Close Menu
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
Facebook Instagram YouTube WhatsApp
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter) RSS
  • Naslovnica
  • Dalmacija
    • Split
    • Obala
    • Zagora
    • Otoci
    • Marjan
    • Naši ljudi
    • Štorije
    • Cooltura
  • Vijesti
    • Hrvatska
    • Svijet
    • Tech & Biznis
    • Vrijeme
    • Crna kronika
    • Znanost
    • Kultura
  • Sport
    • Hajduk
    • Nogomet
    • Košarka
    • Ostali sportovi
  • Relax
    • Glazba
    • Showbizz
    • Foto đir
    • Gastro
    • Zabava
    • Zdravlje
    • Fashion & lifestyle
  • Specijali
    • Vaše vijesti
    • Životinjski kutak
    • Vijađ
    • Dvi-tri riči
    • EX CATHEDRA
    • #TvojeMisto
    • Zdravlje - Priska Med
    • PEČAT OD VRIMENA
    • Na današnji dan
    • IZGUBLJENO-NAĐENO
    • Stara splitska prezimena
    • Razredi s osmijehom
    • Najbolje iz Dalmacije
    • Kako su nastali splitski kvartovi
  • Kolumne
    • ANTONIO KULAŠ
    • DANIJEL KRAJINOVIĆ
    • HRVOJE ZNAOR
    • JURICA GALIĆ JUKA
    • KATA MIJIĆ
    • MARIJA PARO
    • MATE BOŽIĆ
    • MARIO TOMASOVIĆ
    • MENTALNO ZDRAVLJE
    • MIRELLA MEIĆ
    • MIŠO ŽIVALJIĆ
    • NIKOLA BARBARIĆ
    • RADE POPADIĆ
    • TRINAESTO PRASE
    • ŽANA PAVLOVIĆ
DALMACIJA DANASDALMACIJA DANAS

ZAPISI I SJEĆANJA GORANA PELAIĆA (157) ZLATKO CRNKOVIĆ: "Unutarnjim govorom do slušatelja"

Mislim da riječi trebaju biti izgovorene sasvim razumljivo, ljudski, u su govoru s nekim najintimnijim, kao da mu se tužiš, kad mu povjeravaš svoju radost, svoju tugu ili kad mu povjeravaš svoj odlučni stav - što je bit svake poruke…
GORAN PELAIĆ / Foto: Screenshot, Hrv.ncklopedija14. studenoga 2022. 00:04
Podijeli
Facebook Twitter Telegram WhatsApp E-mail adresa

Ne znam zašto novinari malo žive, ali sam posve siguran kako se kao u rijetko kojoj profesiji pred njih svakodnevno postavlja novi problem, s nizom nepoznanica, dile­ma, pitanja postavljenih samom sebi i onima drugi­ma, poznatim ili nepoznatim sugovornicima.

Kod intervjua, primjerice, problem je kako for­mulirati pitanje, kako ishoditi odgovor na njega, kako pronaći ona pitanja koja će zainteresirati čitateljstvo. Sve to zapravo ovisi, o sugovorniku, a oni se pak, u ovom okviru kreću u rasponu od pop-gitarista do prvih violina hrvatskog glumišta, od Tajči do primadone Ruže Posplš-Baldanl. Ili pak, kakav gard zauzeti kada se čakula s pjevačicom kod koje su najjači štihovi: a, be, ce, de — baš su lude godine, a sljedeći put ste nasuprot Enesa Kiševića!

- Moram priznati kako su mi svi sugovornici podjednako dragi, od onih koji skrivaju ime svoje krojačice do erudita kakav je Zlatko Crnković, glu­mac koji uz svako pitanje zna izvesti prave filozof­ske opservacije dostojne jednog glumačkog prva­ka i intelektualca...

Ipak, u očekivanju dobro postavljenog pitanja, za početak se nije moglo mimoići ono o Urotnici­ma, dramskom komadu s kojim je Crnković tih dana 1992. godine oduševljavao publiku u SAD-a  i Kanade...

