Dalmatinskom čovjeku definicija kave puno je više od napitka za razbuđivanje i podizanje energije.
Njezino ispijanje na štekatu sinonim je za druženje, ćakulu, upijanje sunčevih zraka i promatranje svijeta oko sebe kroz od davnina utkanu filozofiju da nakratko zaslužujemo „uteć od priše života“.
Eksplozija cijena na svih poljima ekonomije nije zaobišla ni ugostiteljstvo, što nam ovaj užitak i toliko drag ritual punjenja baterija pretvara u luksuz.
U većini kafića šalica velikog macchiata premašuje dva eura. I dok nam većina ugostitelja zbog poskupljenja servira gorak okus, vlasnik beach bara iz Zadra iznenadio je posjetitelje najnovijim potezom.
Cijenu kave zaokružio je na – jedan euro!
"Snizili smo cijenu za espresso, veliki macchiato, mali macchiato i cappuccino", kaže nam Marija Grgić, voditeljica Famousa.
Guštanje s pogledom na more uz cijenu kave od jednog eura, gotovo bismo mogli svrstati pod rubriku vjerovali ili ne. Dok većina za ljetnih mjeseci goste promatra isključivo kao bankomate, pa već ionako visoke cijene dodatno napuhuju, zadarski objekt ima plan za dugoročno pošteno poslovanje. Nenaviknuti na takvu praksu, posjetitelji su u početcima bili zbunjeni, što je stvorilo i neke komične situacije.
"Prvo smo imali problem, budući da su ljudi navikli na određenu cijenu, uopće ne bi čekali račun i ostavljali bi više novaca. Oni koji bi sačekali račun pitali su nas jeste se vi nešto zeznuli, jeste li krivo kucali? Na kraju su bili pozitivno iznenađeni. Ipak, mnogi su pomislili da je to neka privremena šala, pogotovo jer ide sezona. Govorili su, okej, sada su spustili cijene, poslije će ih podići, ali ne – želimo vratiti život u kafić, jer na kraju krajeva, kava je sastavni dio našeg dnevnog života. Pa ako si je ljudi i ne mogu priuštiti baš svaki dan, neka to bude barem malo češće", objašnjava Marija.
Nakon korona blokade uslijedila je recesija koja nam gotovo jednakom mjerom oduzima mogućnost konzumiranja malih doza radosti. Kako se odlučio na potez u kojem je, barem za sada, usamljen, priča nam Dario Ivanković, vlasnik Famousa.
"Iskreno, baš sam ljut jer su toliko podigli cijenu kave. U ulazu, kilogram plaćamo 38 eura. Riječ je o robi široke potrošnje, poput kruha koji je na pet posto PDV-a. U Hrvatskoj držimo poseban porez na kavu. U Italiji je plaćate 21, 22 eura, kod nas 38! Kava je postala nedostupna za puno ljudi. Meni je želja vratiti taj jutarnji đir, a istovremeno biti fer prema ljudima, jer svi su digli cijenu na dva, tri eura…", odgovara nam Ivanković.
Je li apsurdno da šalica kave, ako napravimo preračun u nekadašnju hrvatsku valutu, košta između 15 i 20 kuna!?
Globalne cijene arabice u prošloj su godini porasle za 70 posto, u prvih par mjeseci tekuće godine dodatnih 20. Stoga, drži Ivankov, razumije kolege i nepopularne cijene ne smatra nerealnima.
"Baš sam nedavno razgovarao s nekim lokalnim političarima i ukazao im na potrebu da se makne porez na potrošnju. Naime, kava podliježe tom specijalnom porezu koji iznosi tri posto. Neki gradovi su ga već ukinuli. Moja sugestija gradskim vlastima išla je u smjeru da i zadarski ugostitelji postanu konkurenti na tržištu rada, tako ćemo moći i bolje platiti svoje radnike. Dakle, država bi nam mogla olakšati situaciju micanjem posebnog poreza na kavu, a lokalna samouprava poreza na potrošnju. U tom slučaju vjerujem da bi sve kolege barem malo spustile cijene. Osobno, ja na jednom euru imam jako sitnu zaradu. No, moja namjera je dodatna popularizacija lokala i dostupnost gostima", zaključuje Ivanković za čijim će se primjerom, nadamo se, povesti i drugi pružatelji ugostiteljskih usluga, a političari osluhnuti bilo struke.