijskim potencijalom baziranom na dobiti koja se ostvaruje. Najveći dio navedenih pokazatelja se odnosi upravo na trgovinu hranom i pićima, koja je važan distribucijski kanal za plasman proizvoda domaćih proizvođača.
Koliko je globalna pandemija koronavirusa utjecala na sektor trgovine u Splitsko-dalmatinskoj županiji?
Uslijed pada potražnje prihodi maloprodaje su u padu, izostao je prihod generiran turističkom i ugostiteljskom djelatnošću, vjerojatno raste i potrošački pesimizam, mijenjaju se kupovne navike kupaca, struktura potražnje za pojedinim kategorijama roba se također mijenja, a sve su to čimbenici koji determiniraju potražnju i prihode trgovine. Situacija nije jednostavna, ali poslovna politika treba biti prilagođena i takvim uvjetima.
Smatrate li da će dugoročno za gospodarstvo, kako u SD županiji, a tako u Hrvatskoj virus Covid 19 prouzročiti velike gubitke?
Pad gospodarskih aktivnosti i svih pokazatelja vezanih za to je neminovan, a kolike će biti štete od toga ovisi prije svega koliko će ova situacija potrajati, što vjerojatno nitko ne može sa sigurnošću prognozirati. Svi se nadamo da će normalizacija i života i poslovanja uslijediti što prije jer dugoročna kriza izaziva i dugoročne štete, a posebno je to značajno za našu Županiju u čijoj gospodarskoj strukturi dominiraju uslužne djelatnosti.
Što mislite, koji je model kojim bi se na neki način pokušalo spasiti gospodarstvo, ali i trgovinu?
Evidentno je da su sve države na određeni način intervenirale kako bi pomogle gospodarstvu, posebno nekim granama koje su ugroženije. Sve te mjere, iako dobrodošle, su kratkoročnog karaktera, a mi kao najveća tvrtka u županiji i maloprodajni lider nismo koristili nikakve državne potpore u tom pogledu.
Unatoč kriznoj situaciji Tommy je zadržao razinu plaća svojih zaposlenika, zajedno sa svim stimulativnim elementima i naknadama izvan redovnih plaća, a plaća je povećana za cca 1.000 kn u odnosu na prethodnu godinu. Stvarni poticaj razvoju gospodarstva, dugoročno daju mjere ekonomske politike koje idu u pravcu rasterećenja gospodarskih subjekata od fiskalnih i parafiskalnih nameta, smanjenja udjela tzv. „sive ekonomije“ i povećanja stupnja fiskalne discipline, liberalizacija radno-pravnog zakonodavstva itd.
Možete li se malo osvrnuti na trenutnu situaciju u jednom od najvećih trgovačkih lanaca, jesu li gubitci golemi, kako se konkretno nosite s krizom?
Iako ukupno maloprodajno tržište bilježi pad od 10-tak %, Tommyjevi su rezultati značajno bolji, a i po službenim istraživanjima bilježimo povećanu lojalnost naših kupaca za 4,7 %.
Tommy je apsolutni maloprodajni lider u Dalmaciji, što potvrđuju i službeno objavljeni podatci AZTN-a, i to prema svim relevantnim pokazateljima, i prema ukupnom ostvarenom prihodu, i prema dobiti, i prema novostvorenoj vrijednosti, i prema broju zaposlenih te visini primanja zaposlenih. Pored Splitsko-dalmatinske i Šibensko-kninske županije gdje smo već od prije lideri, u 2019. godini to smo postali i u Zadarskoj županiju prema gdje prema službenim podacima imamo najveći tržišni udio. Preko 75 % prihoda ostvarujemo u Dalmaciji, i zasigurno ćemo održati vodeću poziciju. Tommy kontinuirano raste i povećava tržišni udio od samog početka poslovanja, unatoč svim procesima koncentracije i internacionalizacije tržišta kroz koje smo prošli. Pozicija Tommy-ja je iz godine u godinu sve bolja, jer smo uspjeli odgovoriti izazovima tržišta i prilagoditi se zahtjevima potrošača.
Predstavili ste akciju 385 Tommyja koja je osmišljena kao specifičan projekt poticanja kupnje proizvoda domaćih proizvođača i potpore razvoju hrvatskog gospodarstva. Malo nam opišite ideju i koncept tog projekta?