- Prije sedam godina u kazalištu »&td« igrali smo predstavu Urotnici Mira Gavrana. Asistent re­žije Matko Brljević, koji živi i radi u Americi, dao je prijedlog da se u okviru akcija za pomoć Hrvatskoj, na­pravi jedna s tom predstavom. Tada, prije sedam ; godina nismo ni znali da je to komad o Zrinskom i Frankopanu. o njihovoj zadnjoj noći koja se zbiva u tamnici dok čekaju svoju posljednju zoru. U tom komadu se govori o životu, smrti, o principu traže­nja pomilovanja. Jedan i drugi imaju svoj odnos prema životu, a razlika je generacijska: jedan je odživio svoje, a drugi se nada, tražeći kompromis. Na kraju se ipak slože da kompromisa nema i da umrijeti moraju... U tom smislu komad ima neke reference i u sadašnjosti i inače, i zbog toga se mislilo da ga možemo prezentirati. I dobro je što je tako urađeno!

zlatko-crnkovic1
GALERIJA
Kliknite za pregled

Zaboravljeni Rene

 Sudeći po broju gradova koje ste obišli, bilo je to naporno gostovanje, a predstava je i dograđivana na neki način, zar ne?

-Nije bilo prenaporno jer je organizacija bila dobra. Urotnike smo igrali u San Franciscu, San Pedru, Los Angelesu, Detroitu, Pittsburghu, Vancouveru, Montrealu, Torontu, a gostovanje je za­vršeno u New Yorku. Redatelj je bio Joško Juvančlć, a asistent Matko Brljević. Zrinskoga sam ig­rao ja, a Frankopana kolega Matko Raguž.

- Nastup se sastojao od jednog kratkog filma od 19 minuta, kroz koji je dan pregled hrvatske povijesti i sadaš­njeg trenutka. To je učinio Brljević s engleskim ko­mentarom, prikladnim za prikaz Amerikancima. Sve skupa je napravljeno dosta koncizno, jako, čvrsto dograđeno suvremenim događajima. Na kraju smo dodavali autentično pismo Zrinskog, a nakon toga čitali hrvatsku poeziju ljudi koji tamo žive. U svakom gradu se našao netko tko piše pjesme, poetske tekstove i to je svuda nailazilo na oduševljenje.

Publika je bila vrlo ganuta, a i mi jer smo za­pravo konstatirali da smo u tom trenutku predstavnici neovisne, priznate države Hrvatske.

Vratili ste se prije nekoliko dana pa pretpostavljam da još ni­ste uspjeli vidjeti seriju U registraturi, a namjera­vao sam postaviti pitanje kako s ove duge vre­menske distance gledate i na Vaše sudjelovanje u toj seriji?

-Točno je, još nisam vidio ni jednu epizodu, ali znam što sam snimio jer je već bila reprizirana. Igram svećenika. Ostale su mi u sjećanju neke scene koje su slikovite i zgodne, a naročito ona s pijetlovima kad očekujem Ivičina oca i učitelja. Ima jedna zanimljiva stvar. Dok se snimala serija, za mene je mali Rene Medvešek bio tek samo je­dan mali glumac, dijete, čije sam ime potpuno za­boravio. Naravno, on je odrastao i mi smo se po­slovno sretali. Baš nedavno smo zajedno igrali u komadu Vila orhideja u kojem on igra glavnu ulo­gu. Tek tada sam saznao da je on bio taj mali glu­mac u ulozi Ivice Kičmanovića.

Kao glumac Igrali ste mnoge likove. Ipak, Izvan kazališne scene često ste se koristili pored  glumačkog umijeća i Vašim Izuzetnim gla­som, koji je između ostalog važan dio glumačkog iskaza. Koliko Vam je ta boja i dubina glasa poma­gala u ostvarivanju pojedinih rola u karijeri?

 

Luđaci na sceni

-Glumcu je glas izražajno sredstvo i jedan od konstitutivnih elemenata njegove osobnosti, što čovjek ima manje problema s rasponom, izražajnošću, točnošću u toj izražajnosti, manje se mora brinuti o tome, da sve ono što u sebi izraža­va, što u sebi pomišlja, dakle sve ono što treba eksteriorizirati, da li će stići do gledatelja i slušatelja.  Kvalitet glasa u slušatelju treba probuditi osjećaj da se u toj duši, u tom biću koje čovjek predstavlja ili u doživljaju poetskoga, kojim je u dodiru kad re­citira nešto, da to prenosi svom sugovorniku za­pravo, da se obraća osobi koju respektira. Eto, ja mislim da mi je bavljenje poetskim tekstovima po­moglo u tumačenju dramskih uloga, a isto tako mislim da se iz dramskih uloga nekim iskustvima koristim u govorenju stiha.

Mnogo puta sam čuo od ljudi koji su slušali čak i svoje tekstove, kako nisu znali da u toj pjes­mi ima i »onoga« što sam ja izrazio. Nisam se ba­vio akustičnom analizom je li timbar ovakav ili onakav, dobar ili ne,  ali mislim da svakom glumcu kad nema problema u čitavoj skali ljudskog raspo­na, da mu glas može pomoći iako ja smatram da je bitnije kako on shvaća u sebi ono što izgovara.

Često se poezija skandira, neadekvatno, riječ po riječ. VI to činite na jedan drugačiji način. Postoji li recept za čitanje poezije?

— Izgovorio sam mnogo stihova u životu. Ujevića sam volio govoriti, Krležu, Kaštelana, Cesari ća... od jako intenziviranih stihova do posve stiša­nih trenutaka onoga nekakvog unutarnjeg govora. Neki dan sam u jednoj emisiji pročitao »Svakidaš­nju jadikovku« koja se mnogo puta unakazila time što se samo slijedio ritam, iskazujući to kao vlasti­tu bol nad činjenicom da čovjek u mladosti može biti star, jadan ... Pročitao sam to na jedan adekvatniji način, u jedva čujnom, nehinjenom uzdisa­ju. Mislim da riječi trebaju biti izgovorene sasvim razumljivo, ljudski, u sugovoru s nekim najintimni­jim, kao da mu se tužiš, kad mu povjeravaš svoju radost, svoju tugu ili kad mu povjeravaš svoj od­lučni stav — što je bit svake poruke. Najbolje sam govorio one stvari koje su bez ikakvoga napora ušle u mene, s kojima se dugo družim i za koje se ne pripremam profesionalno.

Saznao sam kako se pripremate i za pred­stavu u HNK u Zagrebu, na kojoj ćete pokušati sumirati Vašu prisutnost na toj sceni na kojoj ste od 1958. godine. Ipak, kad smo već kod sumira­nja, kažite što Vas je kao čovjeka najviše raža­lostilo?

-Rat, ovaj strašni rat. Pamtim i onaj 2. svjet­ski rat, ali ovaj mi se čini strašniji. U nekim regija­ma ljudi mnogo trpe. To je za mene' bezuman i strašan čin i suosjećam sa svakim tko trpi. Zgro­žen sam, vjerujte mi, i ne mogu naći riječi koliko mi je teško nad činjenicom da susjed na susjeda mo­že dignuti ruku. Moglo se svršiti sve na ljepši način i moglo se dogoditi da u novom razdoblju preživi­mo ljepše nego ikada. Ja bih htio, kao i svi ljudi, da mi se prizna ono što jesam. Nikada se nisam odre­kao svoga naroda, ali poštivao sam i tuđe. Naža­lost, čudesni luđaci su došli na scenu i pale su mnoge žrtve. Suosjećam s ljudima koji pate i sva­kom vojniku. Duboko sam zahvalan za sve njihove patnje.

Crnčević, hrvatski glumac (Kastav, 27. V. 1936 – Zagreb, 14. II. 2012). Diplomirao je 1959. glumu na Akademiji za kazališnu umjetnost (danas Akademija dramske umjetnosti) u Zagrebu, gdje je od 1959. predavao scenski govor (od 1989. redoviti profesor), a scenski je govor predavao i na Filozofskom fakultetu u Zagrebu te na Umjetničkoj akademiji u Splitu. God. 1958–89. bio je stalni član Drame zagrebačkoga HNK-a, gdje se isticao u ulogama klasičnog repertoara: kao Križovec (Miroslav Krleža, U agoniji, 1969), Aurel (M. Krleža, Leda, 1972), Ponza (Luigi Pirandello, Tako je (ako vam se čini), 1975), Don Fernando (Ranko Marinković, Kiklop, 1976., u režiji Koste Spaića), Kristijan (M. Krleža, Golgota, 1978), Dundo Maroje (Marin Držić, 1981., u režiji Ivice Kunčevića). Nastupao je i u drugim zagrebačkim kazalištima (npr. u Teatru &TD, gdje se 1971. istaknuo kao Škunca u praizvedbi Predstavi Hamleta u selu Mrduša Donja Ive Brešana u režiji Božidara Violića), na ljetnim festivalima (prije svega na Dubrovačkim ljetnim igrama), u TV serijama i na filmu (Opasni put, Mate Relja, 1963; Timon, Tomislav Radić, 1973; Vila Orhideja, Krešo Golik, 1988; Luka, T. Radić, 1992; Tu, Zrinko Ogresta, 2003., Zlatna arena za glavnu mušku ulogu). Artikulirana i duboka glasa (bariton), izvodio je i režirao mnogobrojne recitale, nastupio u stotinjak radiodrama te bio narator u dokumentarnim filmovima, kao i u crtanoj seriji Profesor Baltazar (1967–71). Dobitnik je Nagrade »Vladimir Nazor« za životno djelo 2008. cit Hrv. Encikloped.
Moja reakcija na članak je...
Ljubav
6
Haha
0
Nice
0
What?
0
Laž
0
Sad
0
Mad
0
Facebook Twitter Whatsapp Telegram
NAJNOVIJE VIJESTI
[OSVRT] Biti djeca II: „Mi djeca sagradit ćemo grad – pun ljubavi!“
11
min
[OSVRT] Biti djeca II: „Mi djeca sagradit ćemo grad – pun ljubavi!“
Dvojicu Srba u Splitu napali zakrabuljeni mladi nasilnici. Pokušali ih izvući iz kombija
26
min
Dvojicu Srba u Splitu napali zakrabuljeni mladi nasilnici. Pokušali ih izvući iz kombija
Advent u Dugopolju: Glazba, druženje i blagdanski ugođaj za sve generacije
36
min
Advent u Dugopolju: Glazba, druženje i blagdanski ugođaj za sve generacije
Ova navika smanjuje rizik od srčanih bolesti i poboljšava san
48
min
Ova navika smanjuje rizik od srčanih bolesti i poboljšava san
Na terenu su policija i vatrogasci. Mrtvo tijelo pronađeno u rijeci Dunav
60
min
Na terenu su policija i vatrogasci. Mrtvo tijelo pronađeno u rijeci Dunav
NAJČITANIJE VIJESTI
  • Radujte se, narodi. Gotovo je s kišom, sljedećih deset dana bez hladnoće, bez oborina, bez vjetra
    Radujte se, narodi. Gotovo je s kišom, sljedećih deset dana bez hladnoće, bez oborina, bez vjetra
    5. prosinca 2025. 01:34
  • Sin političarke iz Dalmacije pretukao oca, htio je da mu prepiše dio kuće
    Sin političarke iz Dalmacije pretukao oca, htio je da mu prepiše dio kuće
    5. prosinca 2025. 14:19
  • Ovo je presudno za buću brzu cestu prema Omišu: Osigurana sredstva za dovršetak ključne dionice brze ceste Mravince–TTTS
    Ovo je presudno za buću brzu cestu prema Omišu: Osigurana sredstva za dovršetak ključne dionice brze ceste Mravince–TTTS
    5. prosinca 2025. 01:49
  • Anka Đikić o ozlijeđenom policajcu: "Spasio me od prijetnji, i toj osobi je htio pomoći"
    Anka Đikić o ozlijeđenom policajcu: "Spasio me od prijetnji, i toj osobi je htio pomoći"
    4. prosinca 2025. 21:16
  • KRVAVI POHOD U HRVATSKOJ "Muškarac upucao ženu u kući i njezinu sestru na ulici"
    KRVAVI POHOD U HRVATSKOJ "Muškarac upucao ženu u kući i njezinu sestru na ulici"
    4. prosinca 2025. 22:26
DD Marketing 300x250
DALMACIJA DANAS
Facebook Instagram YouTube WhatsApp X (Twitter)
  • Uvjeti korištenja
  • Pravila o privatnosti
  • Prodaja i marketing
  • Impressum
  • Kontakt stranica
  • Cjenik
© 2025 Dalmacija danas. Sva prava pridržana.

Upišite što tražite i kliknite na tipku Enter za početak pretrage. Kliknite tipku Esc za prekid.