U svibnju ove godine medijskim prostorom odjeknula je vijest da je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture zapečatilo marinu Ramova u Krvavici. Vijest je izazvala toliku pozornost javnosti zbog nevjerojatne priče koja leži iza 20 godina njihova rada.

Naime, nekoć ribarska lučica, od 1998. godine pod upravom PŠRD Ramova i tvrtke Ramova d.o.o. kroz godine je prerasla u pravu luku nautičkog turizma s preko 200 vezova. Bila bi to jedna pozitivna priča o rastu i razvoju malog mjesta pored Makarske, da udruga i tvrtka Ramova od 2007. godine marinom nisu upravljali ilegalno. Kako kaže tajnica udruge Tina Čizmić Jerković, na to ih je prisililo nečinjenje lokalne, županijske i državne vlasti. Priča je to od koje će vam, kako sam naslov kaže, ‘stati pamet’, jer zdravom razumu tu čini se nema mjesta.

Ilegalno radili godinama, a državna uprava im u tome pomogla?

– Imali smo koncesiju od 1998. do 2007. godine, a kad je ugovor istekao, zatražili smo u Županiji splitsko-dalmatinskoj produženje, ali nikad nismo dobili odgovor. Čekajući nekakvu reakciju Županije nastavili smo plaćati koncesiju kao i prethodnih godina. Kako smo godinama tu i počeli smo se razvijati, nismo imali razloga sumnjati da će koncesija biti produžena – govori Čizmić Jerković.

Razvoj koji spominje odnosi se na ilegalno širenje marine s početnih 22 tisuće na 40 tisuća kvadrata pomorskog dobra. Odnosno, ilegalno pretvaranje ribarske lučice u luku nautičkog turizma. Samim time koncesiju nije bilo moguće produžiti, ali iz nekog razloga iz marine nisu izbačeni već ih se ‘puštalo’ da ilegalno rade, objašnjava Čizmić Jerković.

– 2012. godine u marinu je stigao nadzor Ministarstva financija. Obračunali su nam novi iznos koncesije retroaktivno za 2009., 2010. i 2011. godinu s kamatama. Mi nismo imali pojma da trebamo plaćati veći iznos, niti kamate, ali svejedno smo sve to platili jer smo znali da nismo ni mi tu sasvim u pravu. Nastavili smo plaćati po tom novom obračunu. 2015. godine ponovno su nam došli iz Ministarstva financija i uvažili te uplate i dan danas mi plaćamo po tom njihovom obračunu – govori nam Čizmić Jerković. Ne krije ni na trenutak da je svjesna da su svih tih godina radili ilegalno, ali kaže da je to samo zato jer su snalažljivi, a nitko ih u tome nije spriječio.

Navikli raditi ilegalno, pa planiraju s time i nastaviti

Ilegalno građenje unutar marine godinama nije obustavljeno, građevine nisu srušene, kazni su se naplaćali, a nije ih moguće legalizirati prije izrade novog prostornog plana i izmjene granica pomorskog dobra. Ipak, PŠRD i tvrtka Ramova predali su zahtjev za legalizaciju.

– Mi smo napravili idejni projekt i na vrijeme predali zahtjev za legalizaciju objekata unutar luke, ali zapelo je na izradi Detaljnog prostornog plana koji Općina Baška voda deset godina odbija donijeti. Prošle godine smo na našu inicijativu imali sastanak u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture kojem su nazočili načelnik Roščić, predstavnici Ministarstva, Lučka uprava Split, naši odvjetnici i predstavnik Županije putem telefona. Na tom je sastanku načelnik rekao da neće raditi DPU dok god smo mi ovdje. Po meni i da se krene u izradu, naše pitanje neće biti riješeno bar još pet godina, a mi moramo raditi, moramo plaćati ljude, imamo infrastrukturu i brodove o kojima moramo brinuti, tako da smo odlučili nastaviti kako smo radili posljednjih 20 godina – kaže Čizmić Jerković.

Na pitanje je li im dolazila ikakva inspekcija otkad su ponovno otvoreni, govori nam da nije, ali je iščekuju.

– Godinama nama dolaze inspekcije. Kako nemamo minimalne tehničke uvjete niti koncesiju i bespravno smo gradili, oni nam ‘opale’ kaznu, mi je platimo i nastavimo s radom. Tako smo funkcionirali sve dok nas nisu zapečatili – govori.

Pečaćenje je tek ove godine omogućio novi zakon o Lučkim kapetanijama, ali Čizmić Jerković je uvjerena da su na tapet došli jer su nekome zasmetali, jer kako kaže, u Hrvatskoj na isti način djeluje još na desetke marina.

Gosti umjesto uplate veza daju donacije udruzi

Čizmić Jerković nam se žali kako je tvrtka ove sezone zbog pečaćenja izgubila skoro dva i pol milijuna prihoda, a državni proračun oko 600 tisuća kuna samo od neuplaćenog PDV-a. Gosti su cijelo vrijeme pristizali, a umjesto uplate veza tvrtki davali su donacije udruzi, priznaje otvoreno.

Kaže da je Ministarstvo nekoliko puta tijekom ljeta omogućilo uklanjanje pečata s dizalice, kako bi se brodovi gostiju mogli ‘baciti’ u more. To su postigli pozivajući se na čl.53 Zakona o lučkim kapetanijama.

Možemo potvrditi da su inspektori pomorskog dobra u više navrata provodili službenu radnju privremenog skidanja pečata s lučkih uređaja, kako bi vlasnicima plovila koja su se u vrijeme pečaćenja lučkih uređaja nalazila na suhom vezu u toj luci, omogućili spuštanje plovila u more i njihovo daljnje korištenje – potvrdili su iz Ministarstva na naš upit.

Upravni sud poništio rješenje Ministarstva, u Županiji zgroženi

PŠRD Ramova i tvrtka Ramova d.o.o. na rješenje Ministarstva o zabrani rada podnijeli su tužbu Upravnom sudu, koji im je odobrio odgodu rješenja do okončanja upravnog postupka, a sve na račun zadovoljstva gostiju i održavanja dobrog imidža hrvatskog turizma. Time je do okončanja postupka skinut pečat i s ostalih objekata marine, što su oni shvatili kao zeleno svjetlo za ponovno ‘useljenje’.

Marina_ramova_001

Čizmić Jerković kaže da njihova želja nije ovako funkcionirati. Žele gostima i članovima udruge omogućiti nesmetano korištenje luke, a ne smiju dopustiti da propada infrastruktura u koju su godinama ulagali. Od Županije su, kaže, zatražili da preuzme upravljanje marinom uz uvjete koje im oni postave, a dok se to ne dogodi namjeravaju nastaviti raditi kako su radili i posljednjih 20 godina.

Ramova_zahtjevi

Iz Županije objašnjavaju da su u više navrata poslali poziv za predaju u posjed, čudna im je odluka Upravnog suda, a na uvjete ilegalnih koncesionara po zakonu ne mogu pristati.

Splitsko-dalmatinska županija je u više navrata poslala poziv za predaju u posjed PŠRD-u Ramova i tvrtki Ramova d.o.o. Međutim, isto se još nije odvilo. Splitsko-dalmatinska županija, također, vodi pred nadležnim sudom u Makarskoj i postupak za stupanje u posjed, a koji je sud iz nejasnih razloga odgodio do daljnjeg.

Splitsko-dalmatinska županija ne može i ne smije ispunjavati uvjete oko stupanja u posjed, a koje je spomenuto društvo poslalo nadležnom Ministarstvu mora. Pomorsko dobro sukladno zakonu mora se ustupiti oslobođeno od stvari i ljudi, a ukoliko isto nije moguće zatečeno se smatra pripatkom pomorskog dobra.

Zaključno, Splitsko-dalmatinska županija još jednom poziva spomenuta društva za predaju u posjed, a nakon kojega će za Skupštinu Splitsko-dalmatinske županije biti pripremljena odluka o privremenom upravljanju za Lučku upravu Splitsko-dalmatinske županije – odgovorili su nam iz Upravnog odjela za turizam i pomorstvo Splitsko-dalmatinske županije.

Načelnik Baške vode Joško Roščić uopće nije želio komentirati ovu temu.

Ova, slobodno se može reći, sapunica, još je jedan pokazatelj koliko su manjkavi hrvatski zakoni, pa ih onaj tko ima znanja i novca, može zaobilaziti unedogled. Ilegalni koncesionari pokazali su pravi delbojevski karakter u borbi s institucijama, a bit će zanimljivo pratiti rasplet događaja. Kako bilo, trenutno rade i smatraju da na to imaju svako pravo, a na institucijama je da naprave sljedeći potez.


3 KOMENTARI

  1. Prekasno je sada pečaćenje i zatvaranje! To je tribalo činit’ prilikom izgradnje, a ne nakon 20 godina rada lučice!!!

  2. Da su cekali HDZ mešetare nikada se lučica ne bi izgradila a isti nisu bili sposobni 20 godina donijeti prostorni plan i time omogučiti svojim građanima legalan rad.
    Ko je kriv? Lokalna zajednica koja treba biti u sluzbi građana ili građani koji trebaju posao i zdravstveno osiguranje? Drzava se ž ali za što? Što je redovito dobivala novac za koncesiju ili pdv priliv ili im nije pravo što nije pod njihovom kontrolom ( Roscic je HDZ, lokalni šerif?) Točno “ da ti pamet stane” za ovaj naručeni režimski podoban članak.

  3. Moja podrška Lučici i poduzetnicima, a sve odgovorne zgubidanske državničke mikro i makro uhljebe u bajbuk.

Comments are closed.