Kampanja pod nazivom „385“, osmišljena i pripremana kao specifičan projekt poticanja kupnje proizvoda domaćih proizvođača i potpore razvoju hrvatskog gospodarstva.
Radi se o jedinstvenom konceptu nagradne igre koja, osim bogatog fonda nagrada za kupce, upućuje na jačanje svijesti o potrebi kupovine proizvoda hrvatskih proizvođača, a upravo simbolika „385“ upućuje sve kupce da pri odluci o kupovini pojedinog proizvoda preferiraju i odabiru proizvode čiji kodovi počinju s „385“, jer to jamči da su kupili proizvode hrvatskih tvrtki. Kupovinom takvih proizvoda jačaju se spone između domaćih kupaca i proizvođača, a to je ujedno i jamstvo boljih razvojnih perspektiva cijelog gospodarstva.
Koliko je projekt bitan i važan za hrvatske građane, ali i za sve potrošače?
Kao jedan od lidera hrvatske maloprodaje Tommy kontinuirano zagovara potrebu poticanja hrvatske proizvodnje i proizvođača. To se ogleda u asortimanu gdje su u velikoj većini zastupljeni proizvodi domaćih dobavljača.
Ovom kampanjom želimo i educirati što je EAN kod, te dodatno potaknuti prodaju hrvatskih proizvoda i na taj način aktivno doprinijeti razvoju hrvatskih tvrtki, ali i ukupnog nacionalnog gospodarstva, te očuvanju radnih mjesta što je posebno značajno kada se nalazimo u specifičnim i izvanrednim situacijama koja negativno utječu na gospodarska kretanja.
Hrvatska gospodarska komora podržava ovu kampanju, kao partner u promicanju razvoja domaćeg gospodarstva, a kampanjom se dodatno promoviraju proizvodi označeni s oznakama „Hrvatska kvaliteta“ i „Izvorno hrvatsko“. Hoće li ovim projektom doći do promjene, ali i bolje svjesnosti građana koji će u većoj mjeri koristiti i kupovati izvorne hrvatske proizvode?
Mi se nadamo da hoće, jer je poticanje kupovine proizvoda hrvatskih proizvođača i društveno odgovorna aktivnost, s očekivanim pozitivnim efektima na nacionalno gospodarstvo, a posebno na poljoprivredu i prehrambeno-prerađivačku industriju.
Koje je vaše mišljenje, kupuju li hrvatski građani dovoljno hrvatskih proizvoda ili su neumoljive brojke poražavajuće?
Hrvatski potrošači zasigurno preferiraju domaće proizvode jer ih percipiraju kao kvalitetne i sigurne. Suradnjom s brojnim domaćim dobavljačima a posebno s nizom malih i srednjih lokalnih proizvođača, skraćuje se opskrbni lanac što je posebno značajno u segmentu proizvodnje poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, a na taj se način stimulira proizvodnja i povećava stupanj proizvodne samodostatnosti, što je posebno značajno u izvanrednim okolnostima. Međutim, zastupljenost domaćih proizvoda bila bi još veća kada bi Hrvatska imala dostatnu proizvodnju niza prehrambenih proizvoda, što nažalost nije slučaj.
To je i glavni razlog zbog kojega se manjak roba na tržištu supstituira uvozom. S druge strane i proizvođači moraju kontinuirano ulagati u povećanje proizvodnje, bolju produktivnost, kvalitetu, te konkurentnost cijena. Surađujemo s velikim brojem hrvatskih dobavljača, trenutačno preko 600, što uključuje sve relevantne domaće proizvođače, ali i veliki broj malih proizvođača i OPG-ova, i lokalnih i nacionalnih. Brojni domaći dobavljači dobivaju priliku razvijati poslovanje, jer smo im omogućili kvalitetan plasman kroz Tommy prodajna mjesta. Zastupljenost domaćih proizvoda je dominantna u većini kategorija, a u nekim prehrambenim kategorijama i robama je čak i apsolutna. U ukupnom asortimanu hrvatski su proizvodi zastupljeni minimalno 70 %, a u brojim robnim grupama zastupljenost je 100 %, što znači da su u ponudi isključivo proizvodi hrvatskog porijekla.