Kako Morski.hr doznaje od snimatelja i fotografa iz Zadra koji ima registriranu letjelicu, ista mu nije ni mogla biti odobrena iz razloga što se u ovom slučaju ne radi o koordiniranom planu letenja obje vrste letjelica za što je potrebna dobra organizacija.
Obijest koja je mnoge mogla koštati života
Muškarac sa zagrebačkog područja dronom je odlučio snimiti sudionike operacije Vojno-redarstvene akcije Maslenica, a pritom nije imao odobrenje. Slijedi izvješće prema Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo zbog prekršaja iz Zakona o zračnom prometu. Za prekršaj mu prijeti novčana kazna i do 25 tisuća kuna.
Radi se, kaže sugovornik, o čistoj obijesti i dovođenju u opasnost mnogih života, kako pilota, tako i ljudi na tlu. “Zamislite što bi se dogodilo da se dron saplete u motore helikoptera ili pak zrakoplova koji su tog dana u niskom dijelu nadlijetali baš taj dio grada?”, dodaje.
Upravo je na Youtubeu od jednog autora osvanulo čak 10-ak snimaka! Na jednoj Dron se diže i prati putanju vojnih helikoptera, a zatim snima mimohod na pješačkom mostu, pa leti iznad zadarskog Poluotoka.
Autoru su poslana dva pitanja: 1. Jeste li registrirani pri Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo i 2. Jeste li dobili dozvolu za ovaj let dronom?
Radi li se o istoj osobi (s obzirom da snimka kreće upravo s iste Branimirove obale) ili još jednom letaču drona tog dana, do zaključenja teksta ostalo je nepoznati, javlja Morski.hr.
Tko sve smije upravljati dronom?
Za početak, letjelica bi trebala biti registirana pri agenciji za civilno zrakoplovstvo.
Dakle, tu treba ispunjavati određene kriterije koji se određuju po težini, odnosno masi letjelice broju rotora padobranom i jos nekim sitnicama i prema tome se određuje u koju kategoriju spadas A,B,C ili D (posljednja je najveća).
Sama registracija ne znači da možeš odmah letjeti bilo gdje. To u zračnom prometu nije tako jednostavno kao s autom – registriram se i vozim…
Za svaki let treba ispuniti određene papire u kojima se navodi procjena rizika i ostali uvjeti propisani zakonom te se predaje zahtjev Hrvatskoj kontroli zračnog prometa koji toj osobi, kao i svakom drugom zrakoplovu daju ili ne daju odobrenje za let tj zračnu operaciju.
Upravo zbog situacija poput ove u Zadru za vrijeme mimohoda, VAŽNO JE biti registriran i ishodovati dozvolu jer koordinacije među zrakoplovima mora biti. Svaka pogreška potencijalno može kobno završiti. Svaki sudar u automobilu može biti opasan a u zraku na visini ta opasnost potencijalno je puno veća u slučaju bilo kakvog udesa. Opasna je kako za ljude u zraku tako i za ljude na zemlji zbog opasnosti od pada zrakoplova.
U slučajevima poput ovog gdje lete zrakoplovi s posadom, bespilotne letjelice ni ne mogu dobiti odobrenje osim ako se ne radi o koordiniranom planu letenja obje vrste letjelica, ali za to je potrebna dobra organizacija.
Ima tu i gluposti među pravilima jer pored ishođenja letačke dozvole, trebaš i dozvolu za svako snimanje iz zraka ishoditi kod Državne geodetske uprave. To je bezveze jer su ionako sve snimke iz zraka snimljene iz satelita i dostupne na internetu!
Jako je bitno da ljudi koji kupuju drona ili ga već posjeduju budu upoznati s pravilima!
Zakon u Republici Hrvatskoj o bespilotnim letjelicama je vrlo jasan, nije savršen, dapače prereguliran je pa se zato dosta ljudi odlučuje letjeti na “crno”. Sve bi bilo OK da se time doista ne dovodi sigurnost u pitanje.
To je poput vožnje auta. Svi ponekad vozimo malo iznad propisane dozvoljene brzine… i to je ok ako ne divljaš i ne voziš kao manijak – nastavlja naš sugovornik čiji su podaci poznati redakciji portala Morski.hr, jer kako kaže- malo ih radi legalno i kad upozore na ove što su u većini, prije ili kasnije ovima koji rade legalno naprave problem